Funderar mellan 2 båtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
PERRY
Rookie

Funderar mellan 2 båtar

Inlägg av PERRY » tor 07 jul 2005, 23:14

Tjenare, ny på forumet här :)

Det är så att jag just sålt min stortriss Mk 2

Och SKALL köpa en lite större båt, hade tänkt just runt 7meter.
Vill inte över 30000:- och vill ha en som är relativt enkel att segla själv.

Har 2st som är intressanta, tyvärr så blir utbudet av segelbåtar av den kategorin och prisklassen jag tänkt mig. Lite litet här uppe i norrland ( skellefteå )

Den första och mest intressanta är:

http://www.delfinsegel.se/begagnat.htm ( längst ner på sidan )

Arabesque 24

Vire inombordare 7 hkr
Segel: Två storsegel, NY rullgenua 2003 och spinnaker.
Förpulpit. Akterpulpit med fyra fenderhållare
Lackerad mast och bom 1999 blå + mast- och bomkapell
Sittrumskapell med rutor, Sprayhood. Dynor till sittbrunn.
Två ankare
Kokplatta två (rödsprit). Värmare Termo 2000.
Fin Båtvagn.
Den är i allmänt fint fräscht skick, har kollat igenom hela båten noggrant.
25000:-

Den andra är

http://www.blocket.se/view/5399357.htm? ... =1&city=11

Karlskrona-Viggen 1968 - 24 fot 7.10 meter
Nytt storsegel -03.
Kryssfock.
Genua 1 + 2.
Båtvagn.
Suzuki 8hp.
Garmin GPS.
På bilderna ser den lite sliten ut och inte i kanonskick.

25000:-

Vad bör jag välja och varför, vad verkar mer prisvärt? vilken är bättre båt? Är ganska nybörjare och detta blir alltså min första \" större \" segelbåt.

Behöver inte så stort utrymme då vi mesta dels kommer vara 2st, och ngn gång 3 eller 4 pers i båten.

Tacksam för snabba svar då det kan tänkas bli affär redan imorgon :wink:

Vill ju ut på böljan den blå så fort som möjligt nu när jag fick semester idag.

:D

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 08 jul 2005, 06:28

Arabesquen verkar lite trevligare. Jag tror iofs att alla dessa var självbyggen så kolla lite på konstruktionen invändigt men kolla även botten vid vattenlinjen och neråt, inte helt ovanligt med lackskador - böldpest :? .

Välkommen i sailguides forums brokiga skara...

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jul 2005, 06:49

Känslomässigt tycker jag också Arabesquen... Möjligen kan en Vigg vara litet lättare att sälja, men eftersom denna är den äldre Karlskronaviggen så är det inte riktigt säkert.

I den här prisklassen är det viktigt med en så komplett båt som möjligt. Det kan låta litet knäppt, men värmaren och sittbrunnskapellet är viktiga argument, och skulle segelgarderobenm vara bättre (det verkar den ju vara) är det heller inget fel. Du verkar ju dessutom ha tillräcklig erfarenhet från Stortrissen, och hur lurad kan man bli för för 25 tusen i dessa dagar.

Viren får du stå ut med... ;-) Ni vet vad jag tycker om inombordsbensinare så kolla noga efter bensinläckage och se till att vänja dig vid att ALLTID stänga bensinkranen. Jag trodde den var hopplös att meka med, men den heliga platsen tycks i detta fall heta Myggenäs.

PS: Om en båt ser sliten ut på bild ÄR den sliten. Jag sålde min gamla båt i våras, och den i mina ögon \"slitna\" inredningen såg helt perfekt ut på bild. De som köpte fick inredningen att se ut som på bilderna även i verkligheten mha hemblandad inredningsolja, men det är en annan sak.
Anders S

cyklomannen

Inombordare

Inlägg av cyklomannen » fre 08 jul 2005, 08:26

Jag tycker Arabesquen låter som ett tilltalande objekt, men om motorn är kass är det ett avgörande prutställe, eller ett argument att inte köpa båten. En utombordare är enkelt att byta, medans att fixa med inombordare är puligt och om man vill byta dyrt. En dålig inombordare är ganska eländigt, i min bok så måste motorn funka alltid ibland är inget bra alternativ. Man kan kanske ana att jag tampats med min inombordare?!

Böldperst kan åtgärdas men kräver jobb. Allmän finnish på en plast båt är utifrån min erfarenhet möjlig att få hyffs på men svårt att få riktigt, riktigt bra. Å andra sidan steget från en Stortriss till denna typ av båt gör stor skillnad (hade skälv en stortriss Mk1 som första båt). Jag vill bara säga pruta, stenhårt. Det finns många tusenlappar i detta, men man måste ha grund för sina prutningar. Lycka till

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jul 2005, 09:56

Ifall man har en kass Vire som inombordare kan man ju faktiskt klara sig med en utombordare över sommaren och ta beslutet om vidare åtgärd litet senare på hösten. Det hade jag inte varit rädd för.

Det kan för övrigt vara ett tips för alla som får besvärliga inombordarproblem under semestern. Även en liten utombordare duger i vindstilla för överraskande stora båtar och blåser det kan man ju segla...

Däremot tar jag gärna upp diskussionen om hur mycket man skall lägga på att RENOVERA en Vire... :twisted:
Anders S

cyklomannen

Inlägg av cyklomannen » fre 08 jul 2005, 10:05

Anders S skrev:Ifall man har en kass Vire som inombordare kan man ju faktiskt klara sig med en utombordare över sommaren och ta beslutet om vidare åtgärd litet senare på hösten. Det hade jag inte varit rädd för.
Jag håller med dig. I köpögonblicket för denna typ av "billiga" båtar så är devisen "så komplett som möjligt" huvet på spiken och att då ändra från inombordare till utombordare osv bör vara förenat med ett rejält prut i utgångspriset, det var ungefär min poäng.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 08 jul 2005, 10:14

Anders S skrev:Däremot tar jag gärna upp diskussionen om hur mycket man skall lägga på att RENOVERA en Vire... :twisted:
Känner igen en utmaning när jag ser den. Utan att förstöra tråden helt:

Lägg inte mer pengar på renoveringen än vad det kostar att skaffa en ny 2-takts utombordare, nytt utombordarfäste, demontering av inombordaren, pluggning av propelleraxel, återställning efter reglage i sittbrunnen. Eller för den delen vad en begagnad Vire kostar i fint skick, vilket är c:a 10 000 kr för en som är max ett par år gammal.

Jag skulle titta på båda båtarna och köpa den i finast skick.
Segel är dyrt, motor är dyrt, dynor är dyrt, spis ganska dyrt. Behöver något av detta bytas, lägg på det på priset. Gamla originalsegel förstör seglingsupplevelsen och du vill snart byta, fråga mig som snart bytt alla gamla originalsegel till min båt. Jag trodde att det inte spelade så stor roll, men jag hade fel...
Alla borde ha skägg

Avve
Trogen medlem

Inlägg av Avve » fre 08 jul 2005, 10:18

Tycker absolut du ska välja Arabesquen. Om jag inte mins fel så utvecklades den vidare och blev Birdie 24. Jag tror den är mycket trevligare att segla än viggen, dessutom är Karsklrona viggen betydligt \"äldre\" än sin syster Albin viggen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jul 2005, 12:56

Misil no87 skrev: Känner igen en utmaning när jag ser den. Utan att förstöra tråden helt:

Lägg inte mer pengar på renoveringen än vad det kostar att skaffa en ny 2-takts utombordare, nytt utombordarfäste, demontering av inombordaren, pluggning av propelleraxel, återställning efter reglage i sittbrunnen. Eller för den delen vad en begagnad Vire kostar i fint skick, vilket är c:a 10 000 kr för en som är max ett par år gammal.

Den stora anledningen (min åsikt) till att inte lägga pengar på att renovera sin Vire om/när den tjänat ut är att den är bensindriven, inte att det nödvändigtvis är en dålig affär. Det är brandrisken som jag hänger upp mig på - bensin och boende är ingen höjdare och betala (ytterligare) pengar för att få den "förmånen" tycker jag att man kan avstå från. Här är utombordskonceptet mycket sundare.

Tar man ut sin inombordare får man ju också mer plats i båten och en (mycket) mer lättservad motor. Båten kommer också att segla litet bättre i lätt vind, för propellern bromsar inte. Så allt är inte kass med utombordare, även om en inombordare brukar uppskattas.

Nu är jag inte rabiat - det kan knappast vara nödvändigt att kasta ut en felfri motor, men om/när den tjänat ut - låt den vila i frid.
Anders S

PERRY
Rookie

Inlägg av PERRY » fre 08 jul 2005, 17:42

Tackar tackar, för kommentarer och kom gärna med fler. Nu är det så att jag förstår inte var ni får ifrån att motorn skall vara i dåligt skick i Arabesquen, är det vanligt att Vire motorerna är dåliga ? Men hur som så är det faktsikt en grej med den som är dålig.. Relät till Dynastarten är trasigt så den laddar inte.

Ett nytt relä kostar 1100:- och han sa att han prutar bort 1500:- på priset så jag får båten för 23500:- Vilket låter bra eftersom han inte alls ville pruta en krona förutom det. Och måste nog hålla med honom att det är mkt båt för pengarna :) Han har lagt ut nånstans mellan 15k - 20k senaste 3 åren. Bla på Rullen och Genua samt sittbrunnstältet och bomkapellet, sittbrunns dynor m.m som är nytt ifjol.

Jag själv hämtade dynastarten från mätning/test idag så allt fungerar utom just relät.

Han renoverade backslaget och bytte förgasare på Viren i fjol så den går utmärkt, vad han har sagt. Ska sjösätta den i morgon. Är i princip spikat att jag köper den för 23500:-

Det som saknas på den som jag bör komplettera med är ekolod och logg. Funderar på en gps plotter. Och ett nytt ekolod.

Som sagt kom gärna med fler kommentarer, tacksam för alla svar. BtW kanonforum det här

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jul 2005, 22:25

Men det låter väl bra! Grattis till nya båten, och mycket nöje.

Ta inte kommentarerna om Viren alltför allvarligt. Är den i bra skick, kör den och sköt den. Men var vaksam på läckage, och var noga med att stänga bensinkranen då du stannar motorn (och öppna den då du startar :-) ).

En Vire är speciell genom att det är en tvåtakts bensininombordare , och det är förmodligen en av de lättaste inombordare man kan tänka sig. Den såldes ofta till kappseglare som ville ha propelleravdraget, men inte vikten av en diesel. Sedan skall man bara vara medveten om att den är sjövattenkyld och kan vara lika gammal som båten, så den kan ha ålderskrämpor precis som vilken annan trettio år gammal motor som helst. Körs den varsamt kan den hålla länge än.
Anders S

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 10 jul 2005, 21:33

Vars kan man bäst få tag i delar till Vire, om det är så den börjar jäklas ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 jul 2005, 06:25

Jo, det finns någon i Myggenäs (Uddevalla) som är Vire-entusiast. Det finns också en Viresida på nätet:

http://gofree.indigo.ie/~vire7/ där du hittar adresser mm.

Men tänk på brandfaran... 8)
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 11 jul 2005, 09:52

Hej

Ekolod, logg och plotter.
Det hittar du i ett enda instrument hos Garmin, köp det.

Calle

PERRY
Rookie

Inlägg av PERRY » mån 11 jul 2005, 21:16

Vad heter den Garmin, och vad kan det tänkas kosta ?

Skriv svar