Inlägg
av Anders S » lör 05 jan 2019, 12:17
Om man "avventilerar" (eller vad man skall kalla det) båten, dvs förhindrar luftväxling, så bör man rimligtvis ha pågående avfuktning. Huruvida en normalventilerad båt kan tätas fullständigt undandrar sig min bedömning, men, det är klart, ubåtar kan göras nästan helt täta. Men vill man förhindra luftutbyte i en normal segelbåt får man jobba rätt ordentligt. Klarar man inte att stänga till känns ju en avfuktare som dels avfuktar, dels värmer en smula som en "bra grej". Torrbollar i all ära, men det krävs rejäla volymer, därför talar Seawolf om hinkar med durkslag, inte de små nätta "torrbollarna"...
Det jag observerat i mögliga båtar är dels att man inte torkat ur båten från början eller att man har dålig täckning och läckage. Står det vatten i båten riskerar man mögel, i synnerhet om man inte har riktigt rent i båten. Damm och fett (särskilt i kombination) är i det fallet förödande. Man vinner MYCKET på att göra en höststädning och dammsugning innan man vintertäcker. Det är, för övrigt, rätt begripligt att man kan hitta mystisk påväxt på baksidan av toknoga inpassade täckskivor eller bakom isolering - men det sser man inte förrän man tar bort dem.
Sedan är den klassiska strategin, som prövats över lång tid, att INTE täta båten och täckningen, utan i stället underlätta för luftväxling och ventilation. Där är problemen att ha regntätt och ändå säkerställa luftväxling. Men då måste båten vara ren, torr från början, väl täckt och luftväxling måste ske runt alla ytor, även garnering och liknande.
Min lösning, alla år, har varit att torka ur, städa, ventilera och se till att alla stängda rum har luftväxling. Det har gått bra, i alla fall hittills.
Anders S