Segellatta som akterstagslatta?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Segellatta som akterstagslatta?

Inlägg av tomeriksen » tis 08 maj 2018, 07:25

Som nybliven båtägare upptäckte jag i höstas att förre ägaren använt en stump segellatta uppe i toppen för att sträcka upp akterstaget vid jib.

Lattan hade spruckit och behövdes bytas, och det är dags för det nu. Frågan är om jag skall köra vidare på detta koncept eller köpa en svindyr Akterstagslatta från Seldén. 1500 vs 200 bagare.

Som grädde på moset kommer jag förmodligen behöva skaffa nytt windexfäste då det gamla är ett integrerat latta-windexfäste (se bild). Det, eller borra sönder 1500 kr- spröt.

Någon som kört med segellatta i toppen på sin partialrigg?
Bilagor
181EED0C-1237-4962-A80F-DB2755F37142.jpeg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segellatta som akterstagslatta?

Inlägg av HansH » tis 08 maj 2018, 09:29

Segellatta funkar jättebra!
Har använt det i >10 år
Har 9/10 rigg på en 31 fots båt.
En fördel med en platt latta jämfört med Seldéns runda latta är att det är enkelt att borra hål i lattan för fästbultar där du vill ha dem.
Seldéns latta klämmer man fast med två beslag (= 4st hål)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segellatta som akterstagslatta?

Inlägg av Anders S » tis 08 maj 2018, 14:58

Vill man få en progressiv fjädring kan man ha flera (räcker nog med två) "fjäderblad". En sådan lösning gör infästningen litet starkare. Gör "hjälpfjäderbladet" avrundat i spetsen. Det skall vara (mycket) kortare än "huvudfjädern och behöver inte vara mer än någon dm eller så. Vitsen är att få en starkare infästning.
Anders S

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Segellatta som akterstagslatta?

Inlägg av tomeriksen » tis 08 maj 2018, 18:30

Toppen!
Vad har ni för dimensioner? Finns ju lattor som är 30x3mm och 20x2 osv. Också väldigt nyfiken på längden. Speciellt HansH då jag har en 32-fotare med 7/8.

Tack!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segellatta som akterstagslatta?

Inlägg av HansH » ons 09 maj 2018, 12:14

Anders S skrev:Vill man få en progressiv fjädring kan man ha flera (räcker nog med två) "fjäderblad". En sådan lösning gör infästningen litet starkare. Gör "hjälpfjäderbladet" avrundat i spetsen. Det skall vara (mycket) kortare än "huvudfjädern och behöver inte vara mer än någon dm eller så. Vitsen är att få en starkare infästning.
Finns ju numera platta lattor som genom olika tjocklek ger en progressiv fjädring. Jag har såna i seglen men inte som akterstagslatta :)

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segellatta som akterstagslatta?

Inlägg av HansH » ons 09 maj 2018, 12:24

tomeriksen skrev:Toppen!
Vad har ni för dimensioner? Finns ju lattor som är 30x3mm och 20x2 osv. Också väldigt nyfiken på längden. Speciellt HansH då jag har en 32-fotare med 7/8.

Tack!

Tror att min är runt 25mm bred och ca 3mm tjock - längd ca 120cm.
Sen en kort tamp mellan spetsen på lattan och ett litet block som glider på akterstaget - se bifogad bild. Tagen på håll så den är lite suddig men ger en idé om proportionerna
latta.JPG

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segellatta som akterstagslatta?

Inlägg av Anders S » ons 09 maj 2018, 17:31

HansH skrev:
Anders S skrev:Vill man få en progressiv fjädring kan man ha flera (räcker nog med två) "fjäderblad". En sådan lösning gör infästningen litet starkare. Gör "hjälpfjäderbladet" avrundat i spetsen. Det skall vara (mycket) kortare än "huvudfjädern och behöver inte vara mer än någon dm eller så. Vitsen är att få en starkare infästning.
Finns ju numera platta lattor som genom olika tjocklek ger en progressiv fjädring. Jag har såna i seglen men inte som akterstagslatta :)

Går utmärkt. Applikationer, bilfjädrar (Corvette) och moderna pilbågar. Men vill man experimentera funkar det fint att lägga två ovanpå varandra, gammelbil-style. Den korta underst, givetvis... :-)
Anders S

tomeriksen
Guldmedlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 06 jun 2013, 12:11

Re: Segellatta som akterstagslatta?

Inlägg av tomeriksen » lör 12 maj 2018, 08:05

Har nu installerat en hemmagjord latta. Jag använde Erlandssons segellatta 30x3 mm som jag kapade till 120cm. Sedan kapade jag till två korta bitar. Den ena på 14cm lade jag under lattan. Den andra på 6 cm monterade jag ovanpå. Båda skall förhoppningsvis skapa mindre belastning vid infästningspunkterna.

Resultatet verkar ok. Akterstaget hissas i en kontrollerad rörelse med betydligt mera spel än med den gamla, hälften så långa konstruktionen.

Skriv svar