Anders S skrev:
Men att Syversen vill sälja ett nytt segel, och tar dryga pengar för att reparera är ju inte det minsta konstigt. Lämnar man in en sliten Passat på VAG för kylproblem och ber dem byta kylarslang tackar de också nej, med hänvisning till att "då är nog kylpumpen dålig också, och då vill vi ta kamremmen och spännarna samtidigt om vi skall lova att problemet försvinner". Det är heller inte konstigt. Det åligger näringsidkare att förklara för kunden ifall en reparation riskerar att inte rätta till problemet, och det VET vi ju, som sagt inte, om reparationen gör.
Givetvis kan man då gå till Hanssons Motor och Svets och få (bara) nya kylarslangar, ungefär som Segel&Kapell reparerade (bara) sömmen. Men alla gör inte så, och de stora firmorna minst av allt.
Jättebra att ge tips om en reparatör.
Jag har aldrig haft några problem med någon verkstad (inte märkesverkstäder heller) för varken bilar eller annat i att prata med dem om vad som verkar bäst för mig att de skall göra, varefter jag har beslutat vad de skall utföra.
Det händer ibland att de finner på nya fakta under jobbets gång, och då blir det ev. en utökad arbetsomfattning om jag också bedömer det lämpligt. Jag har aldrig råkat ut för att de inte vill göra det jag vill att de gör, och även i de få fall de muttrar om vad de tycker så gör de som jag beslutar att de skall göra.
Exemplet: "då är nog kylpumpen dålig också, och då vill vi ta kamremmen och spännarna samtidigt om vi skall lova att problemet försvinner" är en variant på att ge ett finger till någon som sen tar hela armen. I detta exempel har inte kunden bett verkstan att göra annat än slangbyte, han har inte bett firman att garantera annat än slangbytet. Kylarpump "nog" dålig, "vill vi ta kamremen och spännarna", "lova att problemet försvinner" - alltihop påminner om den kända sketchen från Hasse och Tage
https://www.youtube.com/watch?v=JGHsPHz7I2Y
Syversens agerande i det aktuella fallet låter som en kombination av att vilja sälja ett nytt segel, och en bristande kunskap om gammal dakronduks egenskaper hos någon yngre segelmakare som bara jobbat med senare tiders hokus-pokus-segelmaterial.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "