Ska flytta mitt fäste för utombordaren på min Maxi 68. Hur gör jag med gamla resp nya hål så att det inte läcker vatten/blir förstört?
NYA HÅL:
Antar att det inte bara är att borra nya hål och sätta i skruvarna. Räcker det att ta lite Sikaflex runt kanterna och bultarna och skruva åt? Eller bör man göra på annat sätt?
GAMLA HÅL:
Räcker det att trycka i Gelcoat Filler eller ska man ha något annat?
Hoppas någon kan svara redan i kväll för jag ska ner och greja i morgon lördag!
/Michael
Flytta motorfäste - hur göra med gamla och nya hål?
-
Fribbe
Nu är jag inget proffs på detta men jag skulle nog göra de nya hålen som du har skrivit. Tänk bara på att använda brickor med stor ytterdiameter.
De gamla hålen skulle jag börja med att göra ordentligt rent, fila och rengöra med aceton. Att köra med enbart gelcoatfiller borde funka. Det är ju inga jättehål det är frågan om, 6-8mm? Sätt en tejp på insidan bara så att inte fillern trycks igenom när du applicerar.
De gamla hålen skulle jag börja med att göra ordentligt rent, fila och rengöra med aceton. Att köra med enbart gelcoatfiller borde funka. Det är ju inga jättehål det är frågan om, 6-8mm? Sätt en tejp på insidan bara så att inte fillern trycks igenom när du applicerar.
-
Solomin
Är de nya hålen genom ett sandwich material så tål det inte stora påfrestningar utan man måste ta bort distans materialet runt hålet. Och sedan fylla med något som är hårt, epoxy fungerar nog bäst.
Det man gör är
1 Borra ditt hål.
2 Böj en spika och fäst den på borrmaskinen. Sedan använder du den till att ta bort distansmaterialet så att hålet i distans materialet blir lika stort som brickan du tänker använda.
3 Fyll hela hålet med epoxy.
4 Borra hålet på nytt.
Nu har du ett hål i din båt som är vattentätt och där du kan skruva fast saker så att de sitter kvar om några år utan massa sprickbildning.
Det man gör är
1 Borra ditt hål.
2 Böj en spika och fäst den på borrmaskinen. Sedan använder du den till att ta bort distansmaterialet så att hålet i distans materialet blir lika stort som brickan du tänker använda.
3 Fyll hela hålet med epoxy.
4 Borra hålet på nytt.
Nu har du ett hål i din båt som är vattentätt och där du kan skruva fast saker så att de sitter kvar om några år utan massa sprickbildning.