Hur hittar man rätt segel?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Hur hittar man rätt segel?

Inlägg av Jonjoh » mån 26 jun 2017, 07:31

Hej jag söker nytt storsegel till min Nord 80 1976 men hur vet man vad man skall leta efter? Jag tänker (nog??) mest på måtten så de passar exakt och måste seglet som man köper tidigare ha suttit på exakt samma modell?

Vägledning sökes , Google gav mig inget tyvärr

edit: Är det bara de här två måtten man behöver? http://uksyversen.com/segel/sk-btmodell/nord-80-lag/ alltså E+P på bilden?

edit2: Kan jag ta ner mitt segel och mäta upp det på alla håll och kanter skulle det vara en bra start?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Hur hittar man rätt segel?

Inlägg av Seawolf » mån 26 jun 2017, 08:14

En segelmakare kanske kan fixa till ett storsegel från någon av dessa båtar:

Båttyp Mastlik Bomlik
Trapper 300 8.5 2.5
Nord 80 -1977 8.5 2.6
Finn 26 MH 8.5 2.6
Monark 700 8.5 2.7
Nordisk Snekke 8.5 3.1
Freja 8.5 3.2
Soling 8.5 3.2
J/24 8.5 3.0
Dufour2800 8.6 2.9
Aquila 8.6 2.9
Poker 84 8.6 2.9
Rush 84 8.6 2.9
Gib-Sea 80 Plus 8.6 3.1
Nyckeln 8.6 3.8
Facil 26 MH 8.6 2.4
Jasmine 25 8.6 2.8
Allegro 27 8.6 3.4
Vindö 28 8.6 3.6
P 28 8.6 3.7
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hur hittar man rätt segel?

Inlägg av Peter_K » mån 26 jun 2017, 10:27

Med tillägg till vad Seawolf skrev:
Att hitta begagnade segel som passar rakt av, är i bra skick och som kostar lagom brukar visa sig omöjligt om man inte har tur som en tokig eller har en båttyp som kappseglas mycket eller identiska mått med en sådan. Jag rekommenderar att du börjar spara ihop pengar till ett sprillans nytt och köper ett i höst till "höstpris" om du faktiskt inte har sådan tur att något dyker upp; då kan du göra något skojigare för de sparade pengarna (vad som nu kan vara skojigare än ett nytt segel... :-) )
Alla borde ha skägg

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Hur hittar man rätt segel?

Inlägg av Jonjoh » tis 27 jun 2017, 12:04

Peter_K skrev:Med tillägg till vad Seawolf skrev:
Att hitta begagnade segel som passar rakt av, är i bra skick och som kostar lagom brukar visa sig omöjligt om man inte har tur som en tokig eller har en båttyp som kappseglas mycket eller identiska mått med en sådan. Jag rekommenderar att du börjar spara ihop pengar till ett sprillans nytt och köper ett i höst till "höstpris" om du faktiskt inte har sådan tur att något dyker upp; då kan du göra något skojigare för de sparade pengarna (vad som nu kan vara skojigare än ett nytt segel... :-) )

Bra inlägg, håller helt med. Mycket eller "identiska mått" skriver du som jag bara måste fråga vilka mått menar du? Det är ju exakt de måtten som jag letar efter vad jag behöver - ska jag ta ner mitt segel och helt enkelt mäta det?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Hur hittar man rätt segel?

Inlägg av Fredrik » tis 27 jun 2017, 13:34

Jonjoh skrev: Bra inlägg, håller helt med. Mycket eller "identiska mått" skriver du som jag bara måste fråga vilka mått menar du? Det är ju exakt de måtten som jag letar efter vad jag behöver - ska jag ta ner mitt segel och helt enkelt mäta det?
Njae, det är ju inte säkert att ditt nuvarande segel har rätt mått, det kanske är för litet. Bättre är att mäta på masten respektive bommen. Mät från bommens överkant till märket i toppen (så högt man kan hissa seglet), samt mät från mastens bakkant till mätmärket på bomnocken (så långt bak man kan dra seglet). Kolla om du kan hitta någon märkning på masten också, annars ta gärna en bild på mastens likränna och mät upp likrännans bredd. Diskutera sedan med en segelmakare så kan du få fram ett segel som passar ditt behov och sätt att segla. Man kan t.ex. välja hur många rev man vill och ha deras placering, om man skall ha genomgående lattor eller inte osv.

Och som sagt, vänta gärna till hösten om du har möjlighet så kan du göra bättre pris på det hela. Överväg att byta båda seglen samtidigt om även förseglet är dåligt, så du får skärning och buk i seglen så att de matchar varandra.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar