Hej,
Är det någon som lätt kan förklara för mig hur jag kan kolla om min generator levererar ström eller inte. Jag har mätt på batterierna när motorn varit igång och fått ca 12,3 volt, men det värdet fick jag även när motorn inte var igång så det blev jag inte klokare av.
Det är som sagt en MD7 med orginalgenerator (måste väl gå att mäta på generatorn, men hur?).
Laddningsproblem MD7
-
Calle C
Hmm....
Ser inte ut att ladda.
Kolla alla kablar och kontaktytor.
Du bör få över 14,5 volt från generatorn.
Risken finns att laddningsregulatorn som sitter på generatorns baksida kan ha gått sönder, kan hända om du först bryter tändningen och sedan stänger av motorn. Stäng alltid av motorn först och bryt strömen därefter.
Calle
ps. jag har en 35amp orginal till MD11C liggandes i källaren med ny laddningsregulator. I fall din är sönder. (tror det är samma)
Ser inte ut att ladda.
Kolla alla kablar och kontaktytor.
Du bör få över 14,5 volt från generatorn.
Risken finns att laddningsregulatorn som sitter på generatorns baksida kan ha gått sönder, kan hända om du först bryter tändningen och sedan stänger av motorn. Stäng alltid av motorn först och bryt strömen därefter.
Calle
ps. jag har en 35amp orginal till MD11C liggandes i källaren med ny laddningsregulator. I fall din är sönder. (tror det är samma)
-
sailorx
har tidigare haft MD7A, och har diverse erfarenheter
Det \"enklaste\" felet som du kan ha (förutom de rent triviala) är laddningsreläet (reläerna, hur det nu ser ut).
Dioderna och allt kring det är en härva för sig.
Har du orginalgenerator finns det möjligheter att kolen i generatorn är kaputt, kanske bara behöver ställas in, eller kanske behöver byta. Går faktiskt att göra själv!!
Arbeta dig bakåt i kedjan för att leta fel, och försök mäta på rätta ställen. Kolla mot kopplingsschema.
Lycka till!
/Sailor
Det \"enklaste\" felet som du kan ha (förutom de rent triviala) är laddningsreläet (reläerna, hur det nu ser ut).
Dioderna och allt kring det är en härva för sig.
Har du orginalgenerator finns det möjligheter att kolen i generatorn är kaputt, kanske bara behöver ställas in, eller kanske behöver byta. Går faktiskt att göra själv!!
Arbeta dig bakåt i kedjan för att leta fel, och försök mäta på rätta ställen. Kolla mot kopplingsschema.
Lycka till!
/Sailor
-
Gäst