Montera selden självslående skena - hur få rätt vinkel?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Matnub
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 22 jul 2014, 07:48

Montera selden självslående skena - hur få rätt vinkel?

Inlägg av Matnub » sön 04 jun 2017, 10:05

Köpte en self tacking system 30 från Selden. Verkar ganska rättframt att montera utom en sak: hur få till rätt vinkel på skenan?

I beskrivningen står det att det skall vara 35 grader från horisontalplanet. De medföljande rostfria beslagen ger dock bara ca 20 graders vinkel från däcket. Sedan sluttar ju däcket något.

Det verkar ju konstigt att beslaget alltid skall bockas, eller? Har någon monterat en likadan och kan komma med tips?

Instruktionen finns här: http://www.seldenmast.com/files/1452845 ... -205-E.pdf. Beslaget heter "center console" i beskrivningen.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Montera selden självslående skena - hur få rätt vinkel?

Inlägg av HansH » ons 07 jun 2017, 09:04

Om inte de 20 gradernas justeringsmån räcker till så får man korta de bakre benen på "sido-konsolerna" - detta framgår om du tittar på bilden på sidan 2
"Stainless steel AISI 316 side consols.
Can be shortened if needed"

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Montera selden självslående skena - hur få rätt vinkel?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 08 jun 2017, 12:14

Jag gjorde en stor "vinkelhake" av tre smala ribbor, la dom på ett stor skrivbord så jag fic en rät 90-gradare. Sen knöt jag fast den på förstaget, då var det lätt att sikta in selftackerskenan i rät vinkel mot förstaget, det var så man skulle göra enligt vad jag minns. Vinkeln kan ju variera på olika båtar beroende på hur långt fram förstaget är infäst.
Sen ska man dessutom kolla så att skenans rundning stämmer också. Är skenan för mycket böjd nyper skotvagnen på mitten när man slår.
För at få till rätt rundning la jag en tunn träskiva på skotskenan, sen tog jag ett snöre fäst i förstaget o en penna längst ut så jag kunde rita den exakta rundningen på skivan, sen fick jag göra lite lätta ombockningar för att få skenan att stämma med mallen (den ritade halvcirkeln)

Jag mätte allt noggrant en massa ggr, jag tänkte att det blir inte roligt att efteråt inse att man borrat hål för skotskenans ytterändar på fel ställen i skarndäcket. Men min skena blev perfekt, seglat ramlar över helt underbart bra.
Jag har en lina på varje sida att skota in skotvagnen med, en del föreslog att det var enklare o bättre med bara en lina på mitten vid masten, men det har en mängd nackdelar, det blir mkt krångligare o sämre segling. Tex på plattläns så åker skotvagnen störigt fram o tillbaka med en mono skotlina, medans med två linor kan låsa vagnen i ytterläget. Eller i mitten om man motorseglar i bleke.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Montera selden självslående skena - hur få rätt vinkel?

Inlägg av Lasse L » tor 08 jun 2017, 18:03

Monterade skotskena från HR 26 på min IF
http://lasselundell.se/segel.html
fock%20008.jpg

Skriv svar