Hållfasthet på block

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Hållfasthet på block

Inlägg av thomask » tis 16 maj 2017, 10:31

https://www.seasea.se/block-fiol-8mm-svivel-hundsv

Håller fortfarande på att greja till uthal i bommen till mitt 25 kvm storsegel, Pga av storleken i bomnocken och dess trissor får det bara plats 8mm lina.
Utväxlingen är tänkt att bli 4:1 Ligger jag på rätt sida marignalen med liknande storlek på block ??
Har inte en susning vilken belastning det blir i bommen, Skulle verkligen behova vägledning i detta.

/ Thomas

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av HansH » tis 16 maj 2017, 11:17

Varför 8mm lina...?
Gå ner i tjocklek till 6 eller varför inte 5mm Dyneema.
En 6-millimeters lina med Dyneemakärna och hölje av polyester har en brottgräns på nästan 2,5 ton.
Mitt storsegel är på 26 kvm och mitt uthal är just en 6mm Dyneema som jag trätt o sytt en extra bit hölje vid avlastaren - mina avlastare tenderar annars att glida lite med 6mm lina. Det extra höljet gör att den tamp som avlastaren skall låsa blir ca 8mm.
Samma sak med min kombinerade dirk/reservstorfall som jag tom har för mig är bara 5mm. En Dyneemalina med en påsydd strumpa/hölje där avlastaren skall greppa.
Den tunnare linan ger även mindre motstånd i blocken.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av Nils_D » tis 16 maj 2017, 14:50

thomask skrev:Håller fortfarande på att greja till uthal i bommen till mitt 25 kvm storsegel, Pga av storleken i bomnocken och dess trissor får det bara plats 8mm lina.
Utväxlingen är tänkt att bli 4:1 Ligger jag på rätt sida marignalen med liknande storlek på block ??
Har inte en susning vilken belastning det blir i bommen, Skulle verkligen behova vägledning i detta.
Är inte 4:1 lite i minsta laget för ett segel på 25 kvm? Till min IF med 16 kvm i storen rekommenderar North Sails trimguide minst 6:1. Det är vad jag har nu, och tycker själv det är i minsta laget. Kan förstås bero på att jag är en klen pensionär. Men till Omega 30, med 27 kvm i storen, rekommenderar klubbens hemsida 8:1

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11669
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av Anders S » tis 16 maj 2017, 15:25

Flera frågor på en gång här:

Vad är lagom "trim" för ett uthal? (Rätt svar: Så utväxlat att man kan dra med handen)... Nils D är på rätt spår här.

Håller 6 mm dyneema? Svaret är "det beror på"... Om det handlar om ett lösfotat segel, där uthalet håller hela seglet gör det kanske inte det. Jämför med en revlina, där man vill ha 10 eller 12 mm för att hantera den. Handlar det om ett litsat segel (eller där det finns en löpare i skothornet) håller det alldeles utmärkt.

Håller själva blocket? Här handlar det om skivan och lagringen. Blocken som visats går sönder vid 6-700 kg belastning, men jag skulle tro att den svaga punkten är blocket i bomnocken. Går blockskivan sönder blir det inte bra, och en alltför tunn lina kan glida på sidan av blocket om det är minsta glappt (spel mellan skiva och axel).

De hand-drivna lösningar jag använt har utväxling 1:2 i seglet och sedan resten i haländan (H-båt). Då kan man få 1:8 med en 1:4 i haländan. Med en dyneemalina (som vänder i ett lämpligt block) kan man ha den stora utväxlingen under bommen.

Mitt stora rullsegel har en 12 mm dyneemalina med hölje, med 1:2-utväxling, till en winch och en avlastare. Det är stabila grejor, för om något lossnar blir det inte så roligt, i alla fall inte för en stund. Det lär dock inte vara linan som ger sig...
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av thomask » tis 16 maj 2017, 19:39

Från början fanns ingen utväxling alls(!) Så om jag får 4:1 I bommen så kan jag alltid utöka det på vägen mot sittbrunnen, tänkte jag. Linorna verkar hålla för mycket mer än blocken om jag fattar rätt, MEN jag vill ändå inte peta in för stora grejer i bommen heller, Linan får vara max 8mm, Och då kan man inte ha fiolblock för 10mm lina?
(Köpte talja till kicken från Seldens, och där är det liknande brottgränser på båda blocken, med 8mm lina)
Gamla seglet som jag tänkte börja med, har replik. men det blir väl lösfotat efter det.

Har gått och sparkat på bommen hela vintern, helt plötsligt börjar det bli väldigt knappt med tid innan den ska i. :o

/ Thomas

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av barry » ons 17 maj 2017, 06:32

Men det är väl klart 6 mm dyneema håller, vad är det för strunt att "det beror på". Kör Hampidjan och gå ner på 5 mm, du har fortfarande en brottlast på nära 5 ton. Hanterbarheten är oväsentlig inuti bomen. Mina revlinor är till övervägande del 4 mm. Men 10 mm där det behövs.

För hand kan man väl alltid reglera uthalet, så länge det inte är någon last. Jag har 3:1 på min stor som är 27 m2. Det går utmärkt att reglera för hand. Upp till 3 m/s.

Men det känns dumt att ta höjd för att göra detta orevat i 12 m/s. Jag är den första att vilja kunna reglera saker med handkraft på min båt, men vissa trim får man kapitulera inför krafterna och använda en vinsch från början i stället.

Tycker du är helt rätt ute. Keep it simple inuti bomen. Om du känner för att bygga på med mer utväxling i ett senare skede, gör det utomhus. På en H-båt har man ofta en kaskad (eller två) på däck. Har du bominfästningen en bit upp från däcket, får du plats med en utväxling däremellan också.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av Peter_K » ons 17 maj 2017, 17:02

Förutsatt att seglet sitter fäst i bommen i hornet med t ex ett nylonband eller en vatn, och uthalet just är uthal så är det inga jättelaster på linor eller block. Om du kör med en kaskad istf fiolblock i bommen så kan du dessutom ha ett kraftigare block närmast seglet och klenare block närmare haländan.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av T » ons 17 maj 2017, 18:36

Peter_K skrev:Förutsatt att seglet sitter fäst i bommen i hornet med t ex ett nylonband eller en vatn, och uthalet just är uthal så är det inga jättelaster på linor eller block. Om du kör med en kaskad istf fiolblock i bommen så kan du dessutom ha ett kraftigare block närmast seglet och klenare block närmare haländan.
En vatn?

:o
/T

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av thomask » ons 17 maj 2017, 19:38

Fick handlat dylikt fiolblock och ett enkelblock med Hundsvott, Linan fick bli en 8 Liros/Herkules, Blir det för smörigt får jag väl byta med tiden, Viktigast är att få ihop bommen!
Har bara "torrdragit" inne, och det rullar skitlätt. :)
MEN...... HUR mycket behöver man kunna flytta fram storen? vill ha så lite lina som möjligt som snurrar mellan blocken,det borde bli stummare då? Jag tog höjd för en meter förflyttning, men det verkar mycket?

/Thomas

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av Peter_K » ons 17 maj 2017, 20:25

T skrev:
Peter_K skrev:Förutsatt att seglet sitter fäst i bommen i hornet med t ex ett nylonband eller en vatn, och uthalet just är uthal så är det inga jättelaster på linor eller block. Om du kör med en kaskad istf fiolblock i bommen så kan du dessutom ha ett kraftigare block närmast seglet och klenare block närmare haländan.
En vatn?

:o
/T
Vatn=vagn
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av HansH » tor 18 maj 2017, 08:12

thomask skrev: MEN...... HUR mycket behöver man kunna flytta fram storen? vill ha så lite lina som möjligt som snurrar mellan blocken,det borde bli stummare då? Jag tog höjd för en meter förflyttning, men det verkar mycket?

/Thomas

1 meter....?
Skall du använda storseglet som spinnaker? :roll:
Justering av bomuthal under segling på ett 25 kvm segel (bomlängd ca 3,5m?) är väl max 10-15cm.
För att kunna ge tillräckligt med "slack" vid montering av seglet ytterligare nån decimeter eller två.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Hållfasthet på block

Inlägg av thomask » tor 18 maj 2017, 08:55

Du har ju helt rätt Hans! :) Krävs ju att man tar bort spridarna och undervanten med.
Verkar som att jag handlat lina så det räcker till bogserlina med.

Skriv svar