Dimension på skotlina (storskot)?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Dimension på skotlina (storskot)?

Inlägg av marede » sön 05 mar 2017, 20:40

Hur ska man tänka vid val av dimension av skotlina till storskotet?

'Ju grövre desto skönare för handen' är ju argumentet att välja grövsta möjliga lina. Samtidigt skriver HR marin (https://hrmarin.se/harken-megastore/har ... tvavaxlad/) "Lindiameter: 8 - 10 mm (8mm är att föredra för bästa effekt)" angående Harkens tvåväxlade storskotsystem som har max lindiameter 10 mm. Det indikerar ju att man får bättre funktion med tunnare lina. Har det att göra med att en tunnare lina löper smidigare i blocken?

Det sitter en 12 mm 32-flätad rejält sliten lina av okänd sort idag i en (också något sliten) 4:1 talja från Barton. Jag funderar på om jag ska gå ner en dimension till 10 mm, 'mindre skönt i handen men med bättre effekt'? Jag tycker spontant att 12 mm känns grovt när jag ser mig om i butikerna idag vad som säljs. Vad har ni andra för dimensioner?
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Dimension på skotlina (storskot)?

Inlägg av Peter_K » sön 05 mar 2017, 20:58

Jag har åtta millimeter; det där med "skönt i handen" är säkert jätteviktigt om du sitter i timmar med skotet i handen. Det gör jag inte, jag har en råtta ju...
Åtta millimeter löper lättare än tio eller tolv; välj en kinkfri lina istället, jag köpte min på Benns - inte farligt dyr och de använder den i sina egna skotsystem.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 05 mar 2017, 21:38

Det är korrekt att effektiviteten i taljan blir litet bättre med tunnare linor, dvs linor som får plats i blocken utan sidofriktion. Sedan gäller det att linan är rimligt stum (men det behövs inte Dyneema), därför att den interna friktionen i linan vid varje rundning i blocket/taljan äter kraft (töjningen kostar friktionsenergi då trissan rör sig. Tunna linor går också där litet lättare - skillnaden mellan "innersväng" och "yttersväng" blir mindre. Dubbelflätad polyester i god kvalitet duger bra.

Moderna linor är också alltid "tillräckligt starka", och att dimensionera upp för att få skavtålighet behöver man inte. "Tillräckligt greppbar" gäller och det finns till och med speciella skotlinor med extra greppsäkert hölje. 8 mm standard polyesterskot håller för ca 1.5 ton - det borde räcka... :D
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » sön 05 mar 2017, 22:44

Peter_K skrev:Jag har åtta millimeter; det där med "skönt i handen" är säkert jätteviktigt om du sitter i timmar med skotet i handen. Det gör jag inte, jag har en råtta ju...
Åtta millimeter löper lättare än tio eller tolv; välj en kinkfri lina istället, jag köpte min på Benns - inte farligt dyr och de använder den i sina egna skotsystem.
Månne denna? https://www.benns.se/tagvirke/skot/herk ... ika-farger
Jag tycker ju i och för sig att det är rätt skönt att greppa en lite tjockare lina när man skotar in i snålblåst. Fast då kanske jag snarare borde gå upp till 6:1 eller satsa på tvåväxlat.
Anders S skrev:Det är korrekt att effektiviteten i taljan blir litet bättre med tunnare linor, dvs linor som får plats i blocken utan sidofriktion. Sedan gäller det att linan är rimligt stum (men det behövs inte Dyneema), därför att den interna friktionen i linan vid varje rundning i blocket/taljan äter kraft (töjningen kostar friktionsenergi då trissan rör sig. Tunna linor går också där litet lättare - skillnaden mellan "innersväng" och "yttersväng" blir mindre. Dubbelflätad polyester i god kvalitet duger bra.

Moderna linor är också alltid "tillräckligt starka", och att dimensionera upp för att få skavtålighet behöver man inte. "Tillräckligt greppbar" gäller och det finns till och med speciella skotlinor med extra greppsäkert hölje. 8 mm standard polyesterskot håller för ca 1.5 ton - det borde räcka... :D
Ja, när inte det räcker längre har jag helt klart andra problem att fundera på... :D Det där med att varje rundning i blocket äter kraft i en stum lina låter ju rätt självklart när jag nu läser det. :oops:

Jag testar nog antingen den från Benns (Liros Herkules), eller denna Poly Magic Matt i 8 eller 10 mm http://poly.e-line.nu/sv/MENY/BATLIV/BA ... ?id=379864
Lutar åt 8 mm faktiskt, bara för att testa en sommar. Blir det bra kanske mina gamla Bartonblock får jobba ett tag till, annars får jag byta inför nästa säsong.
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 05 mar 2017, 23:21

Ja, den linan ser det ut att vara.
Himla bra, prisvärd som storskotlina tycker jag.
Alla borde ha skägg

Skriv svar