Shipman28-renovering

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Shipman28-renovering

Inlägg av e_gefvert » lör 25 feb 2017, 10:36

Hej på er, sjöbjörnar!

Jag var fundersam till huruvida jag skulle starta olika trådar för olika funderingar kring denna båt jag nyss köpt. Vill undvika att dränka forumet med Shipman28-trådar, så jag samlar därför mina frågor i denna tråd. Hoppas admin är ok med detta.

Har spenderat senaste veckan med att krypa runt i utrymmen och inventera vad som finns och funkar, samt vad som finns men inte funkar. Också vad vissa saker har för funktion mer exakt. Läser man runt på på nätet finner man ju mängder med utrustning att köpa till, jag vill dock primärt få det som sitter i just nu att funka och ännu viktigare - förstå hur det funkar.

Elcentral:
Hittade en säkringsbox som ser rätt sliten ut. Precis bakom den s.k "Shipman28 Switch Board"en i ruffen. Jag antar att det är härifrån båtens elektriska funktioner utgår. Min fundering är att byta ut den mot något fräschare. Viss metall ser ut att ha korroderat och wallas-värmaren verkar ha nåt elektiskt strul (mer om det nedan). Här är den iaf:
el.jpg
Wallas-värmare:
Modell 1800b. Tänkte det kunde vara skönt nu när man sitter i ruffen och fixar med grejer med lite värme. Därför vore det kul att kunna sparka igång denna. Med båda spakarna i on-läge skall tydligen grön lampa tändas. Det gör den ej. Dock drar fläkten i själva värmaren igång. Den tänder dock inte. Manualen lätt att få tag på via nätet men hittar ej lösningen på mitt problem. Vad tror ni?
wallas.jpg
VVS:
Installationen kring toan ser gedigen ut. Det jag inte hajar är vart skiten(bokstavligt talat) tar vägen? Det snackas om septitank osv på nätet men jag hittar ingen tillstymmelse till sådan nånstans. Det jag dock hittar är den här:
vvs.jpg
Nån form av tömningspump för att skicka ut avfallet rätt i sjön? (Olagligt nuförtiden, har jag lärt mig)

Det var allt för denna gång. Mycket tacksam för all hjälp!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av Anders S » lör 25 feb 2017, 12:58

1. Det är väl inte alldeles nödvändigt att byta säkringspanelen, men OM du byter föreslår jag flatstiftsäkringar (dvs, ny säkringsbox för sådana) , nya strömbrytare och en bra tång för att klämma kabelskor med OCH kabelskor till alla anslutningar. Runda kabelskor till skruvar, stiftkabelskor om du använder sk "sockerbitar". Egentligen är sockerbitar ett otyg, men ibland är de praktiska om man måste dela på kabeln. Det finns bra sådana också, men även skruvplintar. Strömbrytare köper du med fördel på ELFA eller någon annan fackleverantör.

2. En Wallas som snurrar på sin fläkt, men inte vill tända har antagligen dålig kontakt i ledningen (kollas först) en trasig glödspiral (kan man mäta, det skall se ut som "nästan inga Ohm alls" över glödledningen), alltför klena kablar eller svagt batteri. Bränslepumpen skall "ticka" annars får man knacka på den (känt för alla med SU-bränslepump i gamla bilar). Till slut handlar det om att veken (bomullstussen) i brännaren skall vara OK. Man kan köpa en sats med glödtråd och veke för ett par hundra, men vänta tills du vet att den behövs.

3. Idag behövs både septiktank och suganslutning. Har du inte det får du hålla dig tills du är utanför svenskt vatten. Det är en bit. Använder man inte toaletten är det lugnt.
Anders S

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av e_gefvert » lör 25 feb 2017, 22:05

Tack, Anders!

2. Hur lokaliserar jag ledningen med eventuellt dålig kontakt?

3. Så prylen på bilden bara skickar ut det rätt i sjön?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av Anders S » sön 26 feb 2017, 00:46

e_gefvert skrev:Tack, Anders!

2. Hur lokaliserar jag ledningen med eventuellt dålig kontakt?

3. Så prylen på bilden bara skickar ut det rätt i sjön?
2. Ett av de användbara verktygen ombord är ett sk universalinstrument. Med detta mäter man spänning och motstånd och kollar att det är god kontakt (motstånd) i ledningar. Man får kanske läsa en liten handbok i ämnet, men i princip skall högstadiefysiken räcka.

3. Vet inte... Eftersom det är en pump, så pumpar den i alla fall något, men om det är bajs vet jag inte. Du får följa slangarna från toa, någonstans går de, och på vägen finns det nog en tank (annars behöver man ingen pump). Denna tank behöver numera ett ytterligare avlopp, toasugbeslaget, ihop med en slang. Det är ofta inte så svårt att fixa det - i min båt tog det två timmar att ordna en prydlig extraledning.
Anders S

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av e_gefvert » sön 26 feb 2017, 09:57

2. Ah, jag antar att du menar multimeter (?). Lyckligtvis har jag en sådan men längesen jag använde den. Min fråga syftade nog mer till om det är en särskild sladd jag skall undersöka och vilken av dem det är. Dock tages tipset om universalinstrument emot tacksamt!

3. Intressant. Du har alltså dragit upp en slang till däck nånstans för suganslutning? Låter som att jag har en septiktank redan alltså. Får undersöka vidare.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av Besqua » sön 26 feb 2017, 10:05

Kommer ihåg en ford jag hade, trickset när vinrutetorkarna strejkade var att öppna huven och vrida på dom små smältsäkringarna så
oxiden nöttes bort, sen varde det kontakt ett tag.
Så säkringshållaren borde bytas på sikt, sedan har du kanske tur och det är draget rätt sorts kabel, inte bara ngn enkel fk med tendens att
oxidera rejält.
Men det är ett skoj jobb att klura på 12 volts el och det kan överarbetas något enormt om man är så lagd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av Anders S » sön 26 feb 2017, 12:16

e_gefvert skrev:2. Ah, jag antar att du menar multimeter (?). Lyckligtvis har jag en sådan men längesen jag använde den. Min fråga syftade nog mer till om det är en särskild sladd jag skall undersöka och vilken av dem det är. Dock tages tipset om universalinstrument emot tacksamt!

3. Intressant. Du har alltså dragit upp en slang till däck nånstans för suganslutning? Låter som att jag har en septiktank redan alltså. Får undersöka vidare.
Kärt barn har många namn. Multiuniveralinstrumentmeter är helt rätt :mrgreen:

Jo, från kontrollpanelen går det (till gamla Wallas, nyare har mer styrelektronik) flera ledningar. En är minusledningen, en går till fläkten, en går till bränslepumpen och en går till glödtråden. Just glödtråden brukar ha en grov kabel (stor ström och känslig för spänningsfall) ihop med (förstås) en grov minuskabel. Du har tydligen manualen, där visas kopplingsschemat.

När du sedan mäter, så är anslutningar med krokodilkontakter bra. Steg ett är att kontrollera att pumpen får ström och att den startar (och att den pumpar). Kontroll två är sedan att mäta över glödtråden för att se så den är hel, och sedan studera vad som händer, om spänningen sjunker när man startar. Om inte får man mäta om det kommer fram ström (startknappen, kabeln) eller om spänningen sjunker drastiskt (dålig kontakt i kabelskor, eller kabelskarvar.

Gamla Wallas är enkla lösningar, men de är inte så robusta över tid. Dessutom (alltid den "förre ägaren") kan de vara mer eller mindre korrekt installerade, med tveksamma material i kablar och kabelskor, kanske dåligt åtdragna skruvplintar etc etc. Gör man sig till vän med dem kand vanligen fungera rätt bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av Anders S » sön 26 feb 2017, 12:24

Angående suganslutning:

Det är numera ett i-praktiken-krav på alla båtar med septiktank. En ekl och funktionell losning är då att sätta ett t-rör på ledningen, helt nära avloppets bottenventil. Sedan stänger man avloppets anslutning mot sjön och låter sugen göra sin grej, med förstånd. Gamla anläggningar har ofta en litet för liten avluftning, och då kan en ettrig sug som man släpper loss teoretiskt suga ihop även plåttank. Här kan man vanligen ta det litet lugnt och kanske lufta litet vid sugmunstycket för att hantera den risken.

Att ha kvar bottenventil och sjöavloppet kan vara vettigt, för nöden har, brukar man säga, ingen lag och det kan ju tänkas att man, med förstånd, måste bryta mot lagen om något händer. Men vår del av dealen är att skaffa tömningsbeslag, myndigheternas del är att ordna tömningsstationer. Vi gör vår del, oavsett.
Anders S

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av e_gefvert » tis 28 feb 2017, 12:17

Tack, Anders!

Jag kommer säkert återkomma till dessa ämnen. Just nu håller jag på med att slipa och grunda en massa trä. Kul projekt när det såg förjävligt ut innan och blir som nytt efter lite kärlek. Får lust att riva ut så mycket jag kan ur ruffen och spraya med ny vit färg. Den gamla är något gulnad som ju vit färg ofta blir med tid. Också slipa och ge trädetaljer i ruffen kärlek.

En tanke dök på mig angående ljud: Vad tror ni om att sätta in bluetooth-högtalare istället för vanlig "bilstereo"? Finns det något aber med detta?

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av e_gefvert » tis 28 feb 2017, 17:21

Uppdatering:

Wallas-fixet:
Jag undrar hur jag ska kunna kontrollera själva värmarenheten. Den sitter försäkt i aktern och hur den hamnade där har jag inte en aning om. Svårt att se hur den kunde gå igenom akterluckorna. Jag kommer inte åt nån form av kontroll som det är nu. Vad tror ni, ska jag försöka plocka ur hela värmaren?
Monteringen ser lite halvbonnig ut, tycker jag.
20170228_155341.jpg
Kontrollpanelen där jag försökte mäta upp om glödtråd + och - ens hade kontakt. Det hade de.
20170228_152512.jpg
Fundering kring "Switchboard"-panelen:
Vad går "AUX"-switchen till? Musikant som jag är tänker jag ju "Auxiliary" där man kopplar in grejer som extern ljudkälla. Drar jag igång den hörs ett lågt brum. Länspump?
Drar jag igång "ENGINE ROOM VENTILATION" skriker det bara. Fläkten som är slut i lagren kanske.
20170228_145734.jpg
Sittbrunnens kontrollpanel:
Jag är livrädd för att råka starta motorn på land så har därför bara vågat dra nyckeln ett snäpp varpå vit lampa lyser och jag antar att huvudströmmen slås på. Värmarfläkten startar dock utan att vrida om nyckeln. Men som sagt, inga lampor på wallaspanelen lyser vare sig med eller utan huvudström.
Vad går dessa andra knappar och spak till?
20170228_145705.jpg
Mycket tacksam för all hjälp! Letat som en galning på nätet efter nån form av manual där elektriska funktioner osv tas upp. Hittar dock bara skötselråd för segel och lite allmänna grejer.
Shipman 28-förbundets forum verkar helt stendött :(

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av Anders S » tis 28 feb 2017, 18:57

Nu blir det litet knepigt, men (ur minnet):

Den gula lampan är överhettningsvarning, en engångssensor som tänder lampan vid överhettning och sedan får bytas. Den andra lampan i motorpanelen (för det är motorpanelen från början) är för laddningen (eller, kanske tvärtom...). På en Farymann är oljetryck inte aktuellt.

Den runda spaken är för en "urblåsningsfunktion" som var avsedd att blåsa ur avgasröret. Fungerar den? (Det vet du kanske inte).

Den fyrkantiga elpanelen är ditmonterad av "föregående ägare" - där satt ett tvåspaksreglage - gas/växel från början.

Startlåset är startlåset, men dieslar har (tekniskt) inte tändning, så det är bara kretsarna till motorn som den styr, och starten.

Men... Hur det en gång varit ordnat då den var ny, och hur det är nu kan vara stor skillnad. Därför får du reda ut alla elkablar med utgångspunkten att "det kan vara litet hur som helst". Samtidigt kan du ju bestämma själv hur du vill ha det. Det är inte svårt, bara tålamodsprövande, bygger karaktär, liksom.

Wallasen får du nog ta ut, ihop med pump och panel, och så provar du allt utanför båten. Det sparar mycket fula ord.
Anders S

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av e_gefvert » tis 28 feb 2017, 19:49

Den gula lampan tänds när jag vrider nyckeln ett steg. Borde ju vara den som indikerar batterikräm? Voltmätarn hoppar igång i samma läge.

Urblåsningsfunktionen har jag inte en aning om. Kanske inget man bör testa på land?

Så motorn börjar inte hosta igång när jag vrider nyckeln? Svårt för dig att säga kanske då det verkar ha byggts om en del. Tjänar kanske ingenting till att vrida den ytterligare ett steg nu iofs.

Jag förstår. Antar att jag får följa varenda kabel in och ut ur små utrymmen med ficklampa. Skulle nästan vilja riva ut allt och bygga om elsystemet. Nu sitter båda batteriernas pluspoler kopplade till startmotorn där även en drös andra kablar utgår ifrån. Separera batterierna med skiljerelä känns vettigt.
motor.jpg
Tack igen, Anders!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av Anders S » tis 28 feb 2017, 20:02

e_gefvert skrev:Den gula lampan tänds när jag vrider nyckeln ett steg. Borde ju vara den som indikerar batterikräm? Voltmätarn hoppar igång i samma läge.

Urblåsningsfunktionen har jag inte en aning om. Kanske inget man bör testa på land?

Så motorn börjar inte hosta igång när jag vrider nyckeln? Svårt för dig att säga kanske då det verkar ha byggts om en del. Tjänar kanske ingenting till att vrida den ytterligare ett steg nu iofs.

Jag förstår. Antar att jag får följa varenda kabel in och ut ur små utrymmen med ficklampa. Skulle nästan vilja riva ut allt och bygga om elsystemet. Nu sitter båda batteriernas pluspoler kopplade till startmotorn där även en drös andra kablar utgår ifrån. Separera batterierna med skiljerelä känns vettigt.

motor.jpg

Tack igen, Anders!
Det fetade: Ja, det kan vara en tänkbar lösning. Men om du reder ut hur ledningarna går sparar du en del jobb, jag lovar. Med nya kabelskor på de gamla kablarna, ordentligt pressade, OCH en klar bild över vilken ledning som går vart, så behöver det inte bli så förtvivlat besvärligt.
Anders S

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av e_gefvert » fre 03 mar 2017, 10:15

Wallas:

Tänkte ev plocka ur den idag.
Vad ska hända när jag slår på switcharna på kontrollpanelen? Ska pumpen ticka igång? I nuläget är det bara fläkten som snurrar igång. Inga lampor tänds på kontrollpanelen.

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Shipman28-renovering

Inlägg av e_gefvert » fre 03 mar 2017, 14:11

Wallas-uppdatering:

Efter en arsenal av svordomar är den nu utplockad.
Jämfört med manualens kopplingsschema verkar inte mycket stämma:
wallaskrets.jpg
Manualens kopplingsschema:
chart.png
Dessutom hänger en sladd lös:
lös.jpg
Jag funderar på att koppla in allt jag ser 100% enligt manualens kopplingsschema.
För närvarande är fläkten det enda som funkar. Lampor på kontrollpanelen döda. Dock när jag håller in tändknappen tappar fläkten något i varv.

Vad tror ni?

Skriv svar