Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av e_gefvert » sön 19 feb 2017, 15:12

Jag fortsätter att bomba forumet med frågor. För övrigt en enorm tillgång då jag inte känner nåt folk på nära håll som sysslar med båtgrejer.

Förrförre ägaren fick för sig att bygga en fast sprayhoodställning samt ta bort skotskenan ur sittbrunnen. Problemet är att ställningen är för hög. Bommen går inte över utan problem. Vet inte om han gjort en dundermiss eller om det finns en tanke bakom.


- Vad tycker ni, ska jag be en svetspolare korta ner den där ställningen eller tror ni det finns nån tanke bakom?
- Och var tycker ni storskotet ska placeras? Har sett en del båtar med placering på rufftaket, men hajar ej hur man styr det isf. Killen jag köpte båten av yrade om placering i sprayhoodställningen men det hajar jag ej hur det skulle funka. Den är iofs jäkligt robust.

Då det är en Shipman från -73 är relingslisten av trä som inte fått så mycket kärlek de senaste åren. Är det smidigast att plocka bort listen och slipa och olja eller smidigare att låta den sitta kvar?

Bifogar några bilder. Båten ser rätt skitig och jävlig ut men det är work in progress så ha överseende :)

Eventuella kommentarer som "varför köpte du en tidig shipman med farymann, din idiot?", som jag tyvärr sett florera på andra forum, undanbedes vänligen :)

Tack!
sprayhood3.jpg
sprayhood2.jpg
sprayhood1.jpg
reling.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av Anders S » sön 19 feb 2017, 15:56

Det är nog en dundermiss. Gillar du en fast sprayhood, korta ner den.

Storskotet kan man kanske sätta i sprayhoodställningen, annars satt det i original vid rorsmans knän (ungefär). Jag flyttade mitt skot till bridgedäck, och det var obetänkt, för med sprayhooden uppe, så skavde skotet på undanvind. Har du en fast sprayhood får du tänka på det där - jag fick ju fälla ner den då så krävdes (inga egentliga problem på läns, då skyddar inte sprayhooden för skvätt i alla fall.) En bra svetskompis kan nog ordna fäste för en skena, men då måste du ju ha plats för block och travare mellan ställning och bom, dvs luft mellan ställning och bom. Fundera på det där !

Har du köpt en tidig Shipman med Farymann-motor? :mrgreen:

Farymann-motorn med hydrauldrift är skottsäker på de flesta vis men inte alla. Topplockets kylning är en svag punkt (de hade inte färskvattenkylning som original) och kylmanteln kan korrodera. Ursprungligen hade kylsystemet en "torrkörningsventil" där man skulle blåsa ur kylsystemet då man stannade motorn - denna har nog många tidigare ägare rationaliserat bort. Slangarna till hydrauldriften kan ta stryk med åren, och att byta oljan någon gång under systemets tekniska livslängd kan man väl tänka sig (typ, vart femte år eller så, för att få ut kondensvatten och smuts). Går den bra, serva den, så går den ett tag till. Motorn har rullager (!) och stänksmörjning, och Farymann-motorer finns i massor av märkliga redskap - de är robusta, men inte alltid i saltvatten. Har du bränsletanken i fören (och påfyllningen!) skall du ta för vana att dränera tanken någon gång emellanåt, det samlas vatten längst ner i spetsen på tanken annars.

Men visst har din Shipman (som min) en sådan där pinne med lakan på, som man kan köra med om motorn inte startar ? :D
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av Peter_K » sön 19 feb 2017, 16:37

Jag vet inte exakt hur det är på Shipman, men misstänker att trälisten är svår att plocka bort; de är sannolikt både limmade med en tätmassa och skruvade.

Angående sprayhood-köret; kan det funka att få plats om du kortar akterliket på storseglet? För egen del hade jag nog skrotat arrangemanget, det känns som om sikten föröver borde bli lidande. Vanlig sprayhood gillar jag.

Farymann alltså..? Varför har du... ;-)
Alla borde ha skägg

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av e_gefvert » sön 19 feb 2017, 17:20

Haha. Gillar er. Till mitt försvar kan jag säga att motorn plockades ut och proffsrenoverades för ett par år sedan. Annars hade jag nog inte vågat slå till.
I övrigt är det en rätt cool motor. Ser ut som nånting från en gammal pansarvagn. Hårdrock :)

Trälisten får jag nog gå över utan att montera bort den. En sjuhelsickes massa skruvar och säkert limmade.

Korta akterliket är en intressant tanke. Rent estetiskt ser det bedrövligt ut med nuvarande sprayhood. Som en korvkiosk på däck. Lockad att plocka ner hela skiten, men vill gärna ha en sprayhood. Svåra att få tag på? (Utan att bli ruinerad)

Men ponera ett storskot placerat såhär:
storskotning_1.jpg
storskotning_1.jpg (13.14 KiB) Visad 11036 gånger
Kanske blir åt helsicke fel?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av Peter_K » sön 19 feb 2017, 17:44

Jag sydde faktiskt min egen sprayhood. Ärligt talat; jag gör inte om det. Fick lämna in symaskinen efter det, men det var lite kul att ha gjort det.
Kan du byta bågarna till fällbara och behålla tyget..? Eller bara förse bågarna med leder..?
Alla borde ha skägg

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av e_gefvert » sön 19 feb 2017, 17:48

Hm, om jag förstår dig rätt så tror jag det är tveksamt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av Anders S » sön 19 feb 2017, 18:09

e_gefvert skrev:Haha. Gillar er. Till mitt försvar kan jag säga att motorn plockades ut och proffsrenoverades för ett par år sedan. Annars hade jag nog inte vågat slå till.
I övrigt är det en rätt cool motor. Ser ut som nånting från en gammal pansarvagn. Hårdrock :)
Själva motorn är kanon (!)...

Det som är litet mindre kanon är att den är svag från början, och med hydrauldriften ovanpå det, så blir det inte massor med kraft på propellern. Däremot är komponenterna mycket hållbara, och är motorn vidgjord i modern tid kan den vara till glädje länge än.

I tillägg till Peter K - vi (dvs, inte jag, men den i familjen som kan sy) har också gjort en sprayhood till en tidigare båt. Det är genomförbart, men vi (dvs, etc etc) gjorde heller inte om det...

Om du vill göra som på bilden kan det vara bra att tänka på kraftspelet- dragkraften kan bli avsevärd. Se upp med luckgaragets infästning.
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av Besqua » sön 19 feb 2017, 19:42

Spännande med olika lösningar, kanske ska du kolla om bommen går fri med båten under
segel, om du nu inte redan har gjort det.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av Nils_D » lör 25 feb 2017, 15:46

e_gefvert skrev: Men ponera ett storskot placerat såhär:

storskotning_1.jpg

Kanske blir åt helsicke fel?
Grattis till båtköpet!

Jag föreslår att du avvaktar med att göra stora icke-nödvändiga förändringar första säsongen. Dels för att det är ett generellt råd som många proffs ger, som t.ex. när man köpt en ny bostad. Det är bättre att bo där ett tag så man känner och märker vad man personligen och i praktiken gillar och ogillar. Dels i detta konkreta fall för att det är svårare (i de flesta fall) att trimma storseglet med storskotet på rufftaket, och som nybörjare kommer din segling att utvecklas snabbare om du lätt kan göra ändringar i segeltrim och känna effekterna av det du gjort.

Vill du ha många argument för och emot så sök här på forumet efter "tysk skotning" så hittar du mer än en tråd där för- och nackdelar med att ta bort skotbrädan diskuteras. För egen del skulle jag aldrig vilja ha en sådan lösning, eftersom en båt som är lättare att trimma är bekvämare och roligare att segla. Besväret med en skotskena i sittbrunnen är hanterligt tycker jag, och är det framförallt när man ligger i hamn som man besväras av skotskenan kan man göra den löstagbar. Men vad jag tycker personligen är förstås ointressant. Det viktiga är vad du tycker fungerar bäst för dig. Och enda sättet är att prova. Och då är det rimligen enklare att börja med den lösning som redan finns.

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av e_gefvert » lör 25 feb 2017, 22:12

Tack, Nils!

Kloka ord. Jag håller med dig.
Dock finns det inget storskot placerat på båten i nuläget. Tidigare ägare fick för sig att flytta det och plockade bort det från sittbrunnen. Jag måste sätta in det nånstans. Men det lutar ju åt att återigen placera det i sittbrunnen.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av Spider » sön 26 feb 2017, 19:20

Grattis till en riktigt snygg båtmodell. Det fanns (kanske finns nu med ) fästen som gjorde balk och skena mycket enkel att demontera i hamn, detta förutsätter ju förståss att du kan tänka dig att han skenan i knähöjd när du seglar. Vi har haft så på tre tidigare båtar.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av Spider » sön 26 feb 2017, 19:54

Det var dessa jag menade. Men inte gratis precis.

https://www.hjertmans.se/produkter/segl ... slag-skena

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av e_gefvert » mån 27 feb 2017, 08:24

Vad rekommenderar ni för storskotsystem på denna båt?

Jag är lite lost bland olika delar som behövs osv.

Och tack, Spider!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av Anders S » mån 27 feb 2017, 09:01

e_gefvert skrev:Vad rekommenderar ni för storskotsystem på denna båt?

Jag är lite lost bland olika delar som behövs osv.

Och tack, Spider!
Min åsikt: Det som var original: en skena på tvären i sittbrunnen. Det finns en förberedd ursparing i sittbrunnsbänken för denna, skonar sittfläsket.

När det gäller skotskenor och block så kan man använda relativt enkla grejor, det behövs inte rullagrade vagnar eller kullagrade block, om man inte gärna vill. Men för den som startar på "noll" - det finns skotskenor som är självbärande och minskar snickeribehovet.
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Storskot/sprayhood+relingslist shipman28

Inlägg av Nils_D » mån 27 feb 2017, 16:46

Anders S skrev:
e_gefvert skrev:Vad rekommenderar ni för storskotsystem på denna båt?

Jag är lite lost bland olika delar som behövs osv.

Och tack, Spider!
Min åsikt: Det som var original: en skena på tvären i sittbrunnen. Det finns en förberedd ursparing i sittbrunnsbänken för denna, skonar sittfläsket.

När det gäller skotskenor och block så kan man använda relativt enkla grejor, det behövs inte rullagrade vagnar eller kullagrade block, om man inte gärna vill. Men för den som startar på "noll" - det finns skotskenor som är självbärande och minskar snickeribehovet.
Håller helt med Anders S. Kör på den ursprungliga lösningen. Det är enklast just nu. Och när man inte vet hur avancerade prylar man vill ha tycker jag det är bäst att börja med enklast och billigast möjliga. I bästa fall tycker man det duger, men i de flesta fall när man lärt sig lite mer vill man ha något "vassare". Eftersom det man köpte först var billigt så svider det inte så mycket att uppgradera. Och då vet man ofta exakt hur högt man vill klättra på pris-och-prestanda stegen, och minskar risken att köpa något som var dyrare än man egentligen tycker man behöver.

Skriv svar