Plasta en lös durk i divinycel
Plasta en lös durk i divinycel
Vi funderar på att ersätta durken som är av ribbad teakplyfa till en i sandwich med divinycell. Hur tjock måste divinycellen vara och hur många lager glasfiber behövs? Vilken vikt på mattan?
Re: Plasta en lös durk i divinycel
Tjockleken är beroende av "spännvidden".
Dvs hur stor skall durken vara och hur många "stöd" finns under den.
Tror tyvärr att den blir både tjock och tung då divinicellen inte ger nån som helst stadga/styrka utan bara är ett distansmaterial (som går lätt att bryta sönder).
Stjäl ju även plats på höjden (minskar ståhöjden) så jag har nog inte sett en enda båt där man använt materialet för att tillverka durkar.
Även en utmaning att få det tillräckligt slätt utan att behöva spackla (mer vikt) eller använda en honform.
Om du jagar vikt så är ev laminat lättare än trädurkar...
Dvs hur stor skall durken vara och hur många "stöd" finns under den.
Tror tyvärr att den blir både tjock och tung då divinicellen inte ger nån som helst stadga/styrka utan bara är ett distansmaterial (som går lätt att bryta sönder).
Stjäl ju även plats på höjden (minskar ståhöjden) så jag har nog inte sett en enda båt där man använt materialet för att tillverka durkar.
Även en utmaning att få det tillräckligt slätt utan att behöva spackla (mer vikt) eller använda en honform.
Om du jagar vikt så är ev laminat lättare än trädurkar...
Hej
Jag tror att det går bra, 2 lager 450gr matta och en kärna som gör den lika tjock som din tidigare durk.
Däremot hade jag inte använt mig av divinylcell, uretanskum vore bättre.
Jag tror att det går bra, 2 lager 450gr matta och en kärna som gör den lika tjock som din tidigare durk.
Däremot hade jag inte använt mig av divinylcell, uretanskum vore bättre.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Om man är "amatörlaminatör" skulle jag hellre föreslå balsa. Det är lätt att få ett bra resultat och balsan suger plast (=vidhäftar) mycket bra. Brist på stadga och styrka förstår jag inte, distansmaterialet avser ju att ge just detta.
Baksidan är att balsan kan skadas av vatten (särskilt om man har läckor i skruvhål), men i applikationen "durk" skall det ju inte vara fråga om särskilt mycket vatten - kan man ju tycka. Ligger durkarna i vatten har man andra bekymmer, liksom.
Det går inte att ha hur tunna sandwichdurkar som helst, höjden på distansmaterialet skapar styrkan. Därför kanske "lika tjock som durken" kan bli för litet.
Man kan ju göra en durk som prototyp (gör den så bra det går, prototyper har en tendens att bli permanenta...) om man är minsta osäker på utfallet.
Baksidan är att balsan kan skadas av vatten (särskilt om man har läckor i skruvhål), men i applikationen "durk" skall det ju inte vara fråga om särskilt mycket vatten - kan man ju tycka. Ligger durkarna i vatten har man andra bekymmer, liksom.
Det går inte att ha hur tunna sandwichdurkar som helst, höjden på distansmaterialet skapar styrkan. Därför kanske "lika tjock som durken" kan bli för litet.
Man kan ju göra en durk som prototyp (gör den så bra det går, prototyper har en tendens att bli permanenta...) om man är minsta osäker på utfallet.
Anders S
Jag har byggt hela däck i sandwichlaminat med divinycell så jag är nog rätt van att hantera materialet. Men de jobb jag gjort på båtar har varit lätt konvexa och distanmaterialet rutskuret vilket ger lite andra förutsättningar. Dessutom byggde jag det i epoxi ville inte är aktuellt nu. Spontant tänkte jag samma tjocklek som gamla teakdurken men ville ha ett ord på vägen.
Superintressant. Har själv klurat på det. Durkarna har stadga undertill då de ligger på bottenstockar så att trampa igenom tror jag inte på. Överst klurar jag på att lacka in en Hardtex väv som ger teak/koto -look. Kan bli grymt bra och många sparade kilon.
https://hardtex.wordpress.com/2013/08/ säljs bla på Båtaccenten http://www.bataccenten.se/artikel.php?k ... x&id=27930
Prismässigt skulle jag landa på ungefär 5000 kr jämfört med ca närmare 7000 för trädurk i min båt. Billigare och lättare - what's not to like?
Dokumentera gärna arbetet!
https://hardtex.wordpress.com/2013/08/ säljs bla på Båtaccenten http://www.bataccenten.se/artikel.php?k ... x&id=27930
Prismässigt skulle jag landa på ungefär 5000 kr jämfört med ca närmare 7000 för trädurk i min båt. Billigare och lättare - what's not to like?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Beror helt på spännvidden som ska tas upp. Jag har med framgång gjort en hel del durkpartier med lantor-matta som distansmaterial. Då blir det tunnt, men helt tillräckligt för mina applikationer.Spider skrev:Jag har byggt hela däck i sandwichlaminat med divinycell så jag är nog rätt van att hantera materialet. Men de jobb jag gjort på båtar har varit lätt konvexa och distanmaterialet rutskuret vilket ger lite andra förutsättningar. Dessutom byggde jag det i epoxi ville inte är aktuellt nu. Spontant tänkte jag samma tjocklek som gamla teakdurken men ville ha ett ord på vägen.
Kanske inte helt relevant, men ändå ett dimensioneringsexempel. Har gjort mina durkar med ~600 g vaccade vinylesterbakade kolfiber på var sida om en lantormatta och det klarar utan problem en 110-kg gast som joggar mellan förpik och sittbrunn. Spännvidden kanske kan vara 40 cm mellan bottenstockarna.
6 varv 450g glasfibermatta och 10mm divinycell lär bli styvt så det räcker och blir över!
Som ytfinish kan jag tipsa om färgad glasfiberväv. Mest "exotiskt" i ribbad teakimitation. Kan hittas på hyllorna hos Epotex i Skogå, om man frågar lite snällt
Grannen har en S30 och laminerade durkarna med bonocell. Limmade teakfanér ovanpå. Blev skitsnyggt, men höll bara i tre säsonger innan det delaminerade. Gjorde själv stuvluckor med bonocell som distans. Delaminerade efter en säsong, vacuumsuget och rejält med invätning till trots. Svårt att få bra med uretanskumsvarianter - är min erfarenhet!
Spara vikt är alltid intressant, men här kan man ju, i all enkelhet, tänka på att just den vikten (durkarna) inte ligger så illa till... Annat är det med vikt högre upp.stangen skrev:Superintressant. Har själv klurat på det. Durkarna har stadga undertill då de ligger på bottenstockar så att trampa igenom tror jag inte på. Överst klurar jag på att lacka in en Hardtex väv som ger teak/koto -look. Kan bli grymt bra och många sparade kilon.
För den som inte enbart är ute efter absolut lägsta vikt kan man påminna om att med rätt lim, så är ett lager (teak)faner fullt gångbart (hehe). West har en metod för att lägga fanerdäck (tunn teak, typ 5 mm, med svart epoxy som nåt) och jämfört med durkplywood blir det lagret mycket mer slitstarkt.
Anders S