Korta antennkabeln..?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
anti
Silvermedlem

Korta antennkabeln..?

Inlägg av anti » fre 17 jun 2005, 09:56

Min VHF-antennen levererades med 20 m kabel vilket är 5 meter mer än jag behöver. En expert (?) i klubben påstår att längden måste behållas då den skulle vara vad han kallar \"avstämd\" mot antennen. Jag har utgått från att ju kortare kabel desto mindre förluster och desto bättre.
Vet någon något om detta?

Brådskande!

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 17 jun 2005, 10:02

Hej

Jag har samma uppfattning som din kamrat på klubben.

Calle

Hampus Mattsson
Erfaren medlem

Kapa Kabeln!

Inlägg av Hampus Mattsson » fre 17 jun 2005, 10:16

Då jag jobbar med radioprylar anser jag att du utan risk kan kapa kabeln. Kabeln är bara en transportväg för \"signalen\" det som är viktigt är att antennen är avstämd 1/4 av våglängden. Kabeln har inget med detta att göra. Däremot i loggar, vindinstrument och dylikt där resultatet är beroende av amplituden i signalen, och följdaktligen även resistansen i kabeln, skall man låta bli att kapa eftersom tillverkaren har räknat på en viss kabellängd.

Ring annars tillverkaren eller återförsäljaren för VHFen och fråga, det är ju enkelt och du slipper oroa dig.

Lycka till

Mvh Hampus

Erik.S

Inlägg av Erik.S » lör 18 jun 2005, 06:13

Det är inga problem att kapa kabel till vhf, det är ju en koaxialkabel, vilken du kan köpa på metervara :lol:

Du ska se till at du löder den och att du inte får kontakt mellan kaplarna innuti....som vilken annan sladd somhelst

Lycka till

Erik.S

Hampus Mattsson
Erfaren medlem

Lödning.

Inlägg av Hampus Mattsson » lör 18 jun 2005, 10:18

Lödning är det näst bästa alternativet. Om du kan så låna en klämtång någonstans, detta blir bättre än att löda, framför allt med tanke på korrosion.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 18 jun 2005, 21:49

Jag har också en gång rekommenderat lödning, men håller med om att det är bättre att \"crimpa\" OM MAN GÖR DET HELT RÄTT. Det behövs inte bara en tång utan också litet vana (gäller också för lödning!). I båda fallen, lämna några dm extra ledning, så kan man \"göra om\" om/när något händer.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 21 jun 2005, 13:52

Hej

Det jag har hört är att vid ändrad kabellängd förändras impedansen och skapar mer eller mindre brus beroende av vilken VHF du har.

Calle

sailorx

Inlägg av sailorx » tis 28 jun 2005, 15:22

Nä, det spelar ingen större roll vid så låga frekvenser som VHF (150 MHz). Även vid högre frekvenser, som mobiltelefoni (900 o 1800 MHz) brukar man klippa kablarna vid installation.

Teoretiskt så påverkar kabellängden, så tex vid högfrekvensradar skall man inte klippa hursomhelst, där skall kablaget vara avstämt (på fritidsradar sitter ofta PA tillsammans med antenn så det blir inga klipp).

/Sailor

JOFA

Inlägg av JOFA » tis 28 jun 2005, 22:23

Enligt min mening när vi pratar om en VHF på max 25watt så kommer du inte uppleva någon större skillnad var du än kapar kabeln. Men finns mkt annat som är viktigt att tänka på, som du kanske iofs redan vet...
Men antennkabeln fär aldrig möta sej själv på vägen, om du fattar...aldrig en \"rinka\" eller liknande, för det är mycket värre än att kapa på fel ställe. För då får man en mkt konstig sk. \"stående våg\".
Men ska man vara petig så ska den ju kapas i max ½-vågslängd, helvåg är inte bra, även om man kan tycka det. Eller som i tidigare inlägg, 1/4-våg...och för att ränka ut våglängden så gäller följande:
300 dividerat med frekvensen...och sen dividerar med ett JÄMT tal, tex. 2,4,6,8 osv...beror på hur kort kabel du behöver. :)

// Mikael

naffatS

VHF-kabel

Inlägg av naffatS » ons 29 jun 2005, 00:30

Jag har i alla fall aldrig haft något problem med längden på mina VHF-kablar, vare sig om de varit RG 213 eller RG 58.(Ju kortare kabel - desto mindre signalförlust). Huvudsaken är att skarvar och anslutningar är bra och fukttäta. (Vaselininsmorda eller vulktejpinkapslade)- Däremot är det viktigt att man inte kortar eller förlänger kabeln från ekolodet eller loggen. Loggen går visserligen att kalibrera men vattentempmätaren som den numera oftast är försedd med, är beroende av kabelns impedans för att visa rätt.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 30 jun 2005, 09:00

Att kapa kabeln till VHF:en har ingen som helst betydelse för hur bra din radio kommer att fungera.
I själva verket gör bara en längre kabel mer förluster (även om fem meter nästan kan bortses från), så jag skulle uppmana dig att kapa kabeln.
Längden som en multipel av en våglängd har i praktiken bara betydelse då man kommer in på mer avancerade antennsystem, där flera antenner är hopkopplade, stackade som man kallar det.
Mellan radio och vanlig dipolantenn, som i detta fall, har det ingen betydelse.

Däremot är det en annan sak med kabel till logg mm.

Sedan är det helt riktigt att man bör klämma kontakter istället för att löda. Personligen dömer jag helt ut att löda kontakter. Även om vissa påstår att det är svårt att få det bra med en klämtång så hävdar jag att det är ännu svårare att få det bra med en lödkolv.
Med en klämtång kan man i alla fall mäta sig till rätt avstånd osv, med en lödning kan man sällan inspektera hela skarven med ett mikroskop eller röntgenutrustning.
Dessutom förändras impedansen oftast då man värmer en kontakt (beroende på att man råkar värma för länge).

Slutresultatet blir nästan alltid att lödda kontakter, efter några år av vibrationer och väderpåverkan i en masttopp, börjar korrodera.

Klämtång är relativt dyr i inköp men man kan ju vara flera som delar på en, alternativt vara medlem i en klubb som har tur att sponsra med lån.

/Tomas

Skriv svar