Nybörjarfrågor om min IF

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Göran_
Rookie

Nybörjarfrågor om min IF

Inlägg av Göran_ » mån 15 aug 2016, 23:26

Jag har nu haft min folkbåt i plast från 1972 i 4 år och seglat den kanske 70 dygn i Stockholms skärgård.

Jag är mycket nöjd med båten, jag har en del sjövana men det är min första segelbåt och har ingen tidigare segelutbildning.

I år har jag varit ute i lite hårdare vindar än tidigare (8 - 14 m/s) och tror att jag kanske har fegat med mängden segel jag använder. När det ser ut att blåsa mer än 6 eller 7 sekundmeter struntar jag ofta helt i genuan och kör direkt på focken, och storseglet tar jag ofta ner helt när det börjar blåsa och luta mer än vanligt.

Så min första fråga är väl kanske hur mycket segel man kan ha hissat i vad för mig känns som lite hårdare vindar? Det kanske inte är så farligt att man måste hålla i sig och att det skvätter. Min rädsla för att det ska luta så mycket att man tar in vatten kanske är obefogad?

Min andra fråga är vad för hastigheter folk anser att en IF bör komma upp i. Min teori är att jag har ganska risiga segel, för även när jag har storen uppe tillsammans med Genuan så kommer jag sällan upp över 5 knop i friska vindar. Och 6 knop är ytterst sällsynt. Jag har läst någonstans att en knop per båtens meter är en riktpinne, och då min båt är 7.9 meter känns detta lite klent.

Detta är inte direkt något jag mår särskilt dåligt över då mitt segelintresse mer handlar om friluftsliv än fart, men det skulle vara fint att få klarsida på detta.

Min sista fråga är också vad det finns för värmelösningar för en liten båt men väldigt begränsat elsystem. Vissa nätter på sensommaren är det 11 grader i luften och det samma inne i båten, vilka lösningar finns det på detta?

Mvh
Göran

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Nybörjarfrågor om min IF

Inlägg av Anders S » tis 16 aug 2016, 08:02

Kul att höra om din IF och att du seglar så mycket. Välkommen till forumet!

När det gäller segel, segelyta och maxfart kan man litet förenklat ställa upp följande "sanningar":

En ren och slät segelbåt går rent allmänt "lätt" genom vattnet. Det som ytterst bromsar (det visste du!) är då den bogvåg som bildas, till slut ligger hela båten i bogvågen och kommer inte längre, gropen blir bara djupare... Den matematiska formeln för maxhastighet är egentligen roten ur vattenlinjelängden, multiplicerat med en godhetsfaktor, mellan 2 och 3. Bara speciella båtar (planande t ex) kommer utanför det här.

För IF är detta förtjänstfullt utrett här: http://www.ifboat.com/_medlem/medvind1_95/IFMOTST.htm

Nu är skillnaden stor mellan kryssfart och maxfart på undanvind, eftersom även sunkiga segel driver på bra i medvind, men blir mindre effektiva på kryss. På kryss är det hela tiden en balans mellan att seglen bromsar (inducerat motstånd) och driver framåt - samtidigt en del av förklaringen till att det överhuvud taget går att segla mot vinden.

Så, kan du kryssa i fem knop (se länken) är det ingalunda dåligt. Handlar det om maxfart i halvvind eller något öppen slör är det inte lika bra, och då kan du troligen försöka öka segelytan något. IF anses vara en vindtålig båt, och skulle det skvätta in vatten i sittbrunnen rinner det ju ut igen.

När man sedan seglar när det blåser bör man veta att vinden vanligen är byig. Har man då segelyta för toppvärdena, så räcker det inte så långt i still-perioderna. Därför skall man lära sig att trimma isynnerhet storseglet, och använda skotskenan och skotet på ett bra sätt. Vill man att det skall gå fort är det ett ständigt trimmande som gäller. Att det bubblar i storen och man får "lufta" emellanåt är en del av priset för att få mer fart.

Hjälpmedel: En enkel krängningsmätare kan vara bra för moralen. 30 grader brukar vara en praktisk gräns för många, men ser man detta "svart på vitt" kan det kännas säkrare att pröva. Länk: http://vikingyachting.se/Webshop/Nyhete ... armin.aspx

Sedan, seglen: Nya, oslitna, välsydda segel är av godo för all prestanda, och ger vanligen mindre krängning och mer fart på alla båtar, särskilt på kryss.

Nu vet jag inte var du seglar, men det finns en chans att det finns kappseglingar på kvällarna i närheten. Bortsett från att det kan vara roligt att tävla är det mycket nyttigt att testa sin båt med (mot) andra och man får snabbt svar på frågor om vad man gör rätt (säkert en hel del) och vad man kan göra bättre (eller åtminstone annorlunda).
Anders S

bjosve
Trogen medlem

Inlägg av bjosve » tis 16 aug 2016, 20:24

Generellt gäller genua all the way på IF, åtminstone i kappsegling sammanhang. För dig som inte är så erfaren med gärna vill lära mer och testa så är focken en rimlig kompromiss. Jag skulle dock avråda från att bara köra på förseelse, båten går så mycket bättre med hela segelplanet, speciellt kan du gå närmare vinden med storen hissad i kombination med valfritt försegel. För att lära dig bättre så hade jag läst på om segeltrim, för IF finns bra forum med myckef information. Skulle jag satsa på något särskilt trim att fokusera på så är det ett vettigt akterstagstrim. Bygg ordentligt med utväxling, gärna upp emot 1:20 (enklast är med kaskader) och se till att du kan nå att trimma detta från rorsmansposition, oavsett bog. För partialriggade båtar med svepte spridare, typ IF, H-båt Express osv, är akter/häckstaget det som gör båten hanterlig i vindar över 6 m/s. Du spänner med det upp företaget vilket gör fock eller genua spetsigare, samtidigt som du sträcker ut buken i storseglet och låter toppen i både fock och storsegel att falla ut mot lä. Detta gör att du minskar tryck i segel, på roder och båten enklare att strya och du kan gå närmare vinden. Se också till att du har lagom spänning i vanten, rekommenderade värden hittar du hos segelmakarna eller på forum, oftast kan det behövas en riggspänningsmätare, rätt riggspänning är en förutsättning för en båt som seglar bra och en rigg som inte ramlar ner.

Optimalt bör en IF seglas ganska plan, max 15 grader lut. Gör som Anders tipsar om och köp en enkel krängningsmätare, 15 grader är mer än du tror, 30 ännu mer... Hitta rätt med fockskot ingen och justera sedan balans/lutning med storsegel tills det känns bra. I hårda vindar är det inget konstigt att nästan "lufta" hela stolen (nästan fladder), speciellt på kryss, skotat då så att seglet inte fladdrar ohämmat för att minska slitage, men balansen är A och O!

När det gäller segel och slitage så kan du enkelt köpa begagnade kappsrglingssegel till "billiga" pengar, håll koll på IF-forumets köp och sälj. Ett kappseglat segelställ som gjort två säsonger kostar nog runt ca 25% av nypriset och för den normala seglaren är det väl 90% kvar i dessa. Sköter man dessa (rullar istället för att vika eller köra lazyjacks, men detta är bara enkelt om du har replik) så har man bra segel länge.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 16 aug 2016, 21:48

Hej
Jag tycker att du är en förståndig seglare och hellre tar bort risker änatt öka dessa, det är en bra början.
Segelsättning avgörs inte enbart av väder och vind utan även hur många ni är på båten.
På IF är det viktigt att storseglet är med även i revat skick.
Det är inget fel att segla med fock istället för genua, antagligen går du bättre på kryssen med focken vid vissa vindstyrkor osv.
Det jag tycker är viktigast är att om det blåser upp ordentligt, att du kan segla båten och hålla hyffsad fart, om inte så kan alla segelbåtar få skador av vind/vågor.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 17 aug 2016, 06:26

Hej,
När det gäller värmelösning i båten tycker jag man ska satsa på att få det så torrt som möjligt. En fotogenlykta som du hänger i en krok en bit under ventilen värmer bra och skickar ut mycket fuktig luft. Jag har använt en "heat pal" också några gånger, den värmer bra men skapar mycket fukt, dessutom är det lite läskigt att elda sprit inne i båten när man sover tycker jag. Jah har alltid haft med mig en kupevärmare i båten, vid tillfällen då man har ström är det bra att koppla in och värma upp båten ordentligt så driver man ut mycket fukt och får en skönare båt att sova i. Fast installerade värmare i IF har jag ingen erfarenhet av, det är nog det bästa ur värmesynpunkt men kräver en massa elinstallation och slangdragningar som känns platskrävande i en IF.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 17 aug 2016, 11:25

Roligt att höra om dina försök
Om det inte redan finns så sätt in s k tell tales (egentligen sagoberättare/skvallerberättare) dels i förseglets framkant, ca 1 dm frän förstagsliket på tre olika höjder och på båda sidor. De är till stor hjälp när man skotar förseglet. De ska följa seglet akterut. Viktigast är det på seglets läsida. I storseglet sätts tell tales vanligen i akterliket och de ska, vid korrekt skotning blåsa rakt ut från seglet. Om de viker in bakom seglet har man skotat fel. Tell tales finns hos t ex hos Hjertmans men man kan göra själv av ulltråd ca 2 dem länga. sätt fast med t ex små bitar av silvertejp eller liknande

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » ons 17 aug 2016, 18:31

Det finns ett utmärkt forum för IF-båtar som underhålls av ett aktivt klassförbund, så där kan du inte bara få svar på de flesta frågor du har, utan kanske också får svar på frågor du inte tänkt man kan ställa. Det finns också lokala klubbar där man kan få kontakt med erfarna seglare och i Stockholm finns en del andra aktiviteter för att hjälpa nya IF-seglare.

Som IF-seglare håller jag i med om princip allt som sagts ovan. Här kommer några kompletteringar och nyanseringar:

När det gäller hur mycket segel man har uppe så är det visserligen så att kappseglare nästan alltid kör med genua. Men då är det en besättning som kan trimma segel, och på en båt som har rätt utrustning för segeltrim. Detta gäller enligt min erfarenhet inte för de flesta IF-båtar eller seglare, som dessutom ofta har gamla och utseglade segel. Min erfarenhet från sådana lägen är att det framförallt på kryss är betydligt bättre att köra med fock än genua. Krängning och avdrift blir mindre, så även om båten går lite långsammare genom vattnet går man minst lika fort mot målet. Och ibland går man till och med fortare också (vilket ibland leder till rätt förvånande blickar från båtar när man med revade segel seglar fortare än vad de gör med fullt ställ :)

Så jag tycker inte du skall säga att du "fegar" när du minskar segelytan när vinden ökar. Helt bortsett ifrån att det aldrig är fel att vara försiktig på sjön kan det kanske rent av vara så att du då har den optimala segelytan för dig i det läget.

För några år sedan ändrades klassreglerna så att man införde en något större fock. Har inte provat den själv, men det finns flera positiva omdömen om den från dem som provat. Nu har jag en rätt ny genua på rulle så det är inte akut med nytt försegel för mig, men om så vore fallet skulle jag för tursegling skaffa den nya focken istället för en genua. Förlorar lite i riktigt svaga vindar, men får ett större register när man kan föra den utan problem. Dessutom, vilket inte skall underskattas när man turseglar och ligger på kryss i leder med många båtar, blir sikten föröver betydligt bättre med fock än med genua, och slagen går lättare att göra. Så om du funderar på att skaffa mindre risiga segel än de du har nu, och har råd att köpa nytt, kanske det är ett alternativ? Annars finns det inte sällan rätt bra begagnade segel på IF-förbundets webb.

Kappseglare revar förstås aldrig storen, så deras storsegel kan inte revas. Men också erfarna IF-kappseglare låter ofta sy in rev i de segel de använder för tursegling eftersom det gör det mindre ansträngande när man seglar längre sträckor under en dag, framförallt när man slörar. Och min erfarenhet är att man i lite friskare vindar ändå lätt seglar upp till den teoretiska maxfarten med revat storsegel, samtidigt som seglingen blir bekvämare med mindre krängning och tryck i rodret då.

Så fock och revat storsegel är betydligt bättre än att bara köra med orevad stor om man vill minska segelytan. Då kör man utan problem i vindar som får många seglare att stanna i hamn, vilket syns på den här rätt spridda bilden av en IF i hårda vindar under Golden Gate bron i San Fransisco
http://www.clickbert.com/IFboat/techtip ... if-377.JPG
(Bilden finns med i en trevlig artikel om folkbåtar och olika efterföljare som t.ex. IF som finns här
http://www.clickbert.com/IFboat/techtips/vigor.html)

När det gäller hur man skall ställa in rigg och trimma segel har North Sails gjort en utmärkt trimguide för IF. Finns att ladda ner från IF-förbundets hemsida. Också för mig som inte kappseglar har den varit mycket användbar. Jag har t.ex. skaffat lika stor utväxling på akterstagssträckaren som de rekommenderar (minst 16 ggr), vilket gjorde att båten går högre och med mindre krängning på kryss i lite starkare vindar. Jag hade läst om hur stor effekt det skall ge att plana ut storen rejält i sådana lägen, men blev ändå positivt överraskad över hur stor skillnaden blev!

Precis som du är jag framförallt ute och seglar för naturupplevelserna, men både de och seglingen i sig själv blir för mig mycket mer givande och mindre besvärlig med bra segel och rätt segeltrim (på samma sätt som bilkörningen blir bekvämare och säkrare med kvalitetsdäck än utslitna lågprisprodukter, också om man inte tävlar i rally). Har du vägarna förbi Östergötland och vill se hur en IF för tursegling med en som jag tror ovanligt välutrustad rigg ser ut, så visar jag gärna upp min. Hör av dig med PM i så fall.

Skriv svar