Ny tråd om axeltätningar

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Ny tråd om axeltätningar

Inlägg av Anders S » tor 04 aug 2016, 07:47

Calle C skrev:Det är riktigt Anders att polymera material försämras över tid, så är det.
Men 7 år, nej. Troligen 20-30 år, där kan risken möjligen infinna sig.

Jag antar att du har en black Jack på din axel, hur kan ett byte kosta så mycket?

Jag har en annan typ av tätning, en Manecraft. ( http://www.deepseaseals.com/about/ ) Denna har (i enlighet med Seawolfs princip) gåt över tiden med det dubbla (minst) men nu är det alltså dags. Den läcker då man använder motorn, inte annars. Därför måste jag kolla lagringarna och drivaxelns linjering också. Det KAN vara så att axeln kastar en liten smula, eller så är boxen sliten.

En Black Jack kostar inte lika mycket, men den kräver en felfri, osliten axel (eller en osliten reparationshylsa på axeln). Det finns också en motsvarande produkt från Radice. Det viktiga är att tätningarna på hylsan (de är vattensmorda) får en perfekt, osliten yta att löpa (eller tvärtom) mot. Med den typen jag har får man en ny slityta vid bytet.

Jag nämner detta för att pigga upp de som har bälg och tycker att det var ett förfärande tjõt om bälgen. Men allt av gummi under vattenlinjen måste bevakas.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: byte av bälg

Inlägg av Lasse L » tor 04 aug 2016, 18:15

Vid axel o propp byte byttes cutless o black jack.
Den äldre black jacken som var felfri "monterades" på axeln mellan backslag och den tätande black jacken.
Skulle den tätande haverera så är det bara att skära loss den, montera den äldre på "rätt" plats så att den återigen får arbeta efter att snurrat i "tomme" flera år.

Skriv svar