Motorfråga Yanmar 3gm30 fc

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
omega
Diamantmedlem

Motorfråga Yanmar 3gm30 fc

Inlägg av omega » sön 31 jul 2016, 08:29

Hej
Är ute på åktur längs våra kuster,allt fungerar fint,mycket motor blir det,men rätt som det är
Får jag ett blippande ljud från summern ,ingen summerton bara blippar till ,detta händer endast över 2800 varv,brukar ligga runt 3000 ,känns spontant som det har nåt med värmen att göra, men motorn känns fin går bra oljenivån är ok,ingen ,lampa lyser i panelen som är av typ B givarfel? Summerfel? Men varför bara på högre varv, topplockspackning ?
Tar gärna emot lite tips på felsökning,ännu inget akut men vill ha klarhet i vad som spökar
Seglar just nu mellan ebeltoft o anholt,så närmar oss sakta hemmavattnen
//johan

sangris
Diamantmedlem

Re: Motorfråga Yanmar 3gm30 fc

Inlägg av sangris » sön 31 jul 2016, 09:06

Elfel kanske? Andra vibrationer vid högre motorvarv...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 31 jul 2016, 10:56

Halvtrasig impeller?
Calle

Se gla ut

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 31 jul 2016, 16:21

Impellern var fin,allt verkar bra men nåt är det som bråkar lite,bara konstigt att det inte blir ett regelrätt larm,utan bara små blippar,lossade givar kablarna till motorn o jordade dem ,larmet ljuder så fint då.larm finns för temp oljetryck bälg laddning.sen ligger det nåt i elschemat som heter förstärkare segelbåtsdrev ,vad är det för nåt ?
//Johan

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 01 aug 2016, 17:42

Gissar på problem med värmen. Alltså precis på gränsen till att överhettas. Har haft samma lika (iofs på en VP) då motorn var på väg att gå varm. Började med litet blippande i summern... Körde jag på alt ökade så började det pipa ordentligt.
Följ vattnet från intaget och kolla varje del. Intag, vattenpump, termostat... För min del var det en temostat som pajat där inkråmet i den delvis blockerade flödet.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 01 aug 2016, 20:45

Ja gissar på det med,har kollat det mesta utan just termostat o värmeväxlare
Tar det härnäst
//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 04 aug 2016, 07:07

Eftersom du har larm för bälgen, och en förstärkare för denna givare (Yanmar har en larmgivare i bälgen, ifall den skulle läcka, uppenbarligen har den en förstärkare) skall du inte utesluta att det kan finnas fukt mellan de båda bälgskikten, i en fullständig felsökning.

Detta sagt, det har hänt även mig att templarmet slagit till då motorn belastats extra, särskilt på förra båten, som hade en litet underdimensionerad kylare.Har du en värmeväxlare i systemet kan den mycket väl vara en smula igensatt, och då kyler den sämre ("växlar värme sämre..."). Att rensa tuberna kan behövas emellanåt. Har skräp kommit in i kylsystemet (en gammal pumpvinge eller, bokstavligen, skräp (impellerpumpar slä'pper igenom överraskande mycket) kan också minska kylförmågan. Har problemet kommit gradvis och uppträder när a) motorn blivit genomvarm och b) vid hög belastning (relativt sett) gissar jag också på "dålig kylning".
Anders S

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » fre 05 aug 2016, 07:15

Hej igen,körde båten ut från läsö igår,pressade på ganska hårt för att få fram felet,när dessa
Snabba beep uppstod lossade jag först kontakten på värmegivaren,ljudet kom ändå ,blev allvarligt oroad ,nej oljetrycket !! Lossade även denna kabel på givaren ,ljudet kvarstod ,tur var ju det.så egentligen kvarstår bara laddningen o bälgivaren.
Hur fungerar förstärkaren o givaren? Kanske ändå laddningen är troligast ? Det konstiga är att summerton ljuder bara svagt i små ljudstöttar o låter nån sekund sen är tyst nån minut sen flimrar lite igen,ljudet uppstår vid belastning över 2700 varv drar man av på gasen försvinner det.när vi gick ut från anholt tyckte dock frun att ljudet kom vid tidigare varvtal ,sjön var stygg omkring oss o även vinden så fortsatta experiment var inte intressanta just då,så vi satte segel mot läsö,,men ingen lampa lyser någonsin,hmm blir o fortsätta felsökningen,tips mottages tacksamt
//johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 05 aug 2016, 09:14

omega skrev:Hej igen,körde båten ut från läsö igår,pressade på ganska hårt för att få fram felet,när dessa
Snabba beep uppstod lossade jag först kontakten på värmegivaren,ljudet kom ändå ,blev allvarligt oroad ,nej oljetrycket !! Lossade även denna kabel på givaren ,ljudet kvarstod ,tur var ju det.så egentligen kvarstår bara laddningen o bälgivaren.
Hur fungerar förstärkaren o givaren? Kanske ändå laddningen är troligast ? Det konstiga är att summerton ljuder bara svagt i små ljudstöttar o låter nån sekund sen är tyst nån minut sen flimrar lite igen,ljudet uppstår vid belastning över 2700 varv drar man av på gasen försvinner det.när vi gick ut från anholt tyckte dock frun att ljudet kom vid tidigare varvtal ,sjön var stygg omkring oss o även vinden så fortsatta experiment var inte intressanta just då,så vi satte segel mot läsö,,men ingen lampa lyser någonsin,hmm blir o fortsätta felsökningen,tips mottages tacksamt
//johan
Ett skott i motormörkret: Kan det vara så att drivremmen till generatorn inte är korrekt spänd ?
Anders S

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » lör 06 aug 2016, 07:36

Hej
Nä remmarna är det ordning på ,provocerade fram felet igår ,när ljudet uppstod gick jag ned o drog i kabel o givare till bälgen ,enl frun som stod o körde blev det mer ljud under den stunden jag brottades med givare o kabel.
Detta kan ju förklara varför det händer just under belastning,motorn rör sig lite så även drevet. En trots allt så låter det inte ordentligt utan mer som om det vore ett jordfel,
Kanske den brytaren fungerar så?vet någon hur den funkar ,vad gör förstärkaren.
När jag nu ändå var där nere i botten o tota såg jag skylten bredvid givaren ,den skall provas varje år o kollas till,försöker vara noga med underhållet ,men den har jag totalt missat,
Motor o drev är från 02.sservinga tendenser till läckage inne i båten varje fall frent o snyggt i hela motor rummet
//Johan

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » lör 27 aug 2016, 19:55

Problemet är löst,det car givaren för bälgen dom ställde till det,efter lite efterforskning förstod jag hur enkel den egentligen var ,så den togs isär upptäckte då att kabeln låg dumt mellan drevet och motorn,den hade även blivit stel,med följd av lite sprickbildning i kabel höljet detta gav överledning vid högre varv ,motorn rör sig lite ,det räckte för att ge lite spänning till summern
//Johan

Skriv svar