Brödrost

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Brödrost

Inlägg av sangris » tis 05 jul 2016, 00:07

Visst är det väl gott med rostat bröd ibland. Jag saknar det i båten.
Går det att använda den här:
http://www.hjertmans.se/produkter/bocke ... y/brodrost
på ett Origo spritkök? (Det står att den är för gasolkök) Någon som har erfarenhet och provat?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Brödrost

Inlägg av Calle C » tis 05 jul 2016, 09:49

Istället för att rosta brukar jag steka brödskivor
Och om du vill slå på stort kan du ha i mycket smör :)
Calle

Se gla ut

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Brödrost

Inlägg av sangris » tis 05 jul 2016, 10:00

Calle C skrev:Istället för att rosta brukar jag steka brödskivor
Och om du vill slå på stort kan du ha i mycket smör :)
Det kan man förståss göra, Calle C, men jag funderar över om det kan vara hälsovådligt att rosta bröd, i en sådan hållare som jag länkade till, över en spritlåga? En gaslåga kan jag tänka mig är "renare"...

segelberg
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 12 jul 2016, 15:43
Kontakt:

Re: Brödrost

Inlägg av segelberg » tis 02 aug 2016, 16:45

Mycket smör och sen knäcker man ett ägg i pannan med och kanske en korvskiva =) så gott.
Senast redigerad av 1 segelberg, redigerad totalt 0 gånger.
Becker 27 - Damerna först, sa matrosen när han skulle kasta någon överbord för att lätta på lasten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Brödrost

Inlägg av Anders S » tor 04 aug 2016, 07:14

Angående frågan, så finns det ett illasmakande medel i rödsprit (T-röd, etc) för att man inte skall dricka eländet. Sedan KAN det tänkas att värmeutvecklingen i spritköket är en smula lägre, och då blir det inte mycket "krisp" på brödet. Innan du handlar kanske du kan prova att "grilla" en brödskiva och smaka på den. Då får du svar på om det "smakar rödsprit". (För att förstå problemet, doppa fingret i T-röd, låt det torka och slicka på det (torra) fingret. Bläh-faktorn är hög.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Brödrost

Inlägg av Ridax » sön 14 aug 2016, 08:55

sangris skrev:Visst är det väl gott med rostat bröd ibland. Jag saknar det i båten.
I-landsproblem. Hur tror du man klarade sig före 1893 då brödrosten uppfanns? Tycker för övrigt att det fungerar utmärkt att steka brödet i pannan, blir ungefär samma effekt som att rosta, om man steker det rätt.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Brödrost

Inlägg av sangris » sön 14 aug 2016, 10:52

Ja, visst är det ett i-landsproblem, men ett stort sådant. Jag fattar inte heller hur de klarade sig före 1893. Jag googlade på det men kunde inte finna att det var just det årtalet som brödrosten uppfanns. Men det är ju därför vi skriver här på forumet för att andra besserwissar som vet bättre ska ge svar på tal.

Nu handlade inte tråden om att steka brödet på stekpanna utan om rosten funkade även på spritlåga.....

Nej, Ridax, nu viker vi in taggarna och lägger ner löjliga diskussioner och håller oss till fakta. Vi får faktiskt finna oss i att det finns andra som kan bättre och att vi alla är olika. Men det är mycket roligare och trevligare om det kan bli lite diskussioner och inte bara ett ja- eller nej-svar och då får vi acceptera att trådarna ibland spårar ut. Man kan hålla en god ton och glimten i ögat ändå...

Segla lugnt på havet :-)

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Brödrost

Inlägg av Ridax » sön 14 aug 2016, 11:13

sangris skrev:Man kan hålla en god ton och glimten i ögat ändå...
Precis... och det var god ton jag ansåg att du saknade i dina kommentarer. Men tydligen är det bara du som får diskutera oväsentliga frågor medan andra som diskuterar icke livsavgörande problem (som fula däcksförskruvningar) tydligen inte skall skriva något eftersom det är I-landsproblem?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Brödrost

Inlägg av Anders S » sön 14 aug 2016, 11:23

Milda makter!

Nu tar ni de här meningsutbytena till PM. Underhållningsvärdet för övriga tråddeltagare är så nära noll man kan komma. /MOD
Anders S

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Brödrost

Inlägg av KaptenKlant » fre 30 sep 2016, 20:09

Hem och hå, här hettade det till :)

Kollade rosten som Hjertmmans saluför. Ser lite onödigt klumpig ut spontant.

Anders S. Kommentar om " denAturerad" sprit är huvet på spiken f. ö.

Vi har slitigt ut 2 rostar de senaste 8 åren, men då bor vi ombord året runt. Den första följde med när vi köpte båten i Mexico och den andra köpte min bättre hälft o Frankrike i somras. Du hittar de här rostarna i alla länder där de flesta, på land levande, har gasspis. Alltså mest överallt i världen utom Sverige och ev. våren grannländer vill jag tro. De kostar några tior, består av perforerad plåt och rostar sakta men säkert bort i salthaltig atmosfär.

Själv skulle jag inte, åtminstone för daglig användning rosta på spritkök, fotegendito möjligen med hänsyn till orenheter i bränslet.

Sen går det ju faktiskt finfint att "rosta" i teflonpanna oxå, men utan fett. Med fett definierar jag set som "fattiga riddare" :)
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Brödrost

Inlägg av Puff » tis 04 okt 2016, 17:01

Använt i flera år. Perfekt på gasspis, men jag kan tänka mig att spritkökets lägre värme inte riktigt klarar av att skapa "rost"-känslan.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Brödrost

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 31 jan 2017, 02:45

Tag en rostebrödsskiva o stick in en gaffel i kortsidan på den. Höll den sen över spritkökslågan o snurra lite då och då så blir den rostad. Om den är god att att äta sen så köp brödrostarmojängen. Smakar det fan så vet ni.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Brödrost

Inlägg av Ove T » tis 31 jan 2017, 08:54

Hej
Vi har en sådan som vi använder på spritkök nästan varje morgon, känner ingen smak av sprit, fungerar bra.
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
Viklund
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 01 feb 2017, 07:44

Re: Brödrost

Inlägg av Viklund » tis 07 feb 2017, 21:01

Min förra brödrost höll nog 18 år innan den gav upp. Brödrosten går varm hemma hos oss, min fru och min son äter i stort sett enbart rostat bröd och jag har också börjat rosta det mesta.

Skriv svar