byte av bälg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: byte av bälg

Inlägg av Westcoast » tor 20 okt 2016, 09:32

Varför inte kontakta firmorna som gör bytena och be att få dom gamla bälgarna?

I Göteborgsområdet finns bla Långedrags Maskinteknik, Öckerö Marinmotor, Imatech, MITAB, Wahlborgs, Gillholms, Björlandavarvet mfl.

/Westcoast

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: byte av bälg

Inlägg av Winga29 » tor 20 okt 2016, 13:37

Westcoast skrev:Varför inte kontakta firmorna som gör bytena och be att få dom gamla bälgarna?

I Göteborgsområdet finns bla Långedrags Maskinteknik, Öckerö Marinmotor, Imatech, MITAB, Wahlborgs, Gillholms, Björlandavarvet mfl.

/Westcoast
He he, det där var ett mycket bra förslag. Men ännu intressantare blir ju hur de olika firmorna reagerar på en sådan förfrågan. De bör ju rimligen motfråga vad man skall ha de gamla bälgarna till. Då bör man nog ha tungan i rätt mun när man förklarar.
Man kan ju ana att en del firmor har detta som en bra inkomstkälla, som de inte vill riskera kommer att minska, om det blir en allmän uppfattning att man kraftigt kan glesa ut dessa byten.
Får man gissa på att de flesta firmor blir tveksamma att hjälpa till med detta?

Men det är nog bra om Seawolf i lugn och ro får göra en ordentlig analys av den aktuella bälgen, innan han gör en "analysindustri" av detta. Han kanske har annan verksamhet att sköta också?

Men som sagt, intressant är det hur detta utvecklar sig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byte av bälg

Inlägg av Anders S » tor 20 okt 2016, 16:46

Det här blir ju mer och mer intressant:

Hur i all världen skall undersökningar av utbytta bälgar kunna verifiera något annat än att 7-årsgränsen med all säkerhet är en pessimistiskt satt gräns som mer eller mindre garanterar att inget farligt kommer att hända med membranet ?

Det vi VET är (a) att många dröjer länge med bytet, (b) att det kostar pengar och (c) att det finns exempel på bälgar som verkligen borde bytts ut litet tidigare.

Troligen kommer man att finna att bälgar som bytts vid 7 år ser ut att vara helt invändningsfria, men det är ju precis hela poängen med att byta, bälgen skall vara "som ny" den stund något händer och den kommer att stressas.

Problemet är ju dessutom att när tillverkaren rekommenderar 7-årsbyten blir det ju svårt för andra inblandade att upphäva den rekommendationen och ge löften. Var och en är ju ute helt på eget ansvar i det läget. Det hjälper ju varken att Seawolf eller någon annan "klok gubbe" ger de löftena - det kommer ju inte att imponera på försäkringsbolaget när eller snarare om (ett rätt osannolikt om) något händer med drevets infästning och det blir ett hål rakt ut i vattnet.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: byte av bälg

Inlägg av Calle C » tor 20 okt 2016, 18:22

Det här är många led
1. Tillverkare av det polymera materialet
2. Tillverkare av produkten
3. Säljaren, i det här fallet Volvo

Materialtillverkaren ger vissa garantier till tillverkaren av produkten som i sin tur ger garantier till Volvo som får förhålla sig till detta.
Så är det.
Idag är jag nybliven panscho och har lagt ner en stor del av mitt liv på polymera material.
Dessa blir naturligtvis bättre för varje år, produkttillverkarna blir bättre för varje år, volvo kan inte ge mer garanti än vad leden innan kan ge.
Tillverkare vill i grunden inte ha för långa garantitider.
Detta innebär att en produkts överlevnadstid som i detta fallet är 7år mycket väl kan hålla i 40år.
Men det finns inget företag i kedjan som ger dig den garantin.
Min egen personliga uppfattning är att produkten minst bör hålla den dubbla tiden.
Calle

Se gla ut

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: byte av bälg

Inlägg av Winga29 » lör 22 okt 2016, 13:07

Anders S skrev:Det här blir ju mer och mer intressant:

Hur i all världen skall undersökningar av utbytta bälgar kunna verifiera något annat än att 7-årsgränsen med all säkerhet är en pessimistiskt satt gräns som mer eller mindre garanterar att inget farligt kommer att hända med membranet ?

Det vi VET är (a) att många dröjer länge med bytet, (b) att det kostar pengar och (c) att det finns exempel på bälgar som verkligen borde bytts ut litet tidigare.

Troligen kommer man att finna att bälgar som bytts vid 7 år ser ut att vara helt invändningsfria, men det är ju precis hela poängen med att byta, bälgen skall vara "som ny" den stund något händer och den kommer att stressas.

Problemet är ju dessutom att när tillverkaren rekommenderar 7-årsbyten blir det ju svårt för andra inblandade att upphäva den rekommendationen och ge löften. Var och en är ju ute helt på eget ansvar i det läget. Det hjälper ju varken att Seawolf eller någon annan "klok gubbe" ger de löftena - det kommer ju inte att imponera på försäkringsbolaget när eller snarare om (ett rätt osannolikt om) något händer med drevets infästning och det blir ett hål rakt ut i vattnet.
Varför får jag intrycket att du "lobbar" för att Seawolf (och kanske andra) inte skall undersöka utbytta bälgar verkliga status?
Har du möjligen några personliga intressen i branchen?
Vad menar du med (c) härovan, kan du visa några sådana exempel?
Och hur skulle ett sådant där hål rakt ut i vattnet uppstå och bete sig, skulle det alltså forsa in massor av vatten momentant?
Du gjorde ett multicitat tidigare och avslutade med en fråga: "Menar du inte "Bra att du byter åsikt i den här frågan" ? Var den till mig?
Jag ber om ursäkt i så fall för att jag inte svarade, men jag förstod faktiskt inte frågan eller retoriken i den.

Massor av frågor, men det vore trevligt om du kunde svara på dem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byte av bälg

Inlägg av Anders S » lör 22 okt 2016, 13:57

Vad gäller mina intressen av att "gynna Volvo" och hålla med om deras rekommendation är det ju svårt att ta frågan på allvar? Vad skulle de intressena vara? Att uppmuntra seglarbekanta att i onödan byta bälg? Vad skulle jag vinna på det?

Jag har givetvis ingenting emot att Seawolf gör utredningar om bälgbyten. Jag bryr mig inte ens om varför, jag utgår att han har ett (för mig delvis oklart) gott syfte med detta. Troligen är det syftet att lugna de som väljer att vänta med bälgbytet utöver Volvos rekommendation. Det verkar ju som att det finns de som väntat mycket länge, kanske så länge att de nu börjar bli litet oroliga.

Nu har vi ju en bild i tråden, eller hur? Den motsäger ju det tidigare meddelandet, ungefär att "Ingen kan visa upp en bälg med sprickor i".

Att båten riskerar (på riktigt) att sjunka om bälgen spricker tror jag alla kan förstå. (Om gummitätningen till en traditionell axel havererar blir det inte bättre, möjligen ett mindre hål att täta).
Anders S

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: byte av bälg

Inlägg av Winga29 » lör 22 okt 2016, 15:33

Ok, jag får tro dig på ditt ord.
Och ja, det känns självklart att Seawolf gör detta för att eventuellt lugna någon som är orolig. Plus att han kanske känner lite som jag, att när jag fått upp ögonen för någon företeelse som omgärdas av myter blandade med olika "experters" uttalande om hur saker förhåller sig, så vill jag gärna gå till botten med detta. Jag har exempel på sådana "sanningar" som säkert kostat ett flertal människoliv, men det bör vi nog inte gå in på här.

Kan du vara snäll och svara på: "Vad menar du med (c) härovan, kan du visa några sådana exempel?"

Och "Att båten riskerar (på riktigt) att sjunka om bälgen spricker tror jag alla kan förstå."
Min gissning och tro just nu är att bälgen helt enkelt inte kan spricka på det viset du antyder.
Detta på grund av att jag TROR den är armerad med kanske flera lager av nån väv, men detta VET jag inte ett smack om utan det hoppas jag framkommer när Seawolf analyserar den där bälgen och då skär upp några skarpa tvärsnitt både "på längden och tvären" förutom att han naturligtvis mäter de där sprickornas djup på värsta stället.

Att bälgar och gummitätningen till en traditionell axel havererar tror jag är synnerligen ovanligt. Självklart om läckage uppstår i en båt och den lämnas utan tillsyn i månader, så kommer den sannolikt att sjunka, det är vi överens om, men det är ju inte det vi resonerar om här.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byte av bälg

Inlägg av Anders S » lör 22 okt 2016, 15:43

Winga29 skrev:Ok, jag får tro dig på ditt ord.
Och ja, det känns självklart att Seawolf gör detta för att eventuellt lugna någon som är orolig. Plus att han kanske känner lite som jag, att när jag fått upp ögonen för någon företeelse som omgärdas av myter blandade med olika "experters" uttalande om hur saker förhåller sig, så vill jag gärna gå till botten med detta. Jag har exempel på sådana "sanningar" som säkert kostat ett flertal människoliv, men det bör vi nog inte gå in på här.

Kan du vara snäll och svara på: "Vad menar du med (c) härovan, kan du visa några sådana exempel?"

Och "Att båten riskerar (på riktigt) att sjunka om bälgen spricker tror jag alla kan förstå."
Min gissning och tro just nu är att bälgen helt enkelt inte kan spricka på det viset du antyder.
Detta på grund av att jag TROR den är armerad med kanske flera lager av nån väv, men detta VET jag inte ett smack om utan det hoppas jag framkommer när Seawolf analyserar den där bälgen och då skär upp några skarpa tvärsnitt både "på längden och tvären" förutom att han naturligtvis mäter de där sprickornas djup på värsta stället.

Att bälgar och gummitätningen till en traditionell axel havererar tror jag är synnerligen ovanligt. Självklart om läckage uppstår i en båt och den lämnas utan tillsyn i månader, så kommer den sannolikt att sjunka, det är vi överens om, men det är ju inte det vi resonerar om här.
Jag hänvisar till det fetade/understrukna ovan. Det blev ju bättre än du kanske tänkte dig. :D

Det är givetvis ditt (och alla andras val) att avstå från att följa bytesrekommendationer.

Jag brukar själv vara på den pessimistiska sidan i sådana fall, och har (faktiskt) genom åren här på Sailguide fått skit för sådant som att föreslå att byta glykol, byta olja, byta bälgen till segeldrevet, byta riggwirar och i allmänhet vara vaken på tillverkarnas bytesintervaller.

Ibland händer det att det skiter sig för de som inte bryr sig, det är dock sällan de som följer anvisningar och bytesregler skadas av detta.
Anders S

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: byte av bälg

Inlägg av Winga29 » lör 22 okt 2016, 16:09

He he, ja där fick du ju till en bra poäng :)

Trot eller ej, jag har faktiskt inte någon bälg, utan mitt intresse för detta bottnar i just det jag beskrev ovan om olika "sanningar" i samhället, som ofta plågar människor som inte riktigt vågar lita till sitt eget omdöme, utan följer det som ibland självutnämda "experter" har basunerat ut.

Själv har jag ett 100S-drev, som inte har någon bälg utan drevet bärs upp av ett par kraftiga "O-ringar" om jag fattat saken rätt.

En kuriosa i detta: Jag köpte en begagnad rullgenua av en kille, som också hade en Winga29 med lika drev. Han hade lite tidigare för säkerhet skull lyft ut drevet för att byta tätning när det började pratas om den där 7-årsregeln. De blev ganska överraskade i VP-affären när han beställde de där ringarna. Han var den enda som efterfrågat dessa. Han fick ju naturligtvis det han begärde, men de sade att det troligen inte hade behövts.

Förresten varför gick man ifrån den konstruktionen?
Någon har sagt till mig att ljudnivån skulle minska med bälg. Men jag vill hävda att motorn i min båt varken hörs eller känns mer än i någon annan båt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byte av bälg

Inlägg av Anders S » lör 22 okt 2016, 16:48

Winga29 skrev:He he, ja där fick du ju till en bra poäng :)

Trot eller ej, jag har faktiskt inte någon bälg, utan mitt intresse för detta bottnar i just det jag beskrev ovan om olika "sanningar" i samhället, som ofta plågar människor som inte riktigt vågar lita till sitt eget omdöme, utan följer det som ibland självutnämda "experter" har basunerat ut.

Själv har jag ett 100S-drev, som inte har någon bälg utan drevet bärs upp av ett par kraftiga "O-ringar" om jag fattat saken rätt.

En kuriosa i detta: Jag köpte en begagnad rullgenua av en kille, som också hade en Winga29 med lika drev. Han hade lite tidigare för säkerhet skull lyft ut drevet för att byta tätning när det började pratas om den där 7-årsregeln. De blev ganska överraskade i VP-affären när han beställde de där ringarna. Han var den enda som efterfrågat dessa. Han fick ju naturligtvis det han begärde, men de sade att det troligen inte hade behövts.

Förresten varför gick man ifrån den konstruktionen?
Någon har sagt till mig att ljudnivån skulle minska med bälg. Men jag vill hävda att motorn i min båt varken hörs eller känns mer än i någon annan båt.

Det är ju inte "självutnämnda experter" som påstår det här med 7 år, det kan du väl inte hävda? 7 år är vad Volvo rekommenderar, och vill man vara ful; (det vill jag inte egentligen) så torde ju de som påstår annat utifrån egna, enstaka erfarenheter vara mer "självutnämnda experter". Nu finns det ju viss empiri som pekar mot lång hållbarhet, men (se Hans tidigare bild) det är ju inte riktigt så bra som gjordes gällande.

En bra anledning att gå ifrån oringar i en bussning till en flexibel bälg är att större motorer, monterade i mjuka motortassar behöver en större rörelsereserv för att inte överbelasta de i sammanhanget klena oringarna. Skulle man tvinga en större motor att hålla sig så stilla som krävs skulle de behöva sitta mycket hårt fast i motorbädden, obra för vibrationer och oljud.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: byte av bälg

Inlägg av oceansailor » lör 22 okt 2016, 17:10

När det gäller när det är tid att byta bälg så ser jag tre alternativ:


1. Följa leverantörens rekommendation någorlunda.

Enklaste och säkraste alternativet.


2. Inspektera och byta när man ser sprickor eller andra förändringar i gummit.

Förmodligen svårt att se sprickor när bälgen är på plats. Och i princip omöjligt att se hur djupa de är.


3. Byta när det börjar läcka.

Ja då får man ha lite is i magen.

Finns det några andra alternativ :?:

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: byte av bälg

Inlägg av HansH » tor 10 nov 2016, 08:55

Jag bytte efter dubbla rekommenderade tidsintervallet - dvs efter 14 år.
Resonerade som så att tillverkaren måste ha extremt stora säkerhetsmarginaler för att inte riskera att bli ersättningsskyldiga vid ev skada som orsakats av att delen ifråga gått sönder pga ålder.
Dubbla åldern är garanterat safe och den hade antagligen funkat i ytterligare minst en "livslängd" (7år till).
Men jag vill sova gott på natten så det kändes bra att byta efter 14 år.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: byte av bälg

Inlägg av Spider » tor 10 nov 2016, 18:53

Och jag väntar nyfiket på Seawolfs återkoppling.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » tor 10 nov 2016, 22:05

Bälgen med uppgivna sprickor har nu anlänt.
Den kommer nu att undersökas av både mig och SXK-funktionärer med förflutet inom Volvo och Volvo-Penta, varav en hade ett finger med i spelet då bälgarnas livslängd ursprungligen bedömdes.
Såklart kommer resultatet att redovisas publikt på lämpligt sätt.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: byte av bälg

Inlägg av Spider » fre 11 nov 2016, 08:28

Bra Seawolf.
Ska bli spännande att höra resultatet.

Skriv svar