Segeljolle

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
J_B
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 12 jun 2016, 17:46

Segeljolle

Inlägg av J_B » sön 12 jun 2016, 18:08

Hej!
Har precis tagit mina första staplande segelsteg och är fast. Gick en introduktionskurs där vi seglade 2-krona vilket funkade för mig och min kroppshydda, 190 cm och 90 kg. Sonen är 11 och ska gå en segelkurs om dryga veckan.
Nu behöver vi något att öva på, i, med. Vi letar efter en jolle lämplig för två-tre men den ska gå att segla av en. Syftet med jollen är att vi ska lära oss segla och att vi ska ha en kul aktivitet tillsammans där båda kan vara delaktiga, inte att tävla.
Har tittat på 420, laser, trissjolle, E-jolle, c55. Alternativt en kombiseglare. Blir inte klok på vad som skulle vara lämpligt.

Tacksam för alla tips vi kan få!

/JB

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segeljolle

Inlägg av Peter_K » sön 12 jun 2016, 18:46

Finns segelkanoter som är fina seglare.
D-kanot? http://www.kanot.com/Grenar/Kanotseglin ... er/D-kanot
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segeljolle

Inlägg av HansH » sön 12 jun 2016, 20:00

E-jollen kan bli ett alternativ för sonen om några år, men du är nog för stor.
Dvs om du inte har en ryggrad av gummi och är duktig på limbo (bommen sitter väldigt lågt) :)
E-jollen är en utpräglad och extrem enmansjolle.
Yngste sonen sålde precis sin då han växt ur den (han är 1.90).
Laser är bättre för vuxna seglare men lite dyr. Finns olika riggar så att de passar både vuxna och yngre.
Men den är också en enmansbåt.
Faktum är att Tvåkronan antagligen är just vad ni letar efter.
Men det finns ju sportigare tvåmansjollar typ RS Feva.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Segeljolle

Inlägg av Kjelle » sön 12 jun 2016, 20:13

Av de jollar du räknar upp så är 420, triss och c55 2 - 3 mansjollar. 420 är ett tävlingsredskap, c55 är en modern jolle med lätt köl och trissen är en stabil nybörjarjolle som duger till rodd och annat. Laser och E-jolle är enmans tränings- och tävlingsredskap men laser finns med olika riggar för olika vikt på skippern men är inge direkta nybörjarbåtar. Du nämner 2-krona som är ett snäpp vassare än trissen.

Tipset är att leta reda på en aktiv klubb, bli medlem för några 100-lappar och låna jollar där och pröva. Upp till 15 är optimisten SSF:enmansjolle, sedan går man över till laser och E som enmansbåt. Sedan beror det också på hur man vill segla. Vill man tävla enmans så är det OPtimist för grabben och laser för dig. Tvåmanssegling i jolle med med lite mindre ambitioner c55 eller 606. Om man vill TÄVLA, dvs träffa likasinnade och KAPPSEGLA, ska man välja båt i en stor klass; Laser, Optimist, 606 är exempel på stora klasser. Sedan finns lokalt stora klasser. Det finns familjer som reser land och riken runt med jollar på tak eller släp och verkar ha underbart roligt tillsammans. Lycka till

J_B
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 12 jun 2016, 17:46

Re: Segeljolle

Inlägg av J_B » sön 12 jun 2016, 21:49

Segelkanot har jag kikat på tidigare. Ser roligt och svårt ut. Samt verkar finnas få begagnade (iallafall på blocket).

Första steget blir att hitta en klubb där även vuxna seglar jolle och som har jollar man kan låna. Ska kolla in RS feva också.

Förhoppningsvis har vi inom något år skrapat ihop tillräckligt med erfarenhet för en dagseglare. Men det får bli en ny tråd :)

Tack för tips och klargörande!
/JB

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segeljolle

Inlägg av Anders S » mån 13 jun 2016, 07:41

Kan du hitta en Triss-jolle till rimligt pris(och i anständigt skick) prickar den av de flesta av dina krav. Den går att segla ensam, den kan seglas på två, den är stabil och man kan (faktiskt) ro den och köra den för motor, i alla fall hjälpligt. Eftersom jag seglade en sådan då jag var 11 år tro jag ju att den kan seglas av 11-åringar, rent allmänt. Den stora fördelen är i så fall priset - man binder upp ett helt litet kapital som man troligen få tillbaka i sin helhet.

Övriga av dina förslag är dyrare och/eller mer avancerade och vill man lära sig att segla bra är kappsegling (oavsett nivå) mycket fostrande (man får nämligen svar direkt på hur det går).
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Segeljolle

Inlägg av Nils_D » mån 13 jun 2016, 07:53

Som bl.a. HansH och Kjelle påpekar lär det knappast finnas någon båt som både en 11-åring kan segla själv och 2-3 personer, varav minst en vuxen, skall kunna segla tillsammans. Om ni väljer bort alternativet enmansbåt för 11-åringen skulle ni kanske fundera på en båt att "växa i", som sonen ensam eller med kompisar om några år kan segla tillsammans också på kanske kortare turer med övernattning under riktigt campingliknande förhållanden. I så fall kanske en icke-kappseglingsmaximerad 606 kan vara ett alternativ. Det som utmärker äldre båtmodeller som fortfarande kappseglas är att det är ett väldigt stort prisintervall mellan de kappseglingsutrustade och de övriga. På 606-sajten hittade jag t.ex. en kappseglingsutrustad för 89 000 och en till synes välutrustad men inte maxad för 25 000.

En sak man kanske bör tänka på när man är ny som seglare och skall köpa en första båt är, utöver att båten som sådan skall passa, vilket stöd och vilken hjälp som finns att få när man behöver framöver. Om man bara tänker nöjessegla är det ändå en stor fördel, inte minst som nybörjare, att välja en båt som kappseglas aktivt. Då finns det oftast ett klassförbund med många personer som gärna svarar på frågor och hjälper nybörjare, och det finns ibland bra begagnad utrustning som t.ex. segel till rimliga pengar (Ett segel som är "utslitet" för en toppsatsande kappseglare har ofta många år kvar för en icke-kappseglare.) en

606 är en sådan båt med ett, som det verkar, aktivt klassförbund. Om det gäller för de andra alternativen som nämns i tråden vet jag inte, men borde vara lätt att kolla upp.

J_B
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 12 jun 2016, 17:46

Re: Segeljolle

Inlägg av J_B » mån 13 jun 2016, 21:21

Tanken är att jag ska kunna segla båten ensam men att sonen och jag ska segla tillsammans. Inte att sonen ska segla ensam än.

Tittade som hastigast på 606:or på nätet och de ser intressanta ut. Inte för ranka. Ser ut att kunna seglas lite längre sträckor och till och med funka för tältövernattning.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Segeljolle

Inlägg av Kjelle » tis 14 jun 2016, 07:18

God tanke. För att segla pappa + son är 606 ett gott alternativ. Stabil med lite köl och välseglande i allmänhet, aktivt förbund. Finns lite stuvutrymmen och om man inte är alltför kräsen kan durken utnyttjas för övernattning. För ensamsegling för en 11-åring gäller Optimist, sedan kanske Laser radial eller 4,7 (?) med liten segelyta om man är tävlingsintresserad.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segeljolle

Inlägg av Anders S » tis 14 jun 2016, 07:28

Om man frågar (uppenbarligen) efter en jolle och får svaret 606, så måste man tänka på att 606 (som är jättefin) är en liten kölbåt. Då behöver man en båtplats eller en trailerlösning. Det kan ju vara bra att väga in i frågan.
Anders S

J_B
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 12 jun 2016, 17:46

Re: Segeljolle

Inlägg av J_B » tis 14 jun 2016, 08:43

Tänkte inte på att 606 är kölbåt.
Det som är tilltalande för oss med en jolle är dels att vi ska lära oss segla. Det ska var enkelt att rigga och komma iväg. Båten ska vara enkel att förvara. Samt enkel att transportera mellan olika vatten och vi ska kunna sjösätta utan kran.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Segeljolle

Inlägg av marede » tis 14 jun 2016, 11:57

Så kriteriet är egentligen en jolle stor nog för 2-3 personer som går att sjösätta utan kran, och som första båt att utveckla seglingen i. De flesta båtar (även kategori större) går att segla på en person, och går den att sjösätta utan kran bör den även vara liten nog att lätt frakta med bil/trailer. Då skulle jag också säga Triss. Den är hyfsat billig, ganska vanlig, och lätt att hantera vid sjösättning och segling.
//Martin
Najad 34 HR -77

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Segeljolle

Inlägg av richardk » tor 16 jun 2016, 16:52

Ett annat alternativ som kanske kan vara lite knepigare att hitta begagnat men i alla fall värt att kolla på är Wayfarer. Funkar bra att segla ensam, åtminstone för en vuxen (även om jag själv seglade runt ensam i en sån från 12-års åldern ca) och alldeles utmärkt om man är två eller tre. Väldigt trevlig båt helt enkelt! Centerbord och trailerbar.

Inte helt vanlig här i Sverige men brukar dyka upp någon eller några till salu varje år. Nackdel kan vara priset men borde inte ligga högre än en 606:a i hyfsat skick.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Segeljolle

Inlägg av Calle C » tor 16 jun 2016, 19:23

Absolut en 420, det var den första tvåmansjollen jag hade, en Lanaverre S 10102 tror jag det var.
Den är faktiskt designad för att även segla ensam med enbart storsegel och det går faktiskt bra att segla ensam med stor o fock i trapetz också.
Priserna idag är vrakpriser så det är bara till att leta upp rätt båt.
Vi stack även iväg 3 man med tältutrustning utan problem.
När du drar iväg på halvvind i 10-12 m/s och det sjunger i centerbordet. Då är det gött
Köp en sån.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Sailor7
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 14:14

Re: Segeljolle

Inlägg av Sailor7 » sön 31 mar 2019, 14:23

Hej jag har haft 420, Triss och Optimist. Har seglat andra jollar och större segelbåtar också.

Nu har vi en Snipe, tvåmansjolle, som vi renoverat och har mycket glädje av. Den är större och snabbare än 420 och Trissen som kan kännas tröga.

Jag gillar Snipen för att den är vacker, lättseglad, stabil och bekväm att komma i och ur och har bra sittplats för två personer.

Bra fartkänsla. Särskilt när det blåser är den något högre bommen en fördel.

Skriv svar