dåligt drag på kryss

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Göran 77
Trogen medlem

dåligt drag på kryss

Inlägg av Göran 77 » tor 26 maj 2016, 21:26

En kanske märklig och svårbesvarad fråga. Har en Maxi 77:a, ibland på kryss är det som att den inte får kraft, för några dagar sedan fick jag inte upp den i mer än drygt 4 knop i "ganska bra" vind, kanske 5-7 m/s. Tidigare på dagen hade jag nått över 6 knop med samma höjd mot vinden och uppfattade inte att vinden var hårdare då. Jag hade samma förspänning, samma skotpunkt och storseglet skotat i mitten av skotskenan i båda fallen. Testade att falla av och släppa förseglet något (tell tales såg ok ut) och att öka buken på storen en aning, men inget hjälpte.
Frågan är säkert svårbesvarad, men har någon en idé om var felet ligger? Det enda jag kommer på är att storen och förseglet inte samarbetar, men jag behövde bara stötta ytterst lite på rodret, då ska det väl vara hyfsat rätt? Uppskattar om någon kan ge tips om vad jag ska jobba med. Har läst och försökt följa Dedekams bok, men blir inte klok på vad som är fel.

/Göran

HansH
Diamantmedlem

Re: dåligt drag på kryss

Inlägg av HansH » fre 27 maj 2016, 07:31

Motström...?
Är farten mätt med GPS eller logg?
Har du både logg och GPS så att du lätt kan avgöra om det är med eller motström - SOG vs STW (Speed Over Ground versus Speed Through Water)

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 27 maj 2016, 08:28

Så här på våren kan vinden vara lurig då den skiktar sig pga vattentemperaturen. Det blåser ofta olika högt uppe och långt ner - oftast mer högre upp - vilket bl a resulterar i lägre vågor på våren jämfört med samma vindstyrka på hösten. Man seglar också med fördel med mer twist i seglen på våren än på hösten. Det gör att vinden blir svårbedömd; den beter sig underligt kan tyckas.

I övrigt är det jättesvårt att hitta fel när man inte var med... :-)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 27 maj 2016, 17:14

Om båten har inombordare med foldingpropeller så kanske propellern inte fäller ihop sig varje gång.

Man kan minska risken genom att alltid ge rejäl gas och god fart precis då man stoppar motorn, och sen lägga i backen omedelbart då motorn stannat, alternativt att med hygglig fart lägga friläge på tomgång, sen lägga i backen sen stoppa motorn.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Göran 77
Trogen medlem

Inlägg av Göran 77 » fre 27 maj 2016, 21:39

Tack för bra svar. Har utombordare som är helt upplyft ur vattnet, så propellern är inte problemet. Det är ju delvis en "känsla" jag går efter, förutom loggen (gps) så är ljudet annorlunda, det går inte lika fort genom vattnet som det gjort vid andra tillfällen. Olka vind på olika höjd är en intressant tanke, ska prova med mer twist och se vad som händer. Att hitta någon med mer erfarenhet som blir med är naturligtvis en bra ide. :-)

120cara
Silvermedlem

Inlägg av 120cara » lör 28 maj 2016, 18:04

Det är ganska många år sedan jag hade en 77:a, men jobbar man lite med den, går det och få bra fart i den. 14000 sjömil hann det bli och 2 sm gjorde att man kände båten exakt under segling på den tiden. Storseglet är trimmklaff på kryssen. Upp med vagnen i lovart utom i hårdvind eller hög sjö. Genua 1 gäller upp till ca 10 m/s (går även köra i mer vind om man spiller lite i storen). Ligg och jobba med genuans skotning. Akerliket till spridare 0-20 cm beroende på vind och sjö. Vi brukade även montera längre skotskena till genuan som gick upp mot däcket att använda i lättare vindar eller när man faller av några grader. Prova dig fram skall du se att du kan lämna många båtar bakom dig på kryssen. Kolla även att inte mastens topp böjs framåt vid kryss. Mycket vanligt då originalbabystagen inte orkar hålla emot...

davidi
Silvermedlem

Inlägg av davidi » tis 28 jun 2016, 00:33

Var det verkligen samma höjd? 6 knop på kryssen skulle jag våga påstå är för mycket för en Maxi 77, då finns det mer höjd att plocka istället.

Skriv svar