Hur transporteras vatten i laminatet

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Hur transporteras vatten i laminatet

Inlägg av Besqua » tor 19 maj 2016, 07:58

På förekommen anledning undrar jag hur vatten beter sig ibland plast och glasfibermattor och annat som utgör skrovet på en
90 talsbåt, om det skulle vara en liten skada så att gelcoaten är otät, drar det in i hela skrovet eller blir fukten kvar i en avgränsad del runt skadan?
Frågar för att jag vid sjösättningen till sist förstod varför det under alla år alltid finns vatten stående under motorn, trodde att det var impellerpumpen eller ngn annan slang som läckte, men det visar sig att det långsamt kommer droppe efter droppe ur en mikroskopisk spricka.
Tätade den inifrån!,
Men man undrar hur stor utbredningen av olyckan är, det syns ingen skada i skrovets utsida.

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Hur transporteras vatten i laminatet

Inlägg av Peter_K » tor 19 maj 2016, 08:50

90-talsbåt..? Hur är skrovet uppbyggt? Sandwich, material som distans? Enkellaminat?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » tor 19 maj 2016, 11:37

Enligt sailguide: "Plast Skrov och däck i sandwichlaminat"
Fenomenet ligger i kölstråket, båten är en Scanner.
Borde jag vara orolig?
Den ligger som den ska i sjön, inte lägre än vanligt....
Senast redigerad av 1 Besqua, redigerad totalt 0 gånger.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 19 maj 2016, 11:54

Besqua skrev:Det är nog högst troligt enkellaminat, fenomenet ligger i kölstråket, båten är en Scanner.
Okej; det verkar annars som om man angivit Scanner (de tresiffriga) som att de har sandwich både i skrov och däck.
http://www.sailguide.com/boats?boatname=scanner
Kanske är det enkellaminat under vattenlinjen då..? Svårt att svara på frågan utan att veta exakt hur båten är uppbyggd, men enkellaminat ser jag inga större problem med ett mindre läckage, men sandwich är det värre med och där kan fukten sprida sig.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » tor 19 maj 2016, 12:14

Redigerade mitt tidigare inlägg,
Sandwich kanske är förklaringen på fenomenet...

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 19 maj 2016, 16:09

Jag är inte expert på Scanner, men nästan alla båtar som har sandwichlaminat i skrovet har enkellaminat under vattenlinjen och speciellt i kölstråket.

Jag vet en annan båt från 80-talet som tog in lite, lite vatten, berodde på gammal grundstötning som inte var lagad rätt. Där såg man inte heller någon större spricka. Just den båten renoverades dock med korrekt lagning.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » tor 19 maj 2016, 20:42

Om det är gediget laminat under vattenlinjen så känner jag mig lugn, då det verkar vara en lättare lagning.
Om det skulle vara sandwich under vattenlinjen skulle det innebära att man hänger
tunga laster i ytterskiktet, kölen tex, det verkar inte troligt, eller?
Har vi någon som borrat i botten på sin Scanner, eller får jag vänta till hösten och kolla själv...

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 20 maj 2016, 06:10

Det borde vara enkelt att kolla utan en borr. Ett sandwich-skrov är ju tjockare än ett av enkellaminat. Om det är sandwich till t ex vattenlinjen borde det gå att hitta övergången mellan sandwich och enkellaminat genom att studera skrovets tjocklek på insidan.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » fre 20 maj 2016, 12:02

Klok man du Peter_K , så får det bli, tack.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 20 maj 2016, 12:50

Ibland så... :-)
Alla borde ha skägg

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 20 maj 2016, 16:10

Finns ju en lösning till, Scanner-båtarna tillverkas fortfarande. Telefonnummer finns på http://www.scanyacht.se/ De svarar säkert gärna på frågor även gällande tidigare modeller. :-)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 20 maj 2016, 20:52

Hej
Med största sannolikhet är det enkellaminat där läckaget är.
Det härrör med säkerhet från en grundstötning.
Beroende på hur välgjort ditt skrov är kan det vid ogynsamma tillverkningsförhållande delaminera mattstrukturer vid en grundstötning.
Den yttre skadan där vatteninträngningen sker kan därför befinna sig upp till en halvmeter från insidans läckagepunkt.
Du bör leta upp den yttre skadan till hösten för att minska risken för ytterliggare delaminerigar genom vattenfrysningar i den nuvarande skadan.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » tis 06 dec 2016, 10:13

Väcker och förhoppningsvis delstänger denna tråd.
Talade med en erfaren plastexpert och beskrev mitt bekymmer om vatten under motorn, (sipprade upp i en minimal liten por)
fick veta att det faktum att det kommer från/genom motorbädden tyder på att
det finns otätheter mellan motorbädden och skrovet, i den genomsågning som görs där
drevet ska ner.
någon klok här kommenterade att det är brukligt att ha homogent plast utan distansmaterial i kölstråket, det bekräftades att
så är det.
Kontentan är att jag får kolla genom att ta bort gummimembranet under vid drevet och se om det efter rengöring kan ses någon
separation mellan skrov och motorbädd, skönt att det högst troligt inte är fukt i skrovet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 dec 2016, 10:55

När det gäller sandwich är vatteninträngning ett verkligt problem, eftersom det påverkar (förstör) limningen mellan skikten. Men i enkellaminat påminner vatteninträngning en del om andra fibrösa material, dvs laminatet tar upp vatten, men lämnar det också ifrån sig. Står båten på land nu, så lämnar fukten laminatet så sakteliga, så ingen stress med att laga.

Givetvis måste inlaminerade delar av motorbädden vara tät, men ännu viktigare är förstås att den sitter fast (det är nog inte så stort problem med det). Men OM det står vatten i ihåliga delar av bädden kan man åtminstone kolla upp så ingenting frostsprängts.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 06 dec 2016, 19:08

Hade ett liknande problem med en tidigare båt. Sökte efter läckan i flera år. Till slut bestämde jag mig, tog bort propelleraxeln (rak axel) och slipade av undersidan av bottnen runt det område som kunde vara drabbat med korn 16 eller så på en vinkelslip. La på några lager med epoxi och glasfiber för epoxi. Detta för att laga läckan utifrån, att laga inifrån är en halvmesyr, som dessutom bara brukar vara temporär.

Sedan upptäckte jag att det såg lite ruttet ut kring infästningen av propelleraxelröret - pelade ut, rengjorde och in med Sika. Var nog där det läckte :)

Ofta problemen finns kring motorn, det är ihållande krafter, med vibrationer och elände. Dessutom är motorn tung, vid en grundstötning kommer motorn oundvikligen att röra sig i förhållande till skrov och infästning.

Själva glasfiberlaminatet tar inte upp så mycket vatten, men det är bra om du kan lufta bort så mycket fukt som möjligt under vintern. Kan du ta bort gummigrunkorna redan nu är det bra. Gärna ställa upp så att det blir genomfläktning.

Frestande att föreslå mätning med någon typ av fuktmätare men de är svåra att hantera, eller rättare sagt förstå mätresultaten som kan påverkas av mycket. Vet heller inte om det hjälper dig så mycket - det är inte överdrivet frestande att ta bort stora delar av skrovet, och oftast inte heller nödvändigt.

Berätta gärna hur det går

/J

Skriv svar