Nya nedgångsluckor

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
hemalm
Erfaren medlem

Nya nedgångsluckor

Inlägg av hemalm » lör 05 mar 2016, 09:19

Skall ersätta mina nedgångsluckor som är av trä.
Behöver hjälp med vilket material som jag skall välja, polykarbonat (typ Makrolon, Saphire) eller akrylplast (Plexiglas).
De har ju olika styrkor och svagheter. polykarbonat är ju sjukt dyra men "känns" bättre med sin UV-beständighet och reptålighet.
Mina originalluckor är 15mm tjocka och jag behöver en skiva som är minst 70 x 60 cm. Den skall vara rökfärgad.

Önskar gärna få erfarenheter av båda materialen, eller andra lösningar :D
Gärna erfarenheter hur de är att såga och borra i, luckan skall vara i två delar samt ventilation och ett lås skall monteras in.

Någon som vet var man kan köpa en skiva enligt ovanstående utan att bli ruinerad?
Mvh/Henrik

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Nya nedgångsluckor

Inlägg av Peter_K » lör 05 mar 2016, 11:44

15 mm massiv plast blir otroligt tungt. Är det inte bättre att t ex köra 5 mm och sedan limma en remsa på varje sida vid spåren? Billigare, lättare osv.
Alla borde ha skägg

hemalm
Erfaren medlem

Inlägg av hemalm » lör 05 mar 2016, 12:18

Peter_K skrev:15 mm massiv plast blir otroligt tungt. Är det inte bättre att t ex köra 5 mm och sedan limma en remsa på varje sida vid spåren? Billigare, lättare osv.
En tanke som jag haft, eller fräsa ett spår (5-6mm) i en ram av teak.
Men finns det någon erfarenhet av vilket material som lämpar sig bäst och var köper man detta till ok pris?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » lör 05 mar 2016, 12:38

Finns olika plastglas på det stora byggvaruhuset Bau......., sedan finns det i vvc branschen ett lim som är rätt giftigt, men det limmar plast bra.
När du kommer upp så i tjockleken så är hållfastheten inget problem, reptåligheten däremot, men när väl första repan är på plats kan man andas ut.
När du ska borra så är det mycket att tänka på så det inte blir dyra lärpengar, surfa runt och se hur andra misslyckats..

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » lör 05 mar 2016, 18:58

Jag bytte ut mina luckor mot kapellväv. Hade tvådelad lucka som slamrade när man tog bort dem. Blev både praktiskt och snyggt. Jag låser aldrig båten eftersom jag aldrig lämnar något värdefullt i. Kostar mer om luckorna bryts sönder än om de tar en öl eller två.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 mar 2016, 08:40

Det där med luckor...

Nergångsluckan kan vara hur svag som helst, även tät kapellduk, bara om man kan försäkra sig om att hr Sjöberg inte kommer på besök. Ett kapell över nedgången har flera goda egenskaper, särskilt om man kan montera det även när luckan sitter i. Men som "lätt lucka", mygghinder, solskydd, regnskydd och dragskydd duger det mycket bra.

Däremot vill man inte ha det så om luckan är en vital del i vad som gör båten sjösäker.

Lätta och starka plastluckor gör man i så fall i sandwich och träluckor kan man tillverka på liknande sätt (ett ramverk, noga limmat, mellan två relativt tunna plywoodskal).

Plexiluckor måste dessvärre bli massiva, och därmed tunga. Anledningen är inte i sig styrkan (rent generellt är Lexan och Akryl "starka") utan att böjhållfastheten ger en alltför "slankig" lucka. Ju bredare ram man kostar på sig i så fall, ju bättre. Givetvis är det spåret i ruffnedgången som dimensionerar ramverket.
Anders S

Skriv svar