Cutlasslager
Cutlasslager
Min axel 25 mm mätt med skjutmått i källaren. Ett helt nytt cutlasslager har spel exakt motsvarande ett kopieringspapper. Hur kan det komma sig? Capella marin säger att det alltid är ett litet spel. Här på forumet låter ju annorlunda. Nån som har expertkunskap? Var kan felet ligga?
Re: Cutlasslager
Alltså, jag tänker så här. Om du skall ha ett vattensmort lager måste det ju rymmas vatten mellan axeln och lagret..? Annars bränner man ju lagret. Har också fått lära mig att även delrin (som används i lager) sväller något när det ligger några månader i vatten.
Var har du läst/vem har sagt att det inte skall vara något spel över huvud taget..?
Var har du läst/vem har sagt att det inte skall vara något spel över huvud taget..?
Alla borde ha skägg
Håller med Peter, vad är det som du upplever som problemet? Det stämmer nog inte med exakt när du talat om spelet. Både axel och lager har väl tolerans också?
Alltså när jag läst i forumet här i andra trådar har tex Anders S som ju verkar veta det mesta skrivit att ett nytt cutlasslager ska kännas tight. Och att när man har ett spel motsvarande ett kopieringspapper lindat runt axeln är det dags att byta detsamma. Eftersom jag har just detta spel på ett helt nytt lager (och även i det jag satte dit 2014) blir jag lite misstänksam att det är nåt lurt med mina dimensioner på antingen axeln eller lagret. Men axeln är prick 25mm och lagret från Vetus marin gjort för axel 25mm. Det är ju inte så lätt att testa axeln mot alla lager på marknaden, därför undrar jag om det inte är så att ett spel motsvarande ett kopieringsark är just vad det ska vara. Men hur kommer det sig då att vissa inte har nåt spel alls. Det är ju mystiskt.
Capella Marin är väl den expert du efterfrågar....
Hur tjock är ett kopieringspapper då? Och det lindat runt axeln så blir väl glappet som två papper?
Bättre att ange ett mått på spelet och sedan rådgöra med de som säljer lager (Capella t ex)
Hur tjock är ett kopieringspapper då? Och det lindat runt axeln så blir väl glappet som två papper?
Bättre att ange ett mått på spelet och sedan rådgöra med de som säljer lager (Capella t ex)
Min erfarenhet är från att bytt ett, där fanns inget kännbart glapp då axeln trycktes in i lagret, jag bytte för att det gamla
var hårt och rätt glappt.
var hårt och rätt glappt.
Eftersom jag åberopas här (åkallas?) kommer ett par nyårslagerkommentarer (Gott Nytt År till alla!).
Cutlasslager är speciella, eftersom de är flexibla och av (konst)gummi. De har också en vågform, där lagret bär på topparna, och bottnarna tillåter fatten att strömma igenom. Sådana gummilager skall vara glappfria, till skillnad från traditionella lager, där axeln rider på en liten vätskekudde, vatten eller olja beroende på tillämpning.
Därför finns en möjlighet att det lager som nu testas är ett entumslager, avpassat för en axel som är 25.4 mm. Här är det noga att lagren är för rätt dimension, och för en 25 mm axel skall gummilagret vara 25 mm. Upplevs lagret som "glappt" misstänker jag därför en felleverans.
Delrin- och nylonlager är något helt annat, där man (alldeles riktigt) måste ta med vattenupptagningen i beräkningen samtidigt som det skall vara rätt toleranser för belastning, frigång och utrymme för vattentillförsel. I många fall drar man ett spår (eller flera) även i plastlager, men de ingår i konstruktionen för sk cutlasslager (cutless kan man också se).
Cutlasslager är speciella, eftersom de är flexibla och av (konst)gummi. De har också en vågform, där lagret bär på topparna, och bottnarna tillåter fatten att strömma igenom. Sådana gummilager skall vara glappfria, till skillnad från traditionella lager, där axeln rider på en liten vätskekudde, vatten eller olja beroende på tillämpning.
Därför finns en möjlighet att det lager som nu testas är ett entumslager, avpassat för en axel som är 25.4 mm. Här är det noga att lagren är för rätt dimension, och för en 25 mm axel skall gummilagret vara 25 mm. Upplevs lagret som "glappt" misstänker jag därför en felleverans.
Delrin- och nylonlager är något helt annat, där man (alldeles riktigt) måste ta med vattenupptagningen i beräkningen samtidigt som det skall vara rätt toleranser för belastning, frigång och utrymme för vattentillförsel. I många fall drar man ett spår (eller flera) även i plastlager, men de ingår i konstruktionen för sk cutlasslager (cutless kan man också se).
Anders S
-
lonelybird
- Trogen medlem
Här hittar du en tabell:
http://www.pacificmarine.net/engineerin ... arance.htm
tyvärr hamnar du att konvertera tum -> mm ...
http://www.pacificmarine.net/engineerin ... arance.htm
tyvärr hamnar du att konvertera tum -> mm ...
LonelyBird
"Cutless" är faktiskt det officiella varumärket: det betyder ju ngt i stil med "skär mindre ihop" o. är alltså ett bra namn på ett lager. Men cutlass kallas dom för det mesta.
Tack. Jag tar sannolikt med hela axeln till Capella marin.
Mvh
Mvh