Flexifaner

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Flexifaner

Inlägg av Besqua » mån 02 nov 2015, 09:55

jag ska under vintern snygga upp några mahogny ytor och blickarna har landat på flexifaner, en faner som ligger på en tunn yta av ngn sorts papp, till min fråga, hur skulle ni limma detta, det talas om kontaktlim i sammanhanget men det limmer greppar ju så skoningslöst snabbt, tror någon att det finns något lim som är öppet lite längre man ändå klarar miljön i en båt?
Underlaget är den gamla mahognyplyfan ska kanske tilläggas.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Flexifaner

Inlägg av Anders S » mån 02 nov 2015, 11:13

jag skulle kunna tänka mig att provlimma med vattenfast vitlim (utomhuskvalitet). Här skulle man kunna tänka sig att dessutom späda limmet en smula, för att få bra passning mot ytan du limmar mot. Att slipa bort eventuell lackering och/eller rensa bort olja är förstås att rekommendera med det limmet. Här är kontaktlim troligen mer att lita på. Knepet med kontaktlim är annars smörpapper, som mellanrum tills man lagt faneret på rätt plats, men det kan vara mycket tålamodsprövande att limma med.

Jag hade nog provat med en spillbit på en plywoodbit, och låtit den stå i duschen en vecka för att se hur bra limmet verkar. Fanerets bärare är ju i sig känsligt, dessutom, så det behöver impregneras ordentligt, en extra fördel med vitlimmet.
Anders S

kpthaddock_89
Silvermedlem

Inlägg av kpthaddock_89 » tis 03 nov 2015, 12:22

Har använt vattrnfast golvlim till ruffluckor och det har funkat bra... Har även använt vattenhärdande pu lim och det är helt vattenresistant så länge det inte är dränkt i vatten hela tiden... Dock kräver dessa lim att det är tryck på ytorna som ska ihop.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 03 nov 2015, 12:35

Precis som det står ovan; att limma utan tryck kräver nog att du kör med kontaktlim. Jag tror det blir bubbligt annars. Du kan iofs testa på en yta och se.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 03 nov 2015, 18:00

Då kan man plundra en gammal kyl på sin kompressor, rensa denna och köra med vacuumlimning. Det går ofta bra att använda grov byggfolie, några snören (luftkanaler...) och en slang till kompressorna sugsida. En sådan kompressor tål att gå i många timmar. Om man nu inte kan lägga skivan ner och använda några plastkassar med sand som tyngder. Men är det på en skåpssida eller undersidan av en hylla blir det inte alldeles lätt.

Den som använder en dammsugare bör veta att dammsugare överhettas om deras inlopp sätts igen. Det går en stund, men inte i timmar.

Jag har limmat plastfolie (ytan på "perstorpsplatta") med kontaktlim, det går att lärq sig. Men det blir inte kul om man fumlar.
Anders S

Skriv svar