Hjertmans peke

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Hjertmans peke

Inlägg av Jonta » fre 16 okt 2015, 15:07

Är det någon som har erfarenhet av Hjertmans segelbåtspeke med ankarrulle?
Billiga jämfört med Båtsystems motsvarande peke. Rördimensionen skiljer, beslagen för montering är enklare.
Jag har monterat Båtsystems peke på min förra båt men är tveksam till att den är värd 5000 kr mer.
Tror och tycker gör jag själv.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Hjertmans peke

Inlägg av marede » fre 16 okt 2015, 16:55

Jag är väldigt nöjd med mitt från Boatstuff.se. Visserligen bara med en säsong i bagaget och ingen erfarenhet från Båtsystems eller Hjertmans. Men det är också ett billigt peke i förhållande till Båtsystems. Hur de olika skulle placera sig i test avseende styrka och beständighet vet jag inte. Skulle jag fästa rullen i peket eller hissa ett lättvindssegel i det skulle jag nog vilja känna mig väldigt trygg i att det var dimensionerat för det. För hopp-i-land eller som hållare för ankare bedömde jag dem likvärdiga (avlasta ankaret vid svajliggning) när jag tittade inför inköp.
//Martin
Najad 34 HR -77

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Hjertmans peke

Inlägg av sangris » fre 16 okt 2015, 17:05

marede skrev:Jag är väldigt nöjd med mitt från Boatstuff.se. Visserligen bara med en säsong i bagaget och ingen erfarenhet från Båtsystems eller Hjertmans. Men det är också ett billigt peke i förhållande till Båtsystems. Hur de olika skulle placera sig i test avseende styrka och beständighet vet jag inte. Skulle jag fästa rullen i peket eller hissa ett lättvindssegel i det skulle jag nog vilja känna mig väldigt trygg i att det var dimensionerat för det. För hopp-i-land eller som hållare för ankare bedömde jag dem likvärdiga (avlasta ankaret vid svajliggning) när jag tittade inför inköp.

Marede. Menar du med "avlasta ankaret" att du lägger ankarlinan runt en knap i stället för att ankaret ska dra i rullen på peket då?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Hjertmans peke

Inlägg av marede » fre 16 okt 2015, 17:47

Jag har en kättingkrok som jag fäster med två tampar till respektive knap i fören och slackar därefter på kättingen till ankarspelet. Tar på så sätt bort lasten från både ankarspel och peke.
//Martin
Najad 34 HR -77

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Hjertmans peke

Inlägg av Jonta » lör 17 okt 2015, 17:22

Passade i dag på att närmare granska Hjertmans peke. Blev inte imponerad, godstjockleken i rören var klen, i samband med borrning av hålen hade rören blivit ovala. Köpte i stället Båtsystems peke och monterade det på båten i dag.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Hjertmans peke

Inlägg av sangris » lör 17 okt 2015, 23:21

Jag köpte Hjertmans hopp-i-land peke för ett par år sedan. Dock inte med ankarrulle Är helnöjd, så när som på att ena brädan hade en kvist som efter en säsong trillade bort och lämnade ett fult hål efter sig...
Tycker det helt klart är värt vad det kostade. Tycker inte Båtsystems peke är värd den extra kostnaden.

rafu
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 okt 2011, 17:16

Re: Hjertmans peke

Inlägg av rafu » tis 10 nov 2015, 09:29

Hej.

Köpte peke och teleskåpstege från www.båttema.se.
Ser helt ok ut och priset nu nedsatt med 50%

Hälsningar Ralf

Skriv svar