Propellerfundering

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Propellerfundering

Inlägg av sangris » tis 13 okt 2015, 21:27

Tog igår upp båten för vintervila på land. Jag har senare halvan av säsongen förstått att en hel del tulpaner från havet tagit sin tillflykt till just min propeller. Mycket riktigt. När båtens undervattensskrov kom upp ur det blöta så besannades mina farhågor. Hela propellern var täckt av dessa ovälkomna innebyggare. Propellern har som alla här förstår inte fungerat speciellt bra. Den har mera bara vispat runt i spat än att driva båten frammåt, men jag har ändå märkt att när jag slår back så drar propellern bättre än när jag vill förflytta mig i motsatt riktning.
Är det någon som kan förklara varför propellern verkar ha bättre grepp bakåt än frammåt?
image.png

Borjebus
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 09:24

Re: Propellerfundering

Inlägg av Borjebus » fre 16 okt 2015, 09:37

Helt klart fungerar denna enhet dåligt som propeller, både framåt och bakåt.
Hade själv samma problem för några år sedan. På den tiden lämnade jag ofta båten med landströmmen inkopplad och jag hade zinkanod på propellern (Flexifold).
Lösning:
1. Väldigt försiktig med landström
2. Ingen zink-anod på propellern
3. Smörjer in allt brons med Dr Barnacle, ett kopparfett som jag köpt i England

Resultatet är att propellern är helt fri från havstulpaner, och efter två säsonger kan jag inte se någon korrosion.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Propellerfundering

Inlägg av sangris » fre 16 okt 2015, 15:39

Min grundfråga kvarstår: Varför fungerar propellern bättre bakåt än frammåt?

Sedan blir ju nästa fråga automatisk. Vad göra för att slippa eländet? Min propeller har varit målad med härför avsedd färg, men trots det är den i detta skick vid upptagningen.

Intressant med Borjebus inlägg om kopparfett, men då kommer nya frågor:
Är det tillåtet med kopparfett med tanke på de restriktioner som redan finns när det gäller koppar i bottenfärger?
Sitter verkligen fettet kvar efter en säsongs snurrande i vattnet?
Finns det att köpa på närmre håll än i England?

Jag läste någonstans om någon som smorde in propellern med matolja (eller om det var olivolja). Det kanske ger samma resultat, men jag tvivlar på att det sitter säsongen ut...

Zinkanod brukar jag ha, men den har tydligen lossnat och trillat bort denna sommar...

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Propellerfundering

Inlägg av marede » lör 17 okt 2015, 15:22

Jag är försiktig med landström och kör utan anod. Smörjer dock inte in med något. Har inte en tulpan på propellern, däremot små prickar av koppar som slipas bort varje höst. Som jag förstått det släpper den kopparjoner vilket tulpanerna inte gillar. På lång sikt skadligt kanske? Men samma metod har brukats på denna propeller sedan -77 och som den ser ut idag oroar jag mig föga.

[Edit]: Propellern är av brons. Bifogar bilder från upptagning förra hösten och innan sjösättning i våras.
WP_20141026_032.jpg
Propeller, med kopparutfällning. Även målad av tidigare ägare.
WP_20150411_011.jpg
Slipad innan sjösättning i våras. Målades ej. Såg likadan ut i höstas avseende kopparutfällning, (har tyvärr ingen färsk bild) men fortfarande inga tulpaner.
//Martin
Najad 34 HR -77

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Propellerfundering

Inlägg av robban999 » sön 18 okt 2015, 07:50

Du har ju en högergående propeller monterad bakåfram på en vänstergående motor.

mvh

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Propellerfundering

Inlägg av Peter_K » sön 18 okt 2015, 09:46

Möjligt att den är monterad bak-o-fram, men vänster/högergående måste vara rätt, annars skulle backslaget funka framåt och tvärt om - även vid felvänd propeller.
Alla borde ha skägg

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Propellerfundering

Inlägg av robban999 » sön 18 okt 2015, 10:12

Ja, det har du rätt i..en skruv är ju fortfarande högergängad även om man vänder på den. :oops:

Men bakåfram är den!

mvh

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Propellerfundering

Inlägg av Lasse L » sön 18 okt 2015, 11:47

Bakofram?
Propellern kan bara monteras på ett sätt eftersom den sitter på konad axel.
Däremot så kan den snurra åt "fel håll".
Detta hände mej, åkte en hel säsong på "backen".
Klantskallarna som bytte maskin behöll den "gamla" proppen och kopplade om i reglaget.
Jag bytte propellern som nu snurrade åt rätt håll, efter jag lagt om "kabeln" i reglaget.
propp.jpg
Den felsnurrande proppen!
Nya blev en Autopropp.
autopropp.jpg

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Propellerfundering

Inlägg av sangris » sön 18 okt 2015, 19:05

Är det min propeller ni menar som är bak o fram?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellerfundering

Inlägg av Seawolf » mån 19 okt 2015, 11:21

När det gäller hur en propeller drar när den är katastrofbevuxen så är väl detta inte särskilt intressant, det är ju helkass åt ena hållet och alldels kass åt andra. Men en förklaring kan vara att vid back så kommer det ovirvlat vatten in mot propellern bakifrån, och virvlat vatten vid gång framåt. Eftersom det inte är tal om någon stömningsteknik med en så bevuxen propeller så kanske "vispningen" funkar bättre bakåt.

Man kan lugnt ta bort zinkanoder från propelleraxel och propeller, men BARA om propellern är av NiBrAL-legering, en bra marinbrons. Däremot är den legeringen känslig för att svalna på rätt sätt vid gjutningen, annars kan man få små punkter i den som har "fel" sammansättning och som kan ge viss punktkorrosion.

Ett sätt som funkar för de flesta gulmetaller (brons- och marinmässingskvaliteter) är att lämna propellern till kopparplätering med någon - några tiondels mm förkoppring. Detta har provats hos SXK:s västkustkrets i flera år. Kopparn är då aningen oädlare än gulmetallen, och skyddar den från korrosion (även de flesta marinmässingskvaliteter) , samtidigt som kopparn skyddar effektivt mot havstulpaner. En behandling ser av proven att döma ut att vara i minst 3-5 år, och kostar inte så mycket. Se bara upp och skydda propellersplines, bladaxellager, propellerkonan osv från förkoppringen, annars stämmer inte deras toleranser längre.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Propellerfundering

Inlägg av marede » mån 19 okt 2015, 12:16

Man kan lugnt ta bort zinkanoder från propelleraxel och propeller, men BARA om propellern är av NiBrAL-legering, en bra marinbrons. Däremot är den legeringen känslig för att svalna på rätt sätt vid gjutningen, annars kan man få små punkter i den som har "fel" sammansättning och som kan ge viss punktkorrosion.
Punktkorrsion till följd av fel sätt av avsvalning vid gjutning, kan det vara fallet här? (Färsk bild från helgen efter en säsong i vattnet, komplettering till inlägget högre upp...)
20151018_123922_resized_1.jpg
Propeller med kopparutfällning (?) efter en säsong i vattnet.
Enligt förre ägaren har det sett likadant ut varje år under de 34 år han haft båten i sin ägo. Dvs, påverkan (eller snarare avverkan) förefaller vara måttlig på propellern.

(På gränsen till trådkapning, men det kanske kan vara till nytta även för dig sangris)
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar