Seglings funderingar

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Seglings funderingar

Inlägg av omega » mån 14 sep 2015, 19:41

hej på er
Funderar lite kring seglingens mysterier
I normal fallen med min båt då brukar jag kunna hålla 26-30 grader på kryssen enligt instrumenten i true läge,vid 8-10 m/s ligger farten på 6,8-7,2 knop lite fram o tebax,
Men som nu i helgen när vi kryssa ned mot Marstrand i ca 12-14 m/s rev på storen o focken
Revar runt 8 m/s på kryssen,lyckades man knappt komma över fem knop, är det rivningen som gör detta eller kanske man går högre mot vinden än man tror när vinden ökat såpass mycket,före set var mer båtar ute o de höll samma fart eller ännu saktare,känslan man får är att en massa vind blåser rakt genom men inget riktigt drag i grejorna.
Seglar ganska mycket utrustningen är fräsch allt funkar o kännas bra ,men funderar bara på vad som gör att set är svårt att få,upp farten på kryss i hård vind,inte ofta Monkeystrikes i dessa vindar

//johan

tamb
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 18:53

Re: Seglings funderingar

Inlägg av tamb » mån 14 sep 2015, 20:09

Är du säker på att logg och vindmätare är korrekt kalibrerade. 26-30 grader i TWA låter väldigt högt i mina öron. Kan det vara så att vindinstrumentet inte får fart genom vattnet från loggen så det är relativ vind ditt instrument visar?

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Seglings funderingar

Inlägg av omega » mån 14 sep 2015, 20:35

Nja ,instrumenten stämmer nog fint ,men verkliga vinkeln blir ju inte lika hög efter som avdrift och ström inte visas på instrumentet och lite fel kan de nog gå ,men det spelar ju mindre roll efter som frågan egentligen gäller fart skillnader i olika vindar men med samma instrument ,även vindexen står på ca 30 grader per bog

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Seglings funderingar

Inlägg av oceansailor » mån 14 sep 2015, 21:17

Vindexen visar skenbar vind. (Apperent) 30 grade skenbar vind låter mer realistiskt

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Seglings funderingar

Inlägg av omega » mån 14 sep 2015, 21:37

Ja,det stämmer nog ,men likväl så funderar jag på fartskillnaden i starka vindar instrumenten är ju desamma,
Polardiagrammet på båten visar segling till strax under 40 grader antagligen där man hamnar i sista änden,datorn i instrumenten måste ju räkna av en massa mer än bara hastigheten,tex infallsvinkeln av vinden båtens krängning osv
Dessa funktioner finns ej i mitt system,men tebax till frågan varför blir farten lidande i starka vindar,är det pga av rivningen
//Johan

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Seglings funderingar

Inlägg av Fredrik » tis 15 sep 2015, 06:07

du skall ställa instrumenten i "app"-läge istället. Det är den skenbara vinden som är intressant när man seglar.

För övrigt tycker jag det låter rimligt, ju mer det blåser, dästo mer kommer den skenbara vinden överensstämma med den verkliga vinden. Dessutom ökar avdriften väldigt mycket när det blåser mycket, så vmg blir ofta inte så bra.
X-342 SWE 18 "Kexet"

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Seglings funderingar

Inlägg av omega » tis 15 sep 2015, 07:48

Jaha skall prova det nästa gång,men som det verkar är att när vinden ökar för mycket på kryss så blir farten sämre framför allt när man börjat reva,vi var ganska många båtar som kryssade in vid Marstrand,i liknande storlek typ 35-40 fotpalls gick nästan lika snabbt eller sakta höjden skilde nog lite,men som sagt inte ofta jag kryssar i vindar över 12 m/s men lite kul va det

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Seglings funderingar

Inlägg av oceansailor » tis 15 sep 2015, 08:46

Att fart genom vattnet sjunker från 7 till 5 knop verkar konstigt?

Mer sjö bromsar självklart. Men 2 knop låter lite mycket tycker jag. Med mycket vid så handlar det om att hitta lagom mycket rev. Sedan gäller det att seglet står någorlunda efter att man revat.

Vad som är rätt för Din båt vet jag inte? Ta en båt som Albin Express. Den revar man aldrig. Däremot kräver den aktiv styrning och skotning. Kan ju vara så att Du styr lite för högt och får stopp i hög sjö.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seglings funderingar

Inlägg av T » tis 15 sep 2015, 09:01

Vad är det för båt? Hur revar du, är det rullsegel?
Jag tror att du revar lite för lite och då tvingas segla högre än vad som är lämpligt med tanke på motsjön. Mindre och bukigare segel ger mer kraft. Stirra dig inte blind bara på fart genom vattnet, kolla lite på VMG också.

:o
/T

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Seglings funderingar

Inlägg av omega » tis 15 sep 2015, 09:09

Jag har rullsegel,tycker båten uppförde sig fint på rodret och lutade lagom hade lite mer fart än en HR 40 och en Annan rätt stor båt hade en Contrast 36 framför mig som vi hade liknande fart med,kanske gick vi högre än vi trodde,som sagt sällan man gör dettas så pass hård vind

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Seglings funderingar

Inlägg av omega » tis 15 sep 2015, 09:11

Mest nyfiken på hur man trimmar optimalt på kryss i hård vind,jag hade inte direkt bukiga segel de var ganska plana,kanske för plana?men det var för att undvika fladder

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Seglings funderingar

Inlägg av Peter_K » tis 15 sep 2015, 11:26

Man brukar behöva rätt mycket kraft för att trycka sig genom de vågor som uppstår vid 12-14 m/s så här års. Samtidigt vill du minska krängningen. Att då spilla vind i toppen genom att "twista" seglet är bra.
Alla borde ha skägg

Skriv svar