Fotstöd för kortväxta i sittbrunnen
Fotstöd för kortväxta i sittbrunnen
Min fru är betydligt kortare än jag och kan inte riktigt hitta någon bra sittställning under segling.
Jag sitter på ena sittbrunnsbänken med fötterna mot den andra som stöd. Men så långt räcker inte hon. Då måste hon sitta på sargen men med benen hårt vinklade och lite strul med knäna sedan tidigare så sitter hon inte bra. Det resulterar i att hon står mest när hon styr vilket också är slitigt och mindre bra.
Detta gäller förstås då främst på kryss vid krängning.
Tips på länkar eller egna idéer om hur man kan skapa extra Fotstöd i sittbrunnen utan att bygga om den till en häcklöpningsbana...
Jag sitter på ena sittbrunnsbänken med fötterna mot den andra som stöd. Men så långt räcker inte hon. Då måste hon sitta på sargen men med benen hårt vinklade och lite strul med knäna sedan tidigare så sitter hon inte bra. Det resulterar i att hon står mest när hon styr vilket också är slitigt och mindre bra.
Detta gäller förstås då främst på kryss vid krängning.
Tips på länkar eller egna idéer om hur man kan skapa extra Fotstöd i sittbrunnen utan att bygga om den till en häcklöpningsbana...
Re: Fotstöd för kortväxta i sittbrunnen
Hur skulle det fungera med ett grabbräcke i sittbrunnsdurken? Det måste inte vara så långt att det är i vägen annat än vid styrplatsen.
Anders S
Har sett båtar som har en rundad lägre teaklist i framkant på tofterna i sittbrunnen för att lösa detta. Behöver bara vara en 15 mm hög, det gör mer än man tror.
Du har inte en bild på sittbrunnen..?
Du har inte en bild på sittbrunnen..?
Alla borde ha skägg
Grabbräcke avråder jag från. Barnfötter, eller tår som åker in under grabbräcket - och båten gör en överhalning... kan skuta rejält elakt.
Enklast är en balk i trä som du bultar fast (se ex nedan i min NF).
Enklast är en balk i trä som du bultar fast (se ex nedan i min NF).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Till nån båt jag haft (Accent?), gjorde jag en liten stege som placerades i höjd med, och mellan, tofterna. Den funkade lika bra för kortbenta på toften som för långbenta på sargen. Och vice versa.

/T
/T
Självklart borde jag haft en bild då min sittbrunns utformning är något ovanlig...
Hittade två bilder från frugans insta flöde som kan ge viss vägledning.
Hela sittbrunnsdurken är en stor motorrumslucka.
En liten list på sittbrunnsbänkarna ger inte tillräcklig hjälp då frun inte kan sitta så med böjda knän i den vinkeln särskilt bra.
Jag tänker mig något löstagbart som på något sätt fästes i skotbalken kanske.
Fler idéer?
Hittade två bilder från frugans insta flöde som kan ge viss vägledning.
Hela sittbrunnsdurken är en stor motorrumslucka.
En liten list på sittbrunnsbänkarna ger inte tillräcklig hjälp då frun inte kan sitta så med böjda knän i den vinkeln särskilt bra.
Jag tänker mig något löstagbart som på något sätt fästes i skotbalken kanske.
Fler idéer?
- burkslaven
- Trogen medlem
Även om jag inte är kortväxt har jag satt ett band (grovt spännband) mellan skotskenans underkant och akterut som är löstagbar (hänger upp den på en krok under skotskenan när den inte används).

burkslaven skrev:Även om jag inte är kortväxt har jag satt ett band (grovt spännband) mellan skotskenans underkant och akterut som är löstagbar (hänger upp den på en krok under skotskenan när den inte används).
Tack, det gav ideer o tankar inför vinterns båtmeckande.