Mindre kursstabil båt. Förslag?
Mindre kursstabil båt. Förslag?
Hej!
Jag hjälper till att leta efter en mindre kursstabil segelbåt. Han har tittat på If, amigo 23 och magnifik midget.
Båten ska ha plats för fyra seglingssugna tonårsgrabbar och gärna vara en åtminstone ok seglare. IF kan tyckas ett självklart val, men eftersom två av pojkarna betalar båten själv är ekonomi en faktor. Båten ska vara i ok skick och kosta ungefär 20, inte 40. De är inte intresserade av renoveringsobjekt.
De söker en kursstabil båt då båten även kommer att seglas en del ensam och det då är praktiskt att kunna gå upp på däck t ex utan att båten vrider sig på en gång.
Förslag på andra kursstabila modeller mottages tacksamt!
Jag hjälper till att leta efter en mindre kursstabil segelbåt. Han har tittat på If, amigo 23 och magnifik midget.
Båten ska ha plats för fyra seglingssugna tonårsgrabbar och gärna vara en åtminstone ok seglare. IF kan tyckas ett självklart val, men eftersom två av pojkarna betalar båten själv är ekonomi en faktor. Båten ska vara i ok skick och kosta ungefär 20, inte 40. De är inte intresserade av renoveringsobjekt.
De söker en kursstabil båt då båten även kommer att seglas en del ensam och det då är praktiskt att kunna gå upp på däck t ex utan att båten vrider sig på en gång.
Förslag på andra kursstabila modeller mottages tacksamt!
Re: Mindre kursstabil båt. Förslag?
Min sambo seglar mycket ensam och vi kan rekommendera Comfort 26. Inga problem att släppa rodret för att fixa något, dessutom snabb och rolig. Vi är 50+ och har seglat hela livet med många olika båtar men denna som vi köpte i våras var en riktig fullträff.
Re: Mindre kursstabil båt. Förslag?
Glömde skriva att hon har tidigare ägt två stycken Magnifik midget, men det går inte att jämföra. Magnifiken är en mycket mindre båt med en betydligt vekare känsla.
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: tor 15 jul 2010, 22:37
Re: Mindre kursstabil båt. Förslag?
Birdie 24 kanske kunde vara något.
Vi sålde vår för 36.000 förra året, men då var den i toppskick med nästan nya segel, furlex, ny toa, tank, solceller mm.
Med lite tur kanske ni kan hitta en i er prisklass i hyggligt skick.
Jag har provat Midget också, och skillnaden är milsvid. Birdien seglar jättefint och känns väldigt trygg, så den skulle jag rekommendera.
Vi sålde vår för 36.000 förra året, men då var den i toppskick med nästan nya segel, furlex, ny toa, tank, solceller mm.
Med lite tur kanske ni kan hitta en i er prisklass i hyggligt skick.
Jag har provat Midget också, och skillnaden är milsvid. Birdien seglar jättefint och känns väldigt trygg, så den skulle jag rekommendera.
Re: Mindre kursstabil båt. Förslag?
Något om kursstabilitet:
De flesta båtar kan fås att bli kursstabila under rimliga vindförhållanden, få(inga) båtar är kursstabila under ogynnsamma omständigheter. "Långköl" brukar anses som garant för detta; så är det icke. Nyckeln till att båten seglar vidare är i de allra flesta fall att rodret är låst, dvs "kursstabil" erhålles enklast genom att kunna häkta rodret i någon sorts roderlås - det kan i enkla fall vara en tamp till rorkulten...
Vill man ha en sävlig båt med tröghet är det tyngd och deplacement proportionellt till segelytan som gäller. Varför man vill ha en sävlig båt med tröghet undgår mig till viss del, även om jag förstår att man kan vilja hinna med i svängarna emellanåt.
På den intressanta frågan "Vad får man för 20 papp" finns det massor av svar: http://www.blocket.se/lund/batar/segelb ... =th&c=1062 En del av båtarna där borde vara intressanta.
Själv skulle jag titta på Maxi68, Maxi77, men där finns också flera Amigo23, ett par Misil II, någon IF och en TUR80 (som påstås vara "fin" - sävligare båt kan man få leta efter)
Anledningen att skaffa en Maxi77 eller Maxi68: De är etablerade båtar, det finns en begagnatmarknad och de är oslagbart rymliga i prisklassen. Ingen båt för 20 papp är felfri, så man får sträva efter att komma så nära som möjligt...
De flesta båtar kan fås att bli kursstabila under rimliga vindförhållanden, få(inga) båtar är kursstabila under ogynnsamma omständigheter. "Långköl" brukar anses som garant för detta; så är det icke. Nyckeln till att båten seglar vidare är i de allra flesta fall att rodret är låst, dvs "kursstabil" erhålles enklast genom att kunna häkta rodret i någon sorts roderlås - det kan i enkla fall vara en tamp till rorkulten...
Vill man ha en sävlig båt med tröghet är det tyngd och deplacement proportionellt till segelytan som gäller. Varför man vill ha en sävlig båt med tröghet undgår mig till viss del, även om jag förstår att man kan vilja hinna med i svängarna emellanåt.
På den intressanta frågan "Vad får man för 20 papp" finns det massor av svar: http://www.blocket.se/lund/batar/segelb ... =th&c=1062 En del av båtarna där borde vara intressanta.
Själv skulle jag titta på Maxi68, Maxi77, men där finns också flera Amigo23, ett par Misil II, någon IF och en TUR80 (som påstås vara "fin" - sävligare båt kan man få leta efter)
Anledningen att skaffa en Maxi77 eller Maxi68: De är etablerade båtar, det finns en begagnatmarknad och de är oslagbart rymliga i prisklassen. Ingen båt för 20 papp är felfri, så man får sträva efter att komma så nära som möjligt...
Anders S
Re: Mindre kursstabil båt. Förslag?
För att få en ide om vad man får:
Min son köpte för två år sedan en Maxi 68 som var i dåligt skick invändigt, dock ingick ställbar stålvagga, bra utombordare och ett helt nytt storsegel. Båten är nu i mycket fint skick efter inredningsjobb av honom själv. Slutnotan blev ca 20 000:- (7000+13000)
Comfort 26:an köptes för 12000:- med sprillans ny oanvänd Selden rullfock, stålvagga och nästan oanvänd 4-takt 6hk utombordare, mycket fin inredning och en väldigt välskött båt så man får mycket båt för lite pengar om man letar och prutar.
Min son köpte för två år sedan en Maxi 68 som var i dåligt skick invändigt, dock ingick ställbar stålvagga, bra utombordare och ett helt nytt storsegel. Båten är nu i mycket fint skick efter inredningsjobb av honom själv. Slutnotan blev ca 20 000:- (7000+13000)
Comfort 26:an köptes för 12000:- med sprillans ny oanvänd Selden rullfock, stålvagga och nästan oanvänd 4-takt 6hk utombordare, mycket fin inredning och en väldigt välskött båt så man får mycket båt för lite pengar om man letar och prutar.
Re: Mindre kursstabil båt. Förslag?
Som tillägg till tidigare förslag på båtar vill jag nämna RJ85. Precis som med många andra av de som nämns i tråden så gäller det att leta runt för ett exemplar i fint skick för priset men trots att de är självbyggen med mycket varierande kvalitet på bygget finns det flera fina exemplar och priserna verkar mycket låga.
Om kravet är fyra kojplatser så är jag tveksam till Amigo 23 som jag tror är för liten för fyra fullvuxna personer. Om ungdomarna inte är fullvuxna idag så kommer de att bli det väldigt fort så då lär fyra fullängdskojer behövas Dessutom bör väl inte sittbrunnen vara för liten. Själv tycker jag att IF börjar bli trång med tre personer och fyra vuxna tror jag är för mycket.
Ett litet tillägg till det Anders S skriver som kursstabilitet. Håller helt med om det du skriver, men tror också att deplacementet i sig spelar roll vid någorlunda likartade relationer segelyta/deplacement. Stor massa reagerar långsammare helt enkelt. Den minsta båt jag ägt var en SeaCat, med 16 kvm segel på ett knappt ton deplacement, och fallen framme vid masten. Det var ett fasligt rännande fram och tillbaka mellan fallen vid masten och rodret när jag skulle sätta segel själv
Om kravet är fyra kojplatser så är jag tveksam till Amigo 23 som jag tror är för liten för fyra fullvuxna personer. Om ungdomarna inte är fullvuxna idag så kommer de att bli det väldigt fort så då lär fyra fullängdskojer behövas Dessutom bör väl inte sittbrunnen vara för liten. Själv tycker jag att IF börjar bli trång med tre personer och fyra vuxna tror jag är för mycket.
Ett litet tillägg till det Anders S skriver som kursstabilitet. Håller helt med om det du skriver, men tror också att deplacementet i sig spelar roll vid någorlunda likartade relationer segelyta/deplacement. Stor massa reagerar långsammare helt enkelt. Den minsta båt jag ägt var en SeaCat, med 16 kvm segel på ett knappt ton deplacement, och fallen framme vid masten. Det var ett fasligt rännande fram och tillbaka mellan fallen vid masten och rodret när jag skulle sätta segel själv
Re: Mindre kursstabil båt. Förslag?
Helt klart ger en större tyngd en lugnare och stabilare båt. Det jag fäster mig vid är önskan om kursstabilitet, och där handlar det mycket mer om hur bra båten "spårar" i vattnet, och, likt fjädrarna på pilen från pilbågen, så spelar rodret stor roll i detta. Om man faller litet för tanken att det bara skall gå att släppa rodret och båten skall gå rakt fram så kan man (kommer man att) bli besviken, samtidigt som även den enklaste lösning för låsning (av rodret) kan göra underverk. (En tamp med ett dubbelt halvslag runt rorkulten, kanske infäst i båda sargkanterna är busenkelt att prova)Det finns sedan alltid båtar där det räcker att gå fram på fördäck för att störa den balans man tyckte var helt OK då man satt kvar i sittbrunnen.Nils_D skrev:Som tillägg till tidigare förslag på båtar vill jag nämna RJ85. Precis som med många andra av de som nämns i tråden så gäller det att leta runt för ett exemplar i fint skick för priset men trots att de är självbyggen med mycket varierande kvalitet på bygget finns det flera fina exemplar och priserna verkar mycket låga.
Om kravet är fyra kojplatser så är jag tveksam till Amigo 23 som jag tror är för liten för fyra fullvuxna personer. Om ungdomarna inte är fullvuxna idag så kommer de att bli det väldigt fort så då lär fyra fullängdskojer behövas Dessutom bör väl inte sittbrunnen vara för liten. Själv tycker jag att IF börjar bli trång med tre personer och fyra vuxna tror jag är för mycket.
Ett litet tillägg till det Anders S skriver som kursstabilitet. Håller helt med om det du skriver, men tror också att deplacementet i sig spelar roll vid någorlunda likartade relationer segelyta/deplacement. Stor massa reagerar långsammare helt enkelt. Den minsta båt jag ägt var en SeaCat, med 16 kvm segel på ett knappt ton deplacement, och fallen framme vid masten. Det var ett fasligt rännande fram och tillbaka mellan fallen vid masten och rodret när jag skulle sätta segel själv
Självstyrning i ordets starka betydelse blir det inte, men för att hjälpa sig vid manövrer och för korta turer på däck behövs inte så mycket.
En RJ85 är en snygg båt, men se till att den är så fin och välgjord som möjligt inom prisramen. Kan man få nya rodret (nu är vi där igen!) är det mycket att föredra.
Anders S