Lurad?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
sjöstrand
Silvermedlem

Lurad?

Inlägg av sjöstrand » fre 17 jul 2015, 19:53

Hej på er
Lät innan sjösättning i år en firma sätta i nya genomföringar inkl ventiler. Jag tog själv bort dom gamla genomföringarna och vi var överens om priset för jobbet. Däremot fick jag inte priset för delarna eftersom han skulle kolla upp exakt vad som behövdes, jag kikade själv på Hjertmans och Watski för att få en känsla och såg att med rostfritt så borde det gå på cirka 3.000 kr för tre genomföringar, två krökar, tre kulventiler och tre nipplar, allt i size 1 1/2" vilket kändes ok. Döm om min förvåning när fakturan kom och delarna gick på ca 10.000kr. Jag ifrågasatte självfallet detta och fick då till svaret att det minsann gick att köpa billigare om man köpte "Kina-skit" från typ SeaSea men sådant jobbade han minsann inte med på sitt företag...

Så frågan är, kan man verkligen säga att det som säljs i båttillbehörsbutiker för genomföringar etc är dåligt och inte värt att sätta in i båten? Tvivlar ganska starkt på det. Mtp att båten är 32 år gammal och att de genomföringar som togs bort sannolikt aldrig bytts ut så även om det vore dåligt det som säljs i båttillbehösbutiken så borde det ju hålla en 10-15 år, och det räcker för mig.

Tacksam för alla åsikter innan jag bemöter "hantverkaren".

/Patrik

sangris
Diamantmedlem

Re: Lurad?

Inlägg av sangris » fre 17 jul 2015, 20:10

Utan att veta mera om saken än vad du skrivit, så skulle jag nog bestrida den fakturan. Det är ju etablerade båttillbehörsbutiker du hänvisar till och jag tror inte de säljer "kinaskit"
Det är alltid tråkigt när det blir så här och klart att man i efterhand kan säga att du skulle sett till att få ett pris från början, men nu är det som det är.
Jag tycker du ska kräva få veta var han tar sina delar från. Det är ju du som ska köpa dem och då kan man ju i så fall göra en ny bedömning om de är värda det högre priset.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 17 jul 2015, 20:40

Tycker inte att det handlar om vad andra säljer. Ge Dig inte in i den diskussionen.
Att de hävdar att andra säljer skit är inte relevant.

Vad säljer de?

Frågan är vad de debiterar för arbetstid + material. Kräv en specifikation.

Restid
Installationstid
Material.

Sen kan Du fundera på om det är rimligt. Men 10000 låter dyrt. 3000 låter ganska billigt.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 17 jul 2015, 21:35

Firman har ju i sin tur köpt materialet, och har sannolikt en faktura eller ett kvitto på det. De borde kunna skicka en kopia på detta som underlag/verifikat.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 17 jul 2015, 22:06

Det är dessvärre så att spannet mellan två uppsättningar delar kan vara så stort. En av de stora fördyringarna är kvalitetskontroll av produktionen ("Kvalitet", kortare sagt"). I detta ligger sedan frågan om materialets sammansättning.

Man kan för skojs skull (fastän undervattensgenomföringar är allvarliga saker) göra en jämförelse:

Jag gissar (men inte utan grund) att det billigaste blir mässingsdelar (DZN duger), sedan kina-rostfritt (är det rätt legering, dvs A4?), sedan brons (inte helt utan problem-möjligheter) och dyrast blir kvalitetssäkrade syrafasta delar (därför att det krävs extra bra legeringar för att slippa spaltkorrosion i vatten som står stilla).

Man kan räkna på Marelondelar (varumärke för undervattensduglig plast) också, om man vill. De är inte billiga.

Alltså, fråga nu hantverkaren vilka delar han köpt in, och varför de är värda tre ggr priset (drygt) för Watski-rostfritt. Det är ju inte otänkbart att även han har köpt (onödigt) dyrt för att slippa fundera på kvaliteten.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 17 jul 2015, 22:22

Läste Ditt första inlägg lite dåligt. 10.000 var material!

Tittade in på Hjertmans.

Materialet enligt Din spec. är ca. 4000,-.

Frågan är vad Du fått för de extra 6000,- ??

Det går säkert att hitta något för 10.000,-. Men det känns som att man borde pratat med kunden om man väljer ett sådant
dyrt alternativ.

Skriv svar