Vatten i oljan på Md5

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Vatten i oljan på Md5

Inlägg av kpthaddock_89 » sön 07 jun 2015, 22:02

Sjösatte på nationaldagen allt startar och går precis som det ska, tog en kort tur runt hamnen på 30min för att se så allt fungerade. Båten är ny för mig och motorn likaså.
Körde (på gamal vana) rent motorn på glycolblandningen dagen innan sjösättning för att slippa sura miner och klagomål på miljöpåverkan osv osv, gjorde som jag blivit lärd och kopplade en 20l dunk i sittrunnen till sjövattenpumpen," funkar alltid för du får självfall på vattnet så går inte pumpen torr" . Körde rent systemet och glömde dunken där över natten med säkert 10l kvar, på morgonen kan det ev, nivån ha sjunkit något, lite osäker... Oljan kollades innan jag körde båten till hamnen och såg då ok ut...
motorn startar i sjön å går precis lila fint som i höstas dock ser jag att det blivit vatten i oljan när jag ska lämna båten... Kan det läckt in genom axeltätningarna till sjövattenpumpen? För det kan väl inte passera pumpen om den inte roterar eller? Eller finns det andra ställen som " helt plötsligt" börjar läcka vatten? All olja byttes i höstas när jag tog upp båten och den förra var svart/mörkbrun och inga spår av vatten i... Vad göra? Är måttligt sugen på att skruva ner halva motorn och byta packnigar:/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av Anders S » mån 08 jun 2015, 06:18

Om du haft dunken högt, så har du haft tryck på kylvattenledningen då motorn ståt stilla. Det är fullt tänkbart att det läckt in vatten genom stillastående tätningar, så börja med det antagandet. Har oljenivån stigit så vet du (dvs, vatten i oljan). Pumpen kan utan vidare vara olje- och vattentät då motorn går runt, men läcka då den står stilla, och normalt står den heller inte under tryck då den står still, men denna gång var det så.

Byt oljan (du vet inte hur mycket glykolvatten som kommit in) och håll vattenkoll de första turerna. Skälet att byta är att du troligen aldrig kommer upp i de oljetemperaturer som krävs för att ånga av vattnet och vädra ut det. Dieselsmörjolja håller en smula vatten utan bekymmer, men inte stora mängder.

Om vatten kommer in i oljan kan det fortfarande vara pumptätningarna, i andra hand andra läckande packningar någonstans där olja och vatten möts.
Anders S

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av kpthaddock_89 » mån 08 jun 2015, 08:05

Har pumpat ur den blöta oljan och fyllt på med ny och varmkörde motorn en 20-30min. Verkade som att den vart något ljusare grå, sög ur den med ska till biltema sen å köpa en stor dunk olja å köra runt ett par omgångar å se om det blir bättre eller ej... Vad ska man börja leta om problemet kvarstår? Är inte van vid dessa gamla klenoder utan de som man inget kan göra på själv. Är det topplockspackning å packning till limpan som gäller ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av Anders S » mån 08 jun 2015, 08:46

kpthaddock_89 skrev:Har pumpat ur den blöta oljan och fyllt på med ny och varmkörde motorn en 20-30min. Verkade som att den vart något ljusare grå, sög ur den med ska till biltema sen å köpa en stor dunk olja å köra runt ett par omgångar å se om det blir bättre eller ej... Vad ska man börja leta om problemet kvarstår? Är inte van vid dessa gamla klenoder utan de som man inget kan göra på själv. Är det topplockspackning å packning till limpan som gäller ?

Börja här (gammal forummedlem som skrivit)... http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... U1NQfpYkHw

Sedan finns det handböcker på nätet att hitta.
Anders S

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av kpthaddock_89 » mån 08 jun 2015, 09:26

Har läst den och måste säg att den är helt fantastisk! Enkel att förstå å inte massa luddiga förklaringar och bilder. Ville mest höra mig för om någon har haft samma problem och vad dom i så fall hade för orsak innan jag börjar riva i motorn. Vill helst skruva så lite som möjligt på den med tanke på åldern och att den gått och går kanonfint, bortsett då från att den suger i sig vatten nånstans:/

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av kpthaddock_89 » mån 08 jun 2015, 18:29

Har plockat isär vattenpumpen å alla packningar såg ok ut, inget synbart slitage på ytan som ligger an mot axeln. Kört tre 20 min intervaller med oljebyte emellan, nu ser oljan inte alls lika grå ut... Hoppet gålls fast med bultförband

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av oceansailor » mån 08 jun 2015, 20:09

Visst kan vatten passera vattenpumpen om den står under tryck. Sedan vidare upp till vacumventilen och ner i avgasljudämparen och in i motorn. 20 l är ju inte litet vatten.

Men kanske är det lite långsökt. Vet ju inte riktigt hur Ditt avgassystem är skapt och hur högt dunken stod?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av Anders S » tis 09 jun 2015, 06:29

Det finns i så fall två vägar in:

1. Om vattennivån stiger så mycket att vattnet rinner in via avgassamlaren och en öppen avgasventil, sedan ner i vevhuset, utan att fylla cylindern. Här kan ju pumpen (impellern) vara en smula otät och släppa igenom vatten, och om den står en natt, ganska mycket. För att fylla avgassamlaren, delar av avgasslangen och nå en öppen avgasventil behövs ju en hel del, och dessutom borde "vattenlåsning" uppstå om cylindern har vatten i sig. Det hade jag inte gissat på.

2. Via packningarna i vattenpumpen, och då genom två simmerringar (radialtätningar, "gummiring med en spiralfjäder som smiter åt"). Här kan det läcka en smula i själva pumpen även om den, mer allmänt, är i skick. Simmerringar tätar fint mot låga tryck, men trycket från en dunk i sittbrunnen är ganska högt.

en tredje möjlighet är en läcka i topplockspackningen, en fjärde en rostskadad kylkanal, som är så tunnsliten efter många år att det börjat läcka.

Sedan är det skillnad om motorn är råvattenkyld (havsvattet cirkulerar i motorn) eller om den har värmeväxlare (kylvattnet har glykol och rostskydd och havsvattnet kyler en kylare) - här utgår jag från att vi talar råvattenkyld?

Jag hade tagit saken rätt lugnt, om motorn nu går som den skall och inget vatten tränger in då man kör den "som vanligt". Man kan ju tänka sig att det vatten som observerats är en liten mängd från vinterns kondens (det är INTE mycket), kanske litet kvar sedan gammalt och något som trängt in via pumpen (stillastående). Sedan är oljan ny, och då man kör tar oljan upp vad den kan, blir "vattning" (grå) och så kollar man litet extra precis i början, utan möjlighet för oljan att ånga av vattnet.

Det finns ett bustrick man kan använda för att kolla vattenhalten i oljan: Koka olja i en matsked (visa INTE båtgrannarna detta utan förklaring...) och studera om det kokar loss vatten i form av vattenånga i oljan (som inte kokar vid 100 grader utan betydligt högre).
Anders S

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av kpthaddock_89 » tis 09 jun 2015, 06:55

Direkt kylnibg från sjövattnet är det som gäller. Var inga 20 liter kvar i dunken, men säkert 4-5...
Har bytt olja totalt 4ggr sedan sjösättning och nu är oljan oljefärgad med lite gråaktiga bubblor i, stor skillnad från hur den såg ut först då den var cementgrå...
Hur som verkar det ju inte komma in vatten längre (hoppas jag verkligen) så en lite längre tur får provas å se hur det tar sig...

MJB
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 16:50

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av MJB » tis 09 jun 2015, 17:52

Vattenpumpen på MD5 har 4 dräneringshål mellan tätningarna, så om tätningen mot sjövattensidan läcker så droppar det under pumpen och samlas under motorn. Så jag tycker att det verkar osannolikt att vatten tränger in i motorn den vägen om pumpen är rätt monterad. Om en av tätningarna hamnat så att den täcker hålen så kanske det kan läcka vidare in i motorn, kan vara värt att kolla att det sitter en ring på var sida dräneringshålen.

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av kpthaddock_89 » ons 10 jun 2015, 11:00

Plockade ner hela pumpen och krafsade ur alla dtäneringshål och montera ihop igen. Var noga med att inte sätta för hålen med packningarna och ganska generöst med propelleraxelfett vid bussningen, dock inte så det kladdade ner impellern...
Ska ut en tur i kväll så får jag se om det håller sig "torrt" i motorn...

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av kpthaddock_89 » mån 03 aug 2015, 21:00

Efter flera kortare turer ( in och ut ur hamn) samt ett par längre vid stiltje så har jag ej märkt eller sett något mer vatten i oljan motorn knackat på som inget hade hänt :)

erikallan
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 22 aug 2019, 13:33

Re: Vatten i oljan på Md5

Inlägg av erikallan » tor 22 aug 2019, 13:41

MJB skrev:
tis 09 jun 2015, 17:52
Vattenpumpen på MD5 har 4 dräneringshål mellan tätningarna, så om tätningen mot sjövattensidan läcker så droppar det under pumpen och samlas under motorn. Så jag tycker att det verkar osannolikt att vatten tränger in i motorn den vägen om pumpen är rätt monterad. Om en av tätningarna hamnat så att den täcker hålen så kanske det kan läcka vidare in i motorn, kan vara värt att kolla att det sitter en ring på var sida dräneringshålen.
Hej.
Exakt det hände mig. Min vattenpump läckte och vatten trängde in i motorn men nästan ingenting kom ur skvallerhålen. Den yttre tätningen hade kasat eller monterats fel (troligtvis kasat) och satt så att den täckte hålen.
mvh

Skriv svar