startproblem
startproblem
hej jag har en yanmar yse12,och får ej fram diesel till spridaren verkar som dieseln läcker ut under motorn,har sätt en kran en bit under spridaren och insprutningspumen,som är vriden åt höger,kan det va anledningen till att dieseln ej kommer fram,har just köpt båten så därför vågar jag ej röra kranen,vet ju inte vad den är till för,,,och så hittar jag ingen handpump till dieseln,,,,vore jätetacksam för hjälp är nybörjare
Re: startproblem
Kranen du ser är troligen dräneringskranen för avtappning av kylvatten. Det finns inga kranar på dieselledningen. Droppad det diesel så har du läckage och har du läckage så har du garanterat problem med att få igång motorn.
Torka torrt och leta efter läckan är första åtgärden du bör göra....
Torka torrt och leta efter läckan är första åtgärden du bör göra....
Re: startproblem
hej det droppar ej diesel när jag dragit åt backventilen,det kommer ren diesel till insprutningspumpen men inte till inmatningsröret som går in i pumpen och ut till spridaren,om det är stopp i insprutningspumpen är det svårt att rengöra den,vågar man skruva loss den eller ramlar det ut massa fjädrar och dylikt,har luftat till pumpen massa gånger så ingen luft kommer in,,,hoppas du kan hjälpa mig,,,
Re: startproblem
Har du lossat röret vid spridaren och luftat där också?
Re: startproblem
ja både från pumpen och uppe i spridaren.dieseln kommer in i pumpen men där är det stopp har lossat backventilen och luftat och det kommer diesel .bara jag får dieseln genom pumpen kommer det att ordnas men vet ej hur
Re: startproblem
Hej,
det är inte helt okänt att pumpen inte orkar dra fram dieseloljan även om dieseloljan kommer nästan ända fram till pumpen. Försök att på något sätt få in diesel i pumpen så drar den bättre. Det finns flera metoder för detta, huvudsakligen
1) med en liten pump, oftast den där lilla handpumpen som fungerar så dåligt. Men det går att skaffa sig en liten elektrisk som man kopplar in. kostnad ca 1000:- Någon slags pump måste du ha för att lufta din motor .... är du säker på att det inte finns någon?
2) sug ut dieseln med någon form av pump som du ansluter på lämpligt ställe. En sådan pump kan vara en sån där man använder för att ta upp motoroljan med, gärna en sådan där man pumpar upp ett undertryck i en liten behållare. kostnad ca 500:-
3) trycksätt din dieseltank lite lätt. Då får du se till så att inlopp och luftslangar inte läcker ut trycket för fort (som att trycksätta via luftslangen och tankat fullt). Det räcker med en cykelpump för detta.
Det skall mycket till för att det skall bli stopp i bränsleledningarna mellan pump och spridare, de flesta brukar vara mycket noga med renligheten när dessa lossas.
/J
PS: Ge katten i insprutningspumpen! Det är delikat historia. Inte det första man skall ge sig in på.
det är inte helt okänt att pumpen inte orkar dra fram dieseloljan även om dieseloljan kommer nästan ända fram till pumpen. Försök att på något sätt få in diesel i pumpen så drar den bättre. Det finns flera metoder för detta, huvudsakligen
1) med en liten pump, oftast den där lilla handpumpen som fungerar så dåligt. Men det går att skaffa sig en liten elektrisk som man kopplar in. kostnad ca 1000:- Någon slags pump måste du ha för att lufta din motor .... är du säker på att det inte finns någon?
2) sug ut dieseln med någon form av pump som du ansluter på lämpligt ställe. En sådan pump kan vara en sån där man använder för att ta upp motoroljan med, gärna en sådan där man pumpar upp ett undertryck i en liten behållare. kostnad ca 500:-
3) trycksätt din dieseltank lite lätt. Då får du se till så att inlopp och luftslangar inte läcker ut trycket för fort (som att trycksätta via luftslangen och tankat fullt). Det räcker med en cykelpump för detta.
Det skall mycket till för att det skall bli stopp i bränsleledningarna mellan pump och spridare, de flesta brukar vara mycket noga med renligheten när dessa lossas.
/J
PS: Ge katten i insprutningspumpen! Det är delikat historia. Inte det första man skall ge sig in på.
Senast redigerad av 1 Jaramaz, redigerad totalt 0 gånger.
Re: startproblem
PPS: det finns en verkstadshandbok på nätet. Se http://tur84.se/linkedfiles/yanmar-ys8_ ... andbok.pdf
Läs och lär! Redan initialt finns det om bränslesystemet.
/J
Läs och lär! Redan initialt finns det om bränslesystemet.
/J
Re: startproblem
På min YSE 8, som är samma motor som YSE 12 (bara cylindervolymen som skiljer) hade jag ingen handpump. För att underlätta så monterade jag en pump (modell gummiblåsa som man har på utombordare) på slangen mellan tank och insprutningspump.
Får du fram diesel till inspr.pumpen, men ingen diesel om du lossar röret som går ut från pumpen till spridaren, så är det ju någon vajsing med pumpen. Eller kanske bara en liten luftbubbla som vägrar att flytta på sig. På min båt hade jag en portabel tank, typ för utombordare. Innan jag monterade gummiblåsan, så lossade jag returslangen vid spridaren, stängde luftskruven på bränsletankens lock ock med munnen blåste upp ett litet övertryck i tanken Genom returslangen för att på så sätt mata fram bränsle och därigenom få bort luftbubblorna.
Se också till att ha gasreglget på full gas vid luftning, annars är ju inspr.pumpen stängd, eftersom gasreglaget också fungerar som stoppreglage....
Får du fram diesel till inspr.pumpen, men ingen diesel om du lossar röret som går ut från pumpen till spridaren, så är det ju någon vajsing med pumpen. Eller kanske bara en liten luftbubbla som vägrar att flytta på sig. På min båt hade jag en portabel tank, typ för utombordare. Innan jag monterade gummiblåsan, så lossade jag returslangen vid spridaren, stängde luftskruven på bränsletankens lock ock med munnen blåste upp ett litet övertryck i tanken Genom returslangen för att på så sätt mata fram bränsle och därigenom få bort luftbubblorna.
Se också till att ha gasreglget på full gas vid luftning, annars är ju inspr.pumpen stängd, eftersom gasreglaget också fungerar som stoppreglage....
Re: startproblem
ska försöka sätta lite tryck i tanken imorgon,men det kommer bra med diesel fram till och in i pumpen men allt som kan funka testar jag och jätte tack för hjälpen av er .....kan man inte tryckblåsa pumpen om det finns något stopp där annars......
Re: startproblem
Jag har haft isär den pumpen, men det var för några år sedan så jag minns inte exakt hur den ser ut invändigt nu.... Men som sagts tidigare i tråden så finns det verkstadshandbok på Tur 84 sidan.
Jag har även verkstadshandbok i pappersform som du kan få köpa av mig om du vill. Eftersom jag bytt motor för tre år sedan så har jag ingen användning av den längre....
Jag har även verkstadshandbok i pappersform som du kan få köpa av mig om du vill. Eftersom jag bytt motor för tre år sedan så har jag ingen användning av den längre....
Re: startproblem
har laddat ner verkstadsboken men tack ändå sangris
Re: startproblem
Under förutsättning att det är helt luftfritt fram till högtryckspumpen...
Det är inte helt ovanligt att liknande problem uppstår på grund av luft. Det är väldigt små mängder diesel som passerar högtryckspumpen vid varje varv, så lite så det kan vara svårt att tro att det kommer fram diesel om man tittar direkt i pumpens utlopp.
När jag luftade min YSE12:a så brukade jag lossa tryckröret uppe vid spridaren, lossa ett halvt varv eller så bara, sedan lyfta ventilerna och mata på med startmotorn tills det kommer lite diesel uppe vid röret. Dra åt medan startmotorn fortfarande går (Man måste vara två personer, en kör startnyckel, den andra kör skiftnyckel) släpp ner ventilerna så bör sedan motorn gå igång.
Varva upp motorn till lagom varv och lossa slangen igen, motorn tappar då varv och det kommer diesel ur slangen, dra åt innan motorn stannar helt.
Nu bör luften vara borta, eventuellt får man upprepa sista punkten ett par gånger.
Det är inte helt ovanligt att liknande problem uppstår på grund av luft. Det är väldigt små mängder diesel som passerar högtryckspumpen vid varje varv, så lite så det kan vara svårt att tro att det kommer fram diesel om man tittar direkt i pumpens utlopp.
När jag luftade min YSE12:a så brukade jag lossa tryckröret uppe vid spridaren, lossa ett halvt varv eller så bara, sedan lyfta ventilerna och mata på med startmotorn tills det kommer lite diesel uppe vid röret. Dra åt medan startmotorn fortfarande går (Man måste vara två personer, en kör startnyckel, den andra kör skiftnyckel) släpp ner ventilerna så bör sedan motorn gå igång.
Varva upp motorn till lagom varv och lossa slangen igen, motorn tappar då varv och det kommer diesel ur slangen, dra åt innan motorn stannar helt.
Nu bör luften vara borta, eventuellt får man upprepa sista punkten ett par gånger.