motorbyte

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Anders Pe
Trogen medlem

motorbyte

Inlägg av Anders Pe » tis 12 maj 2015, 12:08

Vad ska man välja för motor till en Monsun 31, har tittat på lite olika märken det finns ett fabrikat som heter Craftsman det ska tydligen vara en Mitsubishi i grunden är det nån här på forumet som vet mer om den bra eller dålig...

sangris
Diamantmedlem

Re: motorbyte

Inlägg av sangris » tis 12 maj 2015, 18:11

Craftsman känner jag inte till. Om en motor är bra eller dålig kan du nog få lika många olika svar som det finns svarare. Man kan ha otur med alla motorer och drabbas av fel. Sen är ju frågan om det ska vara dyrt eller ännu dyrare.
Jag bytte motor på min båt från -76. Valet föll på en begagnad Lombardini. Mest pga att priset var tilltalande för en smålänning, men även på att det är en stor motortillverkare.
Min köpte jag direkt av generalagenten Rodahl Marin, Lidköping

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 12 maj 2015, 18:28

Även jag och min bror valde Iveco (Lombardini) när det var dags att byta, 48 resp. 100 Hkr.
Vi ångrar inte det valet, tillförlitliga och "trofasta".
Volvo Penta uteslöt vi direkt pga. deras hutlösa reservdelspriser och att motorerna är dyra.
När brodern byggde ny fiskebåt valdes en 350 Hkr Iveco.
http://lasselundell.se/caravelle.html
http://lasselundell.se/fiske.html

Appropå Rodahls, seriös handlare, handlat av dom under många år.
Bla. en Autopropp till segelbåten.
https://www.youtube.com/watch?v=xdxY5Q7wXek
Fått mycket bra support vid mitt proppellerval.
Segelbåten fick en omfattande ombyggnad på roder och akter för att proppen skulle få plats.
akter.jpg

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » ons 13 maj 2015, 08:18

Skulle nog se på hur marknaden för motorer ser ut där du ska segla, kommer du att hållas
här hemma så se på de motorer som det säljs många av, tänk att du ska byta något vitalt som
är påbyggt på ursprungsmotorn, kommer det att finnas sådana delar om 5-10 år?
Kanske kolla med andra Monsunägare?
Vilken motor passar lättast som ersättning för den du har nu?
Motorerna när dom är nya är nog rätt lika i kvalité, det är det som kan hända sedan som man får ta höjd för
i planeringen.
Läs andra trådar som tangerar din fråga så kommer du sedan att göra ett rätt ok val.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 13 maj 2015, 09:07

Det kan nog stämma att Carftsman bygger sina motorer på en Mitshubishi industrimotor. Nu betyder det inte så mycket mer än at basmotorn är en standardmotor, därför att när sådana får sjömanskläder, så handlar det om en ny värmeväxlare i avgassamlaren, en sjövattenpump, motorfötter och en transmission ("backslag") och ett mariniserat elsystem (ibland dubbelpoligt) som tillkommer. Erfarenhetsmässigt handlar nästan alla problem, allt underhåll och utbyte om de här delarna. Själva motorn behöver inget annat än normal god service, och efter 100 timmars inkörning och innan 5000 timmar drifttid är det ganska sannolikt att motorn inte krånglar alls (Det handlar i de flesta fall om stabila basmotorer som är mycket beprövade).

Därför är hela systemet/paketet något som skall värderas. Finns det reservdelar de närmaste 20 åren (en ren volymfråga - finns inte originalleverantören kvar, så gör tredjepartsfirmorna jobbet, bara det finns en marknad) och är motorns principaldata (motorstyrka, cylindervolym, vikt) rimliga samtidigt som de externa tillbehören (värmeväxlare, vattenpump etc) verkar vederhäftiga? Yanmar, Iveco och några ytterligare leverantörer har vanligtvis det här i god ordning (ÅF är inte oviktig här), men man får helt enkelt göra hemläxan och ställa frågor. Får man de svar man tycker är vettiga kan man troligen bli mycket nöjd med Craftsman, som jag tror har ett litet arv (personellt) från Vetus, som också är större i Europa än i Skandinaviens två stora alternativ VP och Yanmar.

Volvo levererar helst till nybåtsbyggen och levererar då hela motorkomponenten för inbyggnad då båten är ny (segeldrev, motorbädd etc) och det är inte riktigt samma sak som att göra ett motorbyte i en befintlig båt, även om VP naturligtvis har "bra motoralternativ" i de flesta fall. Men kostnadsfördelen har man inte. När det gäller Lombardini finns det en tanke att tänka som inte gäller motorer med drev eller kamkedja, och det är att drivremmen kommer att få bytas ett par gånger under motorns livslängd, och när man bedömer sådant bör man tänka på hur motorn monteras och underhållbarhet. (Det handlar vanligen om "finns det luckor eller paneler som kan skruvas loss?) Den väl monterade motorn som kan underhållas och där alla underhållspunkter är åtkomliga har fördelar då det gäller tillförlitligheten.

Nu är ju frågan varför motorbyte är aktuellt och i så fall från vilken motormodell och vilken utrustning du anser fortfarande håller måttet.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 13 maj 2015, 13:10

Så fort Lombardini/Iveco kommer på tal är det nån som börjar prata om kamremmen. Den är inget problem. Den ska bytas efter 2500 driftstimmar alt 10 år (det som inträffar först). Bytet gör man enkelt själv, om man har någotsånär normalt placerade tummar. Materialkostnaden var för ett år sen ca 2000 :-. Kan tänka mig att en van Lombardinimekaniker gör bytet på en halvtimme, för mig tog det lite längre tid men inte mycket. Vad gäller åtkomlighet - kommer man åt att byta generatorrem, kommer man åt att byta kamrem.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 maj 2015, 08:17

T skrev:Så fort Lombardini/Iveco kommer på tal är det nån som börjar prata om kamremmen. Den är inget problem. Den ska bytas efter 2500 driftstimmar alt 10 år (det som inträffar först). Bytet gör man enkelt själv, om man har någotsånär normalt placerade tummar. Materialkostnaden var för ett år sen ca 2000 :-. Kan tänka mig att en van Lombardinimekaniker gör bytet på en halvtimme, för mig tog det lite längre tid men inte mycket. Vad gäller åtkomlighet - kommer man åt att byta generatorrem, kommer man åt att byta kamrem.

/T
Skönt för dig (och bra för motorn) att du har plats och utrymme att göra bytet!

Åtkomlighet till servicepunkter är ett generellt segelbåtsproblem, och om något stort skall göras vart tionde år skall man vara förtänksam (att byta kamremmen, som samtidigt är insprutningens transmission OCH driver insprutarna) är ett stort och viktigt jobb. Blir det fel (kanske för att man arbetar i blindo och med fingertopparna på vänster hand) kan man ha ett delikat bekymmer framför sig: "Jag bör byta, men det är jobbigt, så jag väntar - det borde vara marginaler på den här komponenten..."

Det handlar egentligen inte om Lombardini, även om remmen på den är en smula ovanlig. Det finns massor av exempel på oåtkomliga filter, transmissioner som inte kan oljekollas utan att skruva ut inredning, oljestickor utom räckhåll för andra än orangutanger, vattenpumpar på fel sida av båten etc etc. Segelbåtsbyggare och konstruktörer verkar inte alltid vara motormän, fullt begripligt.

Kommer man åt är det ju alldeles utmärkt ordnat, men man bör helt enkelt bara tänka på det då man planerar sitt motorbyte. Ibland är det så lätt som att göra en extra lucka, när det ändå är tomt i motorutrymmet.
Anders S

Anders Pe
Trogen medlem

Inlägg av Anders Pe » tor 14 maj 2015, 21:51

Hej på er. När det gäller detta eviga tjatande om kamremmen på Lombardini så är det en rätt enkel sak att byta, men är motorn placerad så man inte kommer åt framsidan så blir det jobbigt. har själv haft en båt med denna motor till stor belåtenhet, där bytte jag själv kamrem och spännrulle tidsåtgång ca 20 till 30 minuter. ett plus med Lombardini är den hjälp man får från Rodahls ställer alltid upp.

Varför jag ville ha hjälp med synpunkter angående fabrikatet Craftsman är att den är billigare, varför jag vill byta ut min motor i Monsun 31 är att jag litar inte på den längre den kan ju givetvis hålla länge till men den kan ju också vara kass om 5 timmar + att när den ändå funkar kanske den betingar ett värde..
Vad tycker ni?????

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 maj 2015, 22:16

Anders Pe skrev:Hej på er. När det gäller detta eviga tjatande om kamremmen på Lombardini så är det en rätt enkel sak att byta, men är motorn placerad så man inte kommer åt framsidan så blir det jobbigt. har själv haft en båt med denna motor till stor belåtenhet, där bytte jag själv kamrem och spännrulle tidsåtgång ca 20 till 30 minuter. ett plus med Lombardini är den hjälp man får från Rodahls ställer alltid upp.

Varför jag ville ha hjälp med synpunkter angående fabrikatet Craftsman är att den är billigare, varför jag vill byta ut min motor i Monsun 31 är att jag litar inte på den längre den kan ju givetvis hålla länge till men den kan ju också vara kass om 5 timmar + att när den ändå funkar kanske den betingar ett värde..
Vad tycker ni?????
Vem hade du då tänkt sälja din opålitliga motor till?

Det vore onekligen intressant att veta vilken motor du inte längre litar på. Skälet till att jag frågar är den totala epidemi av motorbyten som verkar förekomma, i många fall av motorer som rimligen borde ha många timmar kvar. (Nu kan ju en Monsun vara ca 40 år gammal, och kanske har den originalmotor som slitits hårt (5000 timmar eller mer) eller rostat illa. Då kan det vara befogat!)

Men att byta en fullt fungerande diesel, som inte gått mer än 2-3 tusen timmar brukar inte vara nödvändigt. Att då byta till en ny diesel medför en kortare period av låg tillförlitlighet (den sk badkarskurvan är kanske bekant?), i synnerhet om installationen är unik och motorn okänd eller oprövad. Risken för haverier är, litet förenklat, störst de första hundra timmarna och sedan blir den inte lika stor igen förrän efter 5000 timmar och därefter...
Anders S

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » fre 15 maj 2015, 09:11

Att jag bytte motor på min båt berodde på olika orsaker. Dels började den bli gammal, 30+, dels förde den ett hiskeligt oväsen, typiskt Yanmar YSE 8. Hur många år, eller dagar, den klarat till med sjövattenkylning, det vet man inte. Men med en 2-cylindrig motor blir motorgången jämnare, men inte så tyst och jämn som jag hade hoppats på dock och relativt ny, så känner jag mig ganska säker på sjön. Fast tilläggas skall att redan första sommaren blev semeterresan inställd efter drygt två timmars motorgång då motorn plötsligt dog. Ett elfel med en livsviktig kabel som tvärt gått av. Ett sådant fel hade aldrig kunnat inträffa på den gamla motorn. Sådant får man ta med den morderna tekniken.
Volvo Penta och Yanmar valde jag bort på en gång pga prisbilden. Jag gjorde undersökningar på nätet och fann att Lomardini var en stor motortillverkare vilket också Iveco bygger sina motorer på. När jag sedan fann en bättre begagnad, nyservad (kamrem bytt bl a) till överkomligt pris så var saken klar. Att sedan Rodahl hållt en hög service gör inte saken sämre.
Därmed inte sagt att även andra kan ge god service och det går säkert att hitta bra motorer till bra pris på annat håll också....

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 15 maj 2015, 16:55

sangris skrev:Fast tilläggas skall att redan första sommaren blev semeterresan inställd efter drygt två timmars motorgång då motorn plötsligt dog. Ett elfel med en livsviktig kabel som tvärt gått av. Ett sådant fel hade aldrig kunnat inträffa på den gamla motorn. Sådant får man ta med den morderna tekniken.
Min äldre (Lombardini) Iveco 48 hkr har/hade en elektrisk bränsle ventil, (modern teknik).
Så länge det är ström på den via startnyckeln går motorn.
Ett elfel/säkringsfel skall inte stoppa min motor, varför ventilens ankare monterades ur och mekanisk stopp installerades, (gamal berprövad teknik).
8)

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » lör 16 maj 2015, 22:40

Det var sladden till precis den ventilen som du skriver, Lasse. Sedan var det ett par sladdar till som var på väg att gå av. Min ventil har en liten manöverspak, så den går att öppna manuellt i händelse av att det blir något elfel. Problemet för mig var att jag inte tänkte så långt den gången det hände för mig.....

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » mån 18 maj 2015, 15:35

Anders S skrev:
T skrev:Så fort Lombardini/Iveco kommer på tal är det nån som börjar prata om kamremmen. Den är inget problem. Den ska bytas efter 2500 driftstimmar alt 10 år (det som inträffar först). Bytet gör man enkelt själv, om man har någotsånär normalt placerade tummar. Materialkostnaden var för ett år sen ca 2000 :-. Kan tänka mig att en van Lombardinimekaniker gör bytet på en halvtimme, för mig tog det lite längre tid men inte mycket. Vad gäller åtkomlighet - kommer man åt att byta generatorrem, kommer man åt att byta kamrem.

/T
Skönt för dig (och bra för motorn) att du har plats och utrymme att göra bytet!

Åtkomlighet till servicepunkter är ett generellt segelbåtsproblem, och om något stort skall göras vart tionde år skall man vara förtänksam (att byta kamremmen, som samtidigt är insprutningens transmission OCH driver insprutarna) är ett stort och viktigt jobb. Blir det fel (kanske för att man arbetar i blindo och med fingertopparna på vänster hand) kan man ha ett delikat bekymmer framför sig: "Jag bör byta, men det är jobbigt, så jag väntar - det borde vara marginaler på den här komponenten..."

Det handlar egentligen inte om Lombardini, även om remmen på den är en smula ovanlig. Det finns massor av exempel på oåtkomliga filter, transmissioner som inte kan oljekollas utan att skruva ut inredning, oljestickor utom räckhåll för andra än orangutanger, vattenpumpar på fel sida av båten etc etc. Segelbåtsbyggare och konstruktörer verkar inte alltid vara motormän, fullt begripligt.

Kommer man åt är det ju alldeles utmärkt ordnat, men man bör helt enkelt bara tänka på det då man planerar sitt motorbyte. Ibland är det så lätt som att göra en extra lucka, när det ändå är tomt i motorutrymmet.
Delar helt Anders S´ syn på åtkomligheten. I Inferno 31 (Crown 31) befinner sig motorns styrbordssida tätt intill väggen till stuvutrymmet, vilket gör att bl a värmeväxlaren, generatorn o startmotorn är svåråtkomliga (läs: mestadels oåtkomliga för en vanlig dödlig). Har tänkt många gånger på Maxi 95 där motorn tronar direkt under bordet mitt i salongen, fritt fram från alla sidor.

Och sedan det där med motorbyte... I går vid sjösättningen startade min VP 2002 genast och puttrade muntert på. Tjugofemåringen är alltså pigg och kry, som det verkar, peppar, peppar. Eviga är ju dieslarna inte, men är det faktiskt väl använda pengar att satsa på ett motorbyte, om det inte påvisbart är nåt fel med en gammal motor? Själv lutar jag just nu åt att nya segel är en viktigare prioritering, om man ska satsa på nånting. Men det finns ju alltid den lilla paranoian. Tänk om motorn ger upp? Och "alla andra" tycks ju byta eller ha bytt...

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » mån 18 maj 2015, 20:09

OM motorn ger upp, så lär den ge upp vid den mest olämpliga tidpunkten.....

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 19 maj 2015, 07:39

sangris skrev:OM motorn ger upp, så lär den ge upp vid den mest olämpliga tidpunkten.....
För det mesta men fel kan också uppstå på "lämpligt" ställe.
Startat och skall lägga loss, då oljetrycket larmar.
Lägger fast och konstaterar att oljefiltet lossnat det ligger vid sidan av motorn.
Pga. dåliga gänger i filtret, reservfiltret var lika dåligt, nya filter av annat märke monterades.
Reklamerade filtren och fick andra men ingen ersättning för utrunnen olja. :(

Skriv svar