Alger? på däck

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem

Alger? på däck

Inlägg av Göran A » mån 04 maj 2015, 13:10

Har en båt liggande i Stockholmsområdet och har sedan några år tillbaka fått svarta fläckar på däck (halkmönstret).
Har försökt få bort det med dålig framgång och såg att tillväxten har ökat under vintern.
Någon som hittat något supermedel?

/Göran A

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Alger? på däck

Inlägg av Peter_K » mån 04 maj 2015, 13:35

Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 04 maj 2015, 13:46

Prova detta tillsammans med en rotborste. Men bara på halkskyddsmönstret.
http://www.erlandsonsbrygga.se/MARINE_S ... G?id=09186
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 04 maj 2015, 14:08

Seawolf skrev:Prova detta tillsammans med en rotborste. Men bara på halkskyddsmönstret.
http://www.erlandsonsbrygga.se/MARINE_S ... G?id=09186
Är det samma-lika som de medel som säljs på mässan som är baserade på en fin lera och glycerintvål..?
Alla borde ha skägg

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » mån 04 maj 2015, 17:14

Jag köpte en båt i Stockholmsområdet där däcket var bevuxet med någon slags lav. Den satt mycket hårt. Efter att jag tagit hem båten till västkusten blötte jag ner däcket med saltvatten varje gång jag var nere vid båten. Efter två säsonger fanns det nästintill inga spår kvar. Jag vet inte om det var miljön i det stora eller saltet i vattnet som gjorde mest nytta, kanske en kombination. Det vore kanske värt att prova ifall att havsvattnet är salt nog och om man inte har bråttom.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » ons 06 maj 2015, 22:12

Om däcket är vitt skulle jag prova med att tvätta däcket med oxalsyra. (Först prova på en mycket liten (osynlig) yta) Jag skulle väta en svamp, sedan lite koncentrerat diskmedel typ Fairy på svampen (så det blir lite gröt och sedan skulle jag strö lite oxalsyra pulver på svampen (kan åtminstone i Finland köpas på apotek). Använd skyddshandskar och skyddsglasögon trots att oxalsyran hör till de svagare syrorna. Aluminiumdetaljer skall du inte tvätta med detta och helst inte rostfritt heller. Låt det verka en stund på däcket och skölj sedan bort med rikligt med vatten och en mjuk borste. Egentligen skulle det vara bra att använda borsten på halkytan före du sköljer bort för att nå "bottnen" på ytans halkmönster. Kom ihåg skyddsbrillorna!

Problemet med gamla glasfiberdäck med halkmönster är att gelcoaten med tiden börjar krita och då är det svårt att sedan hålla däcket rent. Och man kan ju inte använda vanligt vax för det blir för halt.

Denna metod är också mycket bra att använda på det VITA glasfiberarmerade skrovet (använd inte på färgade skrov) då det kemiskt tar bort gulheten så låt inte tvättvattnet rinna ned längs båtsidorna för då blir det rena vita vertikala ränder/områden där oxalsyran bleker båtsidan så du blir tvungen att tvätta hela sidan.

Jag har använt denna metod på både teak och glasfiber på hela mina båtar med gott resultat. Polera sedan glasfibern normalt. Hur det går med dina svarta fläckar på däcket vet jag dock inte säkert men antar att syran tar kål på orsaken till det svarta. Men på teak föredrar jag nuförtiden Hallberg Rassys metod att pensla teaken med Boracol och sedan efter någon dag tvätta däcket. (Borsyra skulle vara mycket bra (kanske det allra bästa mot mögel) men Boracol är egentligen menat för att impregnera trä och jag vet inte hur glasfiberdäcket tycker om det för det bör inte torka på glasfiberdäcket.) Det Boracolhaltiga tvättvattnet från teakdäcket har ändå inte gjort någonting åt glasfiberdäcket på vår nuvarande båt.

Minne

lonelybird
Trogen medlem

Inlägg av lonelybird » sön 10 maj 2015, 11:04

Kombinationen Fairy och oxalsyra är nog i min mening inte rätt. Fairy är basisk och strävar att neutralisera oxalsyran.
Sök reda på ett ämne som heter Novakleen (inte Novaclean). Spraya det på torr yta. Sprid ut det mer en rotborste. Vänta 4 -6 minuter. Spraya lite till och använd rotborsten. Skölj med vatten. Härefter kan du bleka däcket med oxalsyra. Observera att efter dylik behandling finns inget vax kvar så skydda ytan så fort som möjligt.
Novakleen funkar bäst på torr yta så du bör planera ditt framskridande så att du vid sköljning inte blöter de obehandlade ytorna...
LonelyBird

BoJ
Guldmedlem

Inlägg av BoJ » sön 10 maj 2015, 12:55

Var köper man Novakleen?
Jag har googlat men inte kunnat hitta nån handlare i Sverige.

lonelybird
Trogen medlem

Inlägg av lonelybird » tis 12 maj 2015, 19:20

Du har rätt. Försökte googla och hittar ingen i Sverige. Synd om er ty dessa Novatio:s produkter är bra och en del helt outstanding.
Novakleen är en av dem.
Du kunde kanske försöka få det från Relekta i Norge men det kanske är för bökigt...
LonelyBird

Göran A
Platinamedlem

Inlägg av Göran A » lör 08 okt 2016, 14:58

Har äntligen fått löst problemet efter provat det mesta. Jag använde mig av Bio Tab mögeltvätt (Erlandssons brygga) samt Jape Grön-Fri direkt. Sprayade däcken 2-3 ggr med några dagars mellanrum och plötsligt kunde man tvätta bort det med borste eller högtryck.
Prickarna som var lav (satt som berget), men efter behandlingarna så hade jag tagit kål på laven och därför lossnande de från däcket vid tvättning.

Göran A

Skriv svar