Varför vipp på ankarrulle?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Varför vipp på ankarrulle?

Inlägg av marede » sön 03 maj 2015, 18:03

Jag har precis satt på ett peke med ankarrulle och upptäckte nu att leden på ankaret (CQR 16 kg) är för bred för att gå igenom vippen på ankarrullen. Ramen som vippen sitter i är dock bred nog, så om jag tar bort själva vippen och ersätter den med en vanlig rulle så skulle det nog fungera. Men vilken funktion fyller själva vippen?

Alternativet är att sätta nuvarande akterankare (Delta) i fören men jag skulle föredra att ha kvar CQR när jag ligger på svaj och deltat när jag ligger mot land.
//Martin
Najad 34 HR -77

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Varför vipp på ankarrulle?

Inlägg av oceansailor » sön 03 maj 2015, 19:19

Vippen kan vara där för att ankaret skall falla i själv när du slaskar kättingen. En annan tänkbar funktion kan vara att
den gör att stocken inte slår upp i pulpiten när ankaret går överbord..

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Varför vipp på ankarrulle?

Inlägg av marede » mån 04 maj 2015, 10:27

Ok. Jag har en ganska brant lutning då jag har den gamla rullen kvar, så ankaret lär glida i själv ändå.
peke.jpg
vipp.jpg
Men kättingen kommer ju dock gå emot peket i framkant inser jag nu. I alla fall om jag ska ha tillräckligt mycket kätting ute. Och där fyller ju vippen så klart en funktion till. Jag kanske får sätta två rullar, en i framkant också...
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Varför vipp på ankarrulle?

Inlägg av marede » fre 15 maj 2015, 11:52

Lite informationsåterföring:

Jag monterade bort vippen och "lånade" två av rullarna och monterade direkt i ramen vilket löste problemet. Det fick även till följd att jag kunde dra upp ankaret och lägga ner horisontellt på peket där det ligger bra mycket bättre och stabilare.
WP_20150510_024.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Varför vipp på ankarrulle?

Inlägg av marede » fre 15 maj 2015, 12:04

Lite OT.
Jag skulle vilja byta ut svirveln mot en bananformad som automatiskt får ankaret rätt vridet. Men jag hittar bara dessa i rostfritt. Vad jag förstår ska man inte blanda rostfritt och galvat, men flera butiker som jag frågat menar att det är ok. Några åsikter/erfarenheter från kunskapsbanken? Hur gör ni, endast en sort eller blandar ni?
WP_20150510_022.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

millgard
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 11 maj 2013, 18:54
Ort: Alldeles vid havet.

Re: Varför vipp på ankarrulle?

Inlägg av millgard » tis 19 maj 2015, 09:29

Blandar aldrig material, så långt jag själv kan överblicka det iaf...
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Varför vipp på ankarrulle?

Inlägg av marede » tis 19 maj 2015, 11:55

Blandar aldrig material, så långt jag själv kan överblicka det iaf...
Jag brukar själv försöka hålla den linjen, därav att jag var lite frågande till att det verkade ok att blanda i det här fallet.

Den mest informativa motiveringen fick jag av en butik igår som menade att risken för galvaniska strömmar var praktiskt taget obefintlig så länge materialen inte befinner sig i vattnet, och planerar man inte att ligga länge för ankar så var det ingen fara. Rätt eller fel, men jag köpte det argumentet (och även den rostfria bananformade svirveln. :) )

Jag riskerar ju inte direkt motorhaveri eller en genomrostad bordsgenomföring och sänkt båt, så nyttan i detta fallet överstiger förhoppningsvis risken/konsekvensen. Frågan är bara om jag kommer kunna förlika mig med att se rostfritt och galvat i 'symbios', men det är ju mer en principsak och man kanske vänjer sig tids nog. :roll:
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar