Hej!
Är riktigt sugen på denna fina båt men djupgående på 1.95 avskräcker lite. Som alternativ kunde båten beställas med så kallad vingköl. Då blev djupgåendet endast 1,6m.
Frågan är hur båtens egenskaper påverkas av denna grunda köl. Är det någon som har info/erfarenhet att dela med sig av?
/Anders
Sweden Yachts 340. Vingköl vs djupköl
Re: Sweden Yachts 340. Vingköl vs djupköl
jämförelser mellan vingkölade och fenkölade båtar brukar mynna ut i att de med vingköl blir litet långsammare, kryssar en smula sämre och rör sig en smula (helt obetydligt) sävligare i sjön. Den stora skillnaden är att "våta ytan" ökar, och friktionen ökar (påverkar låg- och mellanhastighet.). Tyngdpunkten kan påverkas, men det beror på kölens form (behöver inte vara sämre), men kryssförmågan blir litet sämre (vingarna hjälper till helt marginellt som ändskiva, men kompenserar inte för det mindre djupet.
Mer som kuriosa: Det finns dokumenterat hur vingkölade båtar står på vingen i tidvatten, och vingen som sådan kan i olyckliga fall göra djupgåendet större, inte mindre (vingen ökar djupgåendet (eller bibehåller det) vid krängning) så man kan kanske inte smita av grunden riktigt lika lätt som eljest.
Sedan får man kolla: Skiljer deplacementet mellan en vingkölad och en fenkölad båt, och i så fall åt vilket håll? Det rimliga bör vara att vingkölen är en smula tyngre, för att den skall få samma rätande moment. Enligt Sailguides databas är de dock lika tunga.
Skillnaderna lär inte vara särskilt stora, och hittar du en fin båt med vingköl, varför inte. En sådan stod på land i höstas, och vingarna är inte särskilt stora, men man ser ju att det handlar om en vingköl.
Mer som kuriosa: Det finns dokumenterat hur vingkölade båtar står på vingen i tidvatten, och vingen som sådan kan i olyckliga fall göra djupgåendet större, inte mindre (vingen ökar djupgåendet (eller bibehåller det) vid krängning) så man kan kanske inte smita av grunden riktigt lika lätt som eljest.
Sedan får man kolla: Skiljer deplacementet mellan en vingkölad och en fenkölad båt, och i så fall åt vilket håll? Det rimliga bör vara att vingkölen är en smula tyngre, för att den skall få samma rätande moment. Enligt Sailguides databas är de dock lika tunga.
Skillnaderna lär inte vara särskilt stora, och hittar du en fin båt med vingköl, varför inte. En sådan stod på land i höstas, och vingarna är inte särskilt stora, men man ser ju att det handlar om en vingköl.
Anders S
Ett argument för djupgående max 1,8 meter är att då går det att färdas på de flesta kanaler ner till Medelhavet.
http://lasselundell.se/medelhav.html
http://lasselundell.se/medelhav.html
Tackar för era svar! Vingkölen kan nog vara en bra kompromiss för mig.
Dock så har de flesta annonser jag har sett har varit båtar med djupköl. Vingen kanske inte var lika populär när det begav sig?
/Anders
Dock så har de flesta annonser jag har sett har varit båtar med djupköl. Vingen kanske inte var lika populär när det begav sig?
/Anders
Vi har en båt med fenköl som sticker 1,85. Jag skulle inte vilja ha vingar som sticker ut på sidorna, det tror jag skulle begränsa även om djupgåendet blir något mindre. Ofta när vi lägger till är det långsides mot en klippa, eller så "passar man in" båten bredvid en uppgrundning. Vingar på kölen skulle då göra allting svårare tror jag.
X-342 SWE 18 "Kexet"