Köpa mindre billig första segelbåt.

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Muslimah
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 10 feb 2015, 05:17

Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av Muslimah » tis 10 feb 2015, 05:26

Hej.
Jag hoppas på tips kring letandet efter en liten, lättseglad, säker båt som man kan lära sig hantera helt själv, men som man kan vara upp til 3-4 i under en dagssegling. Jag har inte planer på att sova i den. Jag söker tips om en båtmodell som är liten men ändå ska man kunna krypa in i den, för att söka skydd eller vila, äldre bör den vara för prisets skull.
Max storlek kanske 7 meter. Billig. Sjövärdig, toa kanske, ska hanteras på västkusten, möjligen ett äventyr till Danmark i framtiden under mycket goda förhållanden i så fall.
Vilken modell ska man leta efter? Nån som har bra tips?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av HansH » tis 10 feb 2015, 10:46

Maxi68, Maxi77 eller IF...
Många byggda så det är beprövade båtar som numera är billiga men ändå tillräckligt stora för övernattning och utomskärs-segling.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av Peter_K » tis 10 feb 2015, 11:00

...Viggen, Misil 2, Birdie 24, Monark 700... hur många som helst!
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av Fredrik » tis 10 feb 2015, 11:51

Albin Express, Maxi Racer, Comfort 26 om du vill ha något lite snabbare! Alla med möjlighet till övernattning och tillräckligt dugliga för en sväng till Läsö!
X-342 SWE 18 "Kexet"

RHolm
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 26 jan 2015, 17:44

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av RHolm » tis 10 feb 2015, 11:56

Jag var i ungefär samma sits förra sommaren och jag köpte en Albin Viggen som jag har varit mycket nöjd med hittills. Har varit stabil i alla situationer som jag upplevt. Viggen är ju masthead-riggad med ett stort försegel (stort som i förhållande till storseglet) vilket på olika forum verkar upplevas som jobbigt att hantera, framförallt på kryss, men jag har inte upplevt några problem ens när jag soloseglat. Vi var tre personer på den under fyra dagars hemseglats från Östhammar till Västerås och den upplevdes inte som trångbodd. Stor sittbrunn är ett annat plus i kanten för Viggen.

Jag är ingen expert på småbåtar eller Albin Viggen, men svarar gärna på frågor efter bästa förmåga.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av Gaidin » tis 10 feb 2015, 13:12

Nu ville han ju ha en mindre billig så jag tycker att Najad 410 som visades på båtmässan i Göteborg är fin, bara att slå till! :-)

Men om det var en mindre, billig båt som avsågs finns ju även Olsson 22, Albin Viggen, Fisksätra debutant, Primvent 21 och 23...
Utbudet på äldre båtar i 20-22-fotsklassen är ju enormt och nästan gratis. Betala för motor och vagn så brukar båten komma på köpet.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av sangris » tis 10 feb 2015, 19:13

Jag började min seglarbana i en Stortriss. Andra gången jag satt i den båten seglade jag ensam med den. Ingen erfarenhet av segling innan dess utan bara läst mig till hur man ska göra. Jag kom hem efter segelturen utan problem. Trots att TS inte efterfrågar en båt som går att sova i, så finns det även i denna lilla båt sovmöjligheter. Frun o jag gick Göta kanal med den, första sommaren vi hade den. Faktiskt en mysig liten båt. Som förstabåt helt suverän! Lätt att hantera för den ovane även i gästhamnen.

millgard
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 11 maj 2013, 18:54
Ort: Alldeles vid havet.

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av millgard » fre 13 feb 2015, 13:09

HansH skrev:Maxi68, Maxi77 eller IF...
Många byggda så det är beprövade båtar som numera är billiga men ändå tillräckligt stora för övernattning och utomskärs-segling.
Håller med, dessa funkar även för havssegling när du vill utöka gränserna. Prisnivå 15-40' i dagens läge och det finns egentligen ingen anledning att överväga något som seglar sämre.
Navigare vivere est

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av Archibald » fre 13 feb 2015, 17:46

Alla i tråden nämnda båtar är helt ok båtar. Med de användningssätt du ger i inledningsfrågan hade jag främst funderat på Monark 700, Maxi 68 och 77, eller IF.
Maxi 77 ger mest komfort för flest för övernattning och längre skärgårdsseglingar. Maxi 68 likartat men för någon person färre. Jag har ingen erfarenhet av 68:an men mitt intryck är att den fungerar bättre för ensamsegling än vad 77:an gör även för utomskärssegling.

Min favorit är dock IF:en. Det är en suverän båt med mycket goda seglingsegenskaper. Hyfsat robust, lätthanterlig, perfekt för ensamsegling, och inte minst överlägset vackrast av de tre. Samtliga tre av dessa är troligen lättare att sälja jämfört med andra båtar i samma storleksklass, kanske med några extra plus till IF:en.

Monark 700 kan nog ses som en kompromiss av ovan nämnda båtar.

Med dina nämnda användningssätt ser min lista ut:
1. IF
2. Maxi 68
3. Monark 700
4. Maxi 77

/A
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av Lasse L » fre 13 feb 2015, 21:56

Seglar på sommaren och motorbåt övriga årstider.
http://lasselundell.se/februari.html
Seglade Debutant som "utflyktsbåt", gjorde några övernattningar.
Litade inte helt på båten, vid byig vind lovade hon upp okontrollerat.
Fick båten gratis, nedgången, möglig och dåliga segel.
Köpte nya segel och fräschade upp båten.
http://lasselundell.se/debutant.html
Bytte till IF.
Vilken skillnad i säkerhet och segelegenskaper.
Bättre som "övernattningsbåt". Men obekväm sittbrunn.
http://lasselundell.se/if.html
Haver nu en Adagio 27, som är mycket bekvämare.
http://lasselundell.se/adagio.html
Men jag saknar Debutantens lätta manövrering.
Man skall inte jämnföra långkölade med fenköl.

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av barry » fre 13 feb 2015, 22:07

Du nämner inga budgetramar men tycker gott du kan titta hitåt:

J/24
H-båt
707 eller storebror Dominant Race (om budgeten medger)
Elvström Mustang eller storebror 717 (som ovan)
X-79
Maxi Racer
Express

Samtliga väl under 100 kSEK.

Fördelen med var och en av dessa välbeprövade och sjödugliga modeller (jämfört med de exempel som tidigare nämnts) är att du får en båt som är rolig att segla och som du har stor potential att utveckla din färdighet som seglare i. Du kommer kort sagt ha ett betydligt större leende varje gång du tar ut båten på en tur. Samtliga passar ypperligt in kategorin lätta och rimligt lätthanterliga dagseglare. En tur till Danmark med goda förhållanden och framtida god kännedom om båten och dess egenskaper ska rimligen inte innebära några konstigheter.

millgard
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 11 maj 2013, 18:54
Ort: Alldeles vid havet.

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av millgard » fre 13 feb 2015, 22:43

barry skrev:Du nämner inga budgetramar men tycker gott du kan titta hitåt:

J/24
H-båt
707 eller storebror Dominant Race (om budgeten medger)
Elvström Mustang eller storebror 717 (som ovan)
X-79
Maxi Racer
Express

Samtliga väl under 100 kSEK.

Fördelen med var och en av dessa välbeprövade och sjödugliga modeller (jämfört med de exempel som tidigare nämnts) är att du får en båt som är rolig att segla och som du har stor potential att utveckla din färdighet som seglare i. Du kommer kort sagt ha ett betydligt större leende varje gång du tar ut båten på en tur. Samtliga passar ypperligt in kategorin lätta och rimligt lätthanterliga dagseglare. En tur till Danmark med goda förhållanden och framtida god kännedom om båten och dess egenskaper ska rimligen inte innebära några konstigheter.
Tja, om nu begreppet "sjövärdig" skall kombineras med "nybörjare" är jag rädd att de flesta går bort. Backstag, våt gång i vågor och tveksam styvhet är kanske inte riktigt vad TS är ute efter. Men visst utvecklas man som seglare i ett "flyvepapp"...
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Köpa mindre billig första segelbåt.

Inlägg av Fredrik » lör 14 feb 2015, 19:52

En Maxi Racer eller Express är inget "flyvepapp", de är lika sjövärdiga som en IF. Särskilt när vågorna går höga och det blåser mycket skulle jag hellre sitta på en båt som går över vågorna (maxi racer) än en båt som går igenom vågorna (IF). Har haft en IF i många år, en mycket sjövärdig båt men man måste vara en tålig seglare för att klara en kryss till Skagen i 10 m/s. Båten klarar mer än besättningen...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar