en till om teak i sittbrunn

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

en till om teak i sittbrunn

Inlägg av stockankare » fre 05 dec 2014, 10:59

I min sunwind 26 har tidigare ägare skruvat nånslags teakskiva i sittbrunnen, teaken börjar nu släppa på två ställen från underlagsskivan. Har sett några båtar där man lagt längsgående teakribb typ (37-45 x10mm) på bänkarna i sittbrunnen. Tanken är att ta bort det gamla, spackla alla skruvhål, plasta (med vad, epoxy?) och lägga teakribborna i blöt plast för att på så sätt gjuta fast den på sittbrunnsbänken. Inga skruvhål, inga läckor, teaken slits inte ut i första taget. Vad tror ni, skulle det fungera? Isåfall kanske jag gör samma på durken. Är det svårt att hitta rätt nyans på färgen?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: en till om teak i sittbrunn

Inlägg av toaen » fre 05 dec 2014, 11:47

Har klätt plyfabänkar i sittbrunnen på ett par båtar med teakribbor. Teaken fäste på befintlig plyfa med nåt - typ Sikaflex. Ramen som monterades först säkrades med några skruvar från undersidan.

Har även tillverka fotsteg och luckor mm på liknande sätt.

Blir väldigt snyggt och är ett mycket roligt arbete att göra
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: en till om teak i sittbrunn

Inlägg av matz » fre 05 dec 2014, 16:29


stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: en till om teak i sittbrunn

Inlägg av stockankare » tis 03 mar 2015, 13:37

Våren närmar sig (är här?) och jag börjar planera lite jobb. Det där med att klä plyfaskivor med teakribb verkar intressant, lutar åt det. Men min ursprungliga fråga ligger lite och gnager, hittade lite bilder på HRs sida på en Mistress 32, http://www.hallberg-rassy.com/mistress/ ... ing1.shtml , nåt sånt jag tänker mig, nån som har erfarenhet? Tänker mig att det inte behöver vara så svårt, bara temperaturen stiger innan man plastar, kanske kan göra det i sjön eller blir det för fuktigt?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: en till om teak i sittbrunn

Inlägg av HansH » tis 03 mar 2015, 13:51

Att lägga teakribb i plast är nog inte optimalt - plasten (polyester) fäster dåligt på (fet) teak.
Sikaflex har en speciell fästmassa för just detta ändamål, dvs att limma/nåta teak.

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: en till om teak i sittbrunn

Inlägg av stockankare » tis 03 mar 2015, 13:54

Ok, då blir det plyfa, en fråga till, hur vet man vilka som tål att använda i sittbrunnen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: en till om teak i sittbrunn

Inlägg av Anders S » ons 04 mar 2015, 08:07

Tyvärr vet du inte det. De nåtade ("nåtade") skivor som kan köpas är oftast avsedda att användas för durkar, inne i båten. Deras ytskikt är snortunt och "nåten" är en inlimmad tunn remsa. Se upp med dessa, de passar inte så bra utomhus.

Tipset om att lägga teakribbor i lim är alldeles utmärkt. Man limmar fast ribborna, och fyller till sist i skarvarna (nåten) men limmet respektive nåtmassan kan vara litet olika. Det går att limma med epoxylim, till exempel och vissa typer av bygglim i tub är också trovärdiga. Polyester (redan sagt) använder vi bara till plastreparationer, där kan det fungera (en del tror mer på eoxy och svär på att det är det enda som duger. Mot trä (fet teak) är polyester bara ett dåligt lim.

Det finns alternativ: Fuskteak kan se mycket bra ut numera, och jag har själv limmad kork i min sittbrunn. Den är oförskämt fräsch efter 25 år, men om den fallerar lägger jag fuskteak eller (om jag känner mig på det humöret) riktig teak.
Anders S

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: en till om teak i sittbrunn

Inlägg av stockankare » ons 04 mar 2015, 12:22

Har faktiskt varit inne på kork till en tidigare båt, har inte hittat nån som säljer när jag tidigare har googlat, hittade idag den här sidan, http://www.roleri.se/?page_id=345 , 6mm tjock och inte alltför ohemult prissatt heller, bort med det gamla, bredspackla med sikaflex och på med det nya!

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 09 aug 2004, 12:13
Ort: Stockholm

Re: en till om teak i sittbrunn

Inlägg av chrise » tor 05 mar 2015, 12:43

Jag har gjort som du tänkt göra. Bort med gamla teakribb, spackla alla skruvhål (och reparera där det gått ner vatten i balsa-sandwichen), såga och passa in alla nya teakribb, "prima" undersidan av teakribben med oförtjockad epoxi, gegga ut förtjockad epoxi på underlaget, lägg pusslet med de nya fina teakribborna, ställ ut massor med sandfyllda plastkassar som tyngder (eller fixa vacuum på något sätt).
När det härdat fast blanda epoxi med grafitpulver och fyll nåtspåren, låt härda och slipa av hela härligheten.

Har inte gett några som helst problem, men det är bara 5 år sedan jag gjorde jobbet.
/ ChrisE

Skriv svar