Segla runt öland

Här ställer du frågor om resmål, hamnar, platser, ruttplanering osv.
Skriv svar
stardom_sue
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 23 okt 2014, 19:52

Segla runt öland

Inlägg av stardom_sue » tor 30 okt 2014, 18:56

Hej!
Jag och en kompis tänkte segla runt öland till våren. Har segalat en del innan men aldrig så lång tur.
Vi har en lite albin viggen vi tänkte använda oss av.

Hur långt tid ska man beräkna att det tar?
Något speciellt att tänka på?

Tacksam för svar!
Mvh/Fredrik

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Segla runt öland

Inlägg av MartinM » fre 31 okt 2014, 20:47

Att segla på insidan av öland kan vara trevligt med ett antal hamnar att besöka, men utsidan är långgrund och de hamnar som finns är väldigt grunda.
Nu skulle ni segla med en viggen så ni kanske kommer in, men kolla på eniro så inser du att det inte finns så mycket på utsidan.
http://kartor.eniro.se/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segla runt öland

Inlägg av Anders S » lör 01 nov 2014, 08:48

MartinM skrev:Att segla på insidan av öland kan vara trevligt med ett antal hamnar att besöka, men utsidan är långgrund och de hamnar som finns är väldigt grunda.
Nu skulle ni segla med en viggen så ni kanske kommer in, men kolla på eniro så inser du att det inte finns så mycket på utsidan.
http://kartor.eniro.se/

Här finns en strategi man kan använda: Om man för principens skull vill segla runt ön (öar har den effekten på många seglare) passar man på att ta den långa utsidan den dag när man har medvind för den långa löpan, och kan göra hela utsidan i medvind och fint väder. Kommer man norrifrån och har medvind eller slör, ta utsidan direkt. Sedan kan man kryssa uppåt Kalmar sund (hur kul är det) eller så väntar man in sydväst och får lika fint på insidan. Eller tvärtom, såklart.

Segling är därvid som cykelutflykter, har man motvind och som en ordentlig Lutheran tar det jobbiga först, så vänder vinden lagom till man själv gör det. Då blir det dubbelt fostrande.
Anders S

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Segla runt öland

Inlägg av BF!! » lör 01 nov 2014, 10:42

Din fråga i första hand var hur lång tid tar det att segla runt Öland. Öland är ungefär 27 sjömil långt.
Sedan tillkommer en del flera faktorer som föregående skribenter redan har skrivit om vindriktning, hastighet m.m. m.m. Gör man en grov räkneövning
på en Albin Viggen som gör i snitt kanske 3-5 knop beroende på ovansagda faktorer har vi då nödvändiga uppgifter att räkna på;
27M x 2 alltså sträckan runt hela Öland och säg 3 knop i fart över grund blir det då 27x2/3 = 18 timmar.
Men räkna då med stora variationer på vindstyrka och vindriktningar.
Men 18 timmar kanske låter lite lång tid. Andra här har kanske andra erfarenheter på liknade tripp.
Senast redigerad av 1 BF!!, redigerad totalt 0 gånger.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segla runt öland

Inlägg av Anders S » lör 01 nov 2014, 11:05

BF!! skrev:Din fråga i första han var hur lång tid tar det att segla runt Öland. Öland är ungefär 27 sjömil långt.
Sedan tillkommer en del flera faktorer som föregående skribenter redan har skrivit om vindriktning, hastighet m.m. m.m. Gör man en grov räkneövning
på en Albin Viggen som gör i snitt kanske 3-5 knop beroende på ovansagda faktorer har vi då nödvändiga uppgifter att räkna på;
27M x 2 alltså sträckan runt hela Öland och säg 3 knop i fart över grund blir det då 27x2/3 = 18 timmar.
Men räkna då med stora variationer på vindstyrka och vindriktningar.
Men 18 timmar kanske låter lite lång tid. Andra här har kanske andra erfarenheter på liknade tripp.
Använder man "Anders S: medvindsstrategi för lata seglare" (tm) kan man nog göra yttersidan på 6 timmar eller så - man måste inte vara elitseglare för att skrämma upp en Viggen i fem knop, med solen, vinden och vågorna i ryggen (eller i alla fall inte emot sig). Vill man göra hela klabbet i en runda (kan ju vara ett kul kraftprov) låter ju 18 timmar som en riktigt bra tid.

Edit: De här tidsuppgifterna bygger på den helt felaktiga skattningen av hur långt Öland är. Litet skämmigt känns det allt att inte stanna upp (som Toaen) och göra en rimlighetskontroll. En medvindslöpa längs ön skulle då ta runt 18 timmar, och det är ju en rätt lång dag, det. :oops:
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Segla runt öland

Inlägg av toaen » sön 02 nov 2014, 10:23

Om man påstår att Öland är 27 distansminuter långt så är man helt ute och "cycklar". Det är ett helt felaktigt och missvisande påstående.

Jag tar för givet att vi talar om Sveriges näst största ö, belägen i Östersjön öster om Kalmar/Kalmarsund

Om man mäter från öppet vatten norr om Öland till fritt vatten söder om Ölands södra udde så är sträckan fågelvägen ca 77 distansminuter.
https://www.google.se/maps/@56.9344328,16.8277097,8z

Totalt sett är en seglats runt Öland ca 185 distansminuter lång - plus tillägg för kryss.

Skal man segla Öland runt, så är boken "Skanör - Landsort" inte så dum att ha.
http://www.hjertmans.se/article/landsort-skanor
Där finns ett kapitel bara om Öland och dess hamnar.

Naturligtvis behöver du sjökort över området också.

Boken upptar 12 hamnar. På utsidan, (den östra kusten) är det glest mellan hamnarna, som tidigare påpekats. Hittade ytterligare en möjlig hamn som inte "Landsort-Skanör nämner. Horn - en liten hamn, men ni har ju en liten båt, så kanske det kan va ett alternativ. Horn ligger mitt på den längsta sträckan mellan Bläsingehamn och Grönhögen.

Det finns en tänkare som myntat ett uttryck; "Måste man kryssa så är man på väg åt fel håll". Dessutom blir ju den sträcka man måste segla minst 50% längre. Kan man få halvvind, slör eller läns på utsidan så är det att föredra.

Jag vet inte var ni startar, men en "Ölandsrunsegling" kan man ju starta nästan var som helst.

Börjar med hamnarna i norr för att gå runt Öland på utsidan och sen norrut i Kalmarsund. Angivna avstånd har jag mätt i SeaClear och är avståndet i distansminut från den tidigare nämnda hamnen.

Grankullavik är ju viken vid Ölands norra Udde. Långe Erik och Trollskogen är mina egna speciella upplevelser - dock vid det tillfället bilburen.

Böda 13 M (distansminut)
Kåreholm 21 M
Bläsingehamn 24 M
Horn 25 M
Grönhögen 20 M
Deghamn 6 M
Mörbylånga 14 M
Färjestaden 11 M
(Från Färjestaden till inloppet till Kalmar, som ju måsteb passeras, är det ca 3 M)
Stora Rör 11 M
Borgholm 10 M
Sandviken 14 M
Byxelkrok 17 M
Grankullavik 7 M

Lagom dagsetapp om man inte är så vana seglare kan ju va en 25 distansminuter - får man då dessutom kryss kan ju en sådan etapp lätt bli 40 distansminuter.

Minst 10 seglingsdagar plus ett par "liggdagar plus tillfarts- och hemseglingen.

En sak att ta med i beräkningarna är den sk sjöbrisen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjöbris Får inte länken att fungera - du får kopiera och klistra in.

Får man sjöbris, så talar ju det för att gå från söder till norr på utsidan

Jag är en konstig prick.
Jag brukar aldrig fundera på hur snabbt jag kan segla en sträcka, utan hur lång tid jag har på mig. Däremot planerar jag i regel så att jag är framme vid slutmålet (i regel hemmahamnen) absolut sista möjliga seglingsdag.
Brukar ofta börja seglatsen till ett mål med långa dagsetapper, för att sen kunna ta det lugnare. Sen behöver man ha lite reserv för oförutsedda händelser.

Skulle jag segla runt Öland hade jag gått in i varje hamn och gärna legat kvar nått dygn vid några tillfällen, om det fanns nåt intressant att titta på i närheten av hamnen. Gångavstånd - det avstånd man hinner att gå fram och tillbaka på en dag utan att jäkta. :wink: En "Ölandruntsegling" för mig skulle säkert kunna ta åtminstone fem veckor. :D
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Segla runt öland

Inlägg av Mackey » sön 02 nov 2014, 13:51

180 distansminuter kan vi nog bli överens om, motorbåtsvägen.

Hur lång tid det tar beror ju på...
Medelfart 3 knop längs motorbåtsvägen, då ingår kryss så att säga.
Tid cirka 60 timmars segling.
10 timmar om dagen varje dag blir ganska mastigt i längden, så definitivt mer än sex dagar.

Kolla http://www.MarinWiki.se och lägg gärna till hamnar där om ni hittar eller känner till några på utsidan.
Böda, Kåre hamn och Bläsinge är tre gästhamnar på Ölands östra sida.
Några hamnar på östra sidan som inte är med på MainWiki är;
Horn nämndes tidigare.
Gräsgårds fiskehamn
Skärlövs hamn
Källa hamn
Oklart om dessa funkar för segelbåtar...

Blå Jungfrun är värt ett besök. Om vädret är lugnt kan man ligga över natt på SV sidan (Edit: Skrev fel sida, ändrat nu.), annars turbåt från Oskarshamn eller Byxelkrok (tror jag).

Lycka till!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

stardom_sue
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 23 okt 2014, 19:52

Re: Segla runt öland

Inlägg av stardom_sue » tis 11 nov 2014, 19:58

Tack för alla svar! kanon!
Låter på svaren som att öland är en fin tur.
Dock olika uppfattningar om hur långt tid det ca skulle ta. Allt från 18 timmar till 60 timmar.
Såklart beror det på förhållande och hur mkt landtid vi ska ha.

Vi hade tänkt att göra detta som en "snabbtur". Försöka äta och sova på båten.
Men har nu tänkt om vi kanske ska hyra en större segelbåt istället..

Är det bäst och ta östra sidan först och avsluta med kalmarsund?

mvh/fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segla runt öland

Inlägg av Anders S » ons 12 nov 2014, 08:17

stardom_sue skrev:Tack för alla svar! kanon!
Låter på svaren som att öland är en fin tur.
Dock olika uppfattningar om hur långt tid det ca skulle ta. Allt från 18 timmar till 60 timmar.
Såklart beror det på förhållande och hur mkt landtid vi ska ha.

Vi hade tänkt att göra detta som en "snabbtur". Försöka äta och sova på båten.
Men har nu tänkt om vi kanske ska hyra en större segelbåt istället..

Är det bäst och ta östra sidan först och avsluta med kalmarsund?

mvh/fredrik
Valet av "högervarv" eller "vänstervarv" tycker jag hänger en smula på vindriktningen. Det kan bli mycket strömt i Kalmarsund, och att då ligga på kryss i motström är inte kul. Jag är en bekväm man, och skulle det hampa sig så, att man har nordliga/västliga vindar då man väl når Öland, så hade jag tagit utsidan (om man kommer norrifrån) och hoppats på litet mer syd/sydväst då man vänder. Det här med att styra upp sina rutter med avseende på vindriktningen är en stor framgångsfaktor i semesterseglandets ädla konst.

18 timmar är ett praktiskt värde på att segla hela sträckan från norr till söder (eller tvärtom), om man har vinden någotsånär i ryggen och av lagom styrka. Om 18 timmar i båten är kul eller ej bestämmer skepparen och besättningen, men det är väl ett praktiskt maximum för den som inte är van att segla hela dygn (eller flera). Men i praktiken betyder det att gå upp tidigt (mycket tidigt) och segla till det blir kväll (kl 04.00 till 22.00). De flesta brukar tycka det är trevligare att ta det i etapper, men just utsidan kräver då att man planerar en smula, eftersom det finns begränsat med hamnar att gå in i.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Segla runt öland

Inlägg av toaen » ons 12 nov 2014, 14:08

stardom_sue skrev:Tack för alla svar! kanon!
Låter på svaren som att öland är en fin tur.
Dock olika uppfattningar om hur långt tid det ca skulle ta. Allt från 18 timmar till 60 timmar.
Såklart beror det på förhållande och hur mkt landtid vi ska ha.

Vi hade tänkt att göra detta som en "snabbtur". Försöka äta och sova på båten.
Men har nu tänkt om vi kanske ska hyra en större segelbåt istället..

Är det bäst och ta östra sidan först och avsluta med kalmarsund?

mvh/fredrik
Den som skrev 18 timmar och att seglatsen skulle omfatta 54 distansminuter har nog ingen aning om vad Öland är.

Kortaste tänkbara väg runt Öland är styvt 180 distansminuter. 18 timmar skulle betyda en snittfart på 10 knop. Om ni lyckas segla med en snittfart på 3 knop med en "Albin viggen" skall ni nog va mycket nöjda. Skulle ni då dessutom ha oturen att få kryss hela vägen får ni lägga på 100 distansminuter.

Eftersom ni måste ställa en sån här fråga, får jag uppfattningen att ni inte har speciellt stor seglingserfarenhet. Under de förutsättningarna är nog en dagsetapp på upp till 25 distansminuter lagom -i värsta fall. Sen finns det ju ungdomligt övermod som kan åstadkomma storverk - men utan att se nåt annat än vatten hela tiden.

Jag skulle krasst räkna med en seglats på 14 dagar som lagom tid att segla runt Öland. Som jag sagt tidigare - jag skulle klara att fördriva mer än dubbelt så lång tid på en Ölandruntsegling.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

stardom_sue
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 23 okt 2014, 19:52

Re: Segla runt öland

Inlägg av stardom_sue » ons 12 nov 2014, 18:25

Tack för svaren!
alltid trevligt och höra sig för lite!
Vi tar det som det kommer och i våran takt.
Däremot har vi bestämt oss nu för att hyra en annan båt till denna vistelsen.

Är det någon som har förslag på var man kan hyra, kalmar/öland trakten.?!

Mvh/Fredrik

Skriv svar