Segla radiostyrt...kul och inte längre dyrt!

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Segla radiostyrt...kul och inte längre dyrt!

Inlägg av Kalle Kula » mån 29 sep 2014, 16:54

Nu till helgen 4-5 oktober arrangerar Stenungsunds Segelsällskap öppna Svenska mästerskap i en av Europas nyaste kappseglingsklasser. Över 1500 båtar sålda i UK, snart redan runt 200 båtar i Svenska händer.
I dagsläget knappa 30 båtar är anmälda till detta absolut första svenska mästerskapet i en klass som är knappt ett år gammal!

Båtarna som är en strikt regelklass seglas singelhanded och tävlingarna genomförs enligt KSR.

Båttypen heter Dragon Force 65 – en radiostyrd segelbåt(RC)

Billig i inköp, 1500SEK, färdig att segla i grundutförande inklusive radiostyrning och segel. Finns bl. a på Teknikmagasinet.

Sveriges snabbast växande kappseglingsklass.
Mer info här: http://dragonforce65.se

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Segla radiostyrt...kul och inte längre dyrt!

Inlägg av Gaidin » ons 01 okt 2014, 10:23

Jag fick en "Sail lite" radiostyrd båt, även den från Teknikmagasinet. Den har så bukiga segel att den bara lägger sig ner över 2m/s och är helt okontrollerbar. Jag har tänkt att modifiera seglen en aning men det har inte blivit av.

Har du provseglat båten? Fungerar den bättre?
Det är ju riktigt skoj med radiostyrt, en bra båt till ett bra pris är jag intresserad av!

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Segla radiostyrt...kul och inte längre dyrt!

Inlägg av Kalle Kula » ons 01 okt 2014, 10:48

Hej

Jag seglar Dragon Force sedan i våras. Riktigt roligt är det och den seglar bra!
Just nu kostar den 1300 SEK på Teknikmagasinet, segelklar med radio och allt.

För 1500 SEK får man en Mark III version Dragon Force av nyaste tillverkningsbatch, där tillverkaren gjort en del förbättringar i produktion och konstruktion.

Inom regeln får man göra vissa förändringar.

Bl.a
- byta radiostyrning
- byta segel, man kan dessutom ha tre olika riggar/segel för olika vindar, A, B resp C-rigg (A-är störst) Seglen måste vara "single panel" alltså klippta ur ett stycke, inga sömmar tillåtna. Flera tillverkare finns. En uppsättning segel kostar typiskt runt 300SEK
- Byta batteripack från standard AA*4.
- Vissa andra smärre ändringar är tillåtna så länge vikt et.c. inte påverkas otillbörligt.

Bra är ju att ganska lite är tillåtet och det som är tillåtet inte är så kostsamt...

Bor Du i närheten så kom och titta i helgen. Vi kör som sagt SM med ca 30 startande båtar. Tävlingarna genomförs i Getskär/Stora Höga strax söder om Stenungsund.

Är man sugen på att deltaga så finns det nog någon lånebåt kvar..anmälan sker på http://dragonforce65.se

Stenungsunds Segelsällskap har bildat en RC-sektion. Vi seglar varje vecka, tisdagskvällar hittills, skiftar nästa helg till dagtid, troligen då söndag. Vi brukar vara ca 15 pers på bryggan som seglar, trimmar, tipsar varandra och tjötar.

..och som sagt, lånebåt för att testa på innan ev köp finns det..

Har sett på Facebookgruppen för klassen att det börjar uppstå små "Fleets" här och var nu...Växjö, Helsingborg, Göteborg, Trelleborg, Sthlm har jag sett vimla förbi..
Det som är riktigt roligt är att det är allt från rookisar som mig, till rutinerade "RC-rävar", men också riktigt namnkunniga kappseglare i stora båtar.

Mvh

/Ola

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Segla radiostyrt...kul och inte längre dyrt!

Inlägg av J@nne » fre 03 okt 2014, 11:02

Har seglat en DF 65 sedan båtmässan i våras. SWE-101, jobbar dessvärre hela helgen. :(

Skriv svar