Fråga om vagga/stöttor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sjöstrand
Silvermedlem

Fråga om vagga/stöttor

Inlägg av sjöstrand » fre 29 aug 2014, 08:39

Jag ska i år ha min båt på ny plats under vintern, inomhus. För det måste jag skaffa egen vagga, stöttor eller båtvagn. På grund av kostnad så är jag inne på stöttor eller vagga och troligen stöttor pga enklare att förvara på sommaren. Så över till mina frågor:

1. Min båt är 10 meter och väger 5,5 ton, enligt de flesta sajter jag tittat på ska man då ha 6 stöttor. Men det verkar som att det antalet är styrt efter vindtryck etc. Står man inomhus i varmhall så borde ju det inte vara nödvändigt med fler än 4? Eller? Jag hade 4 stöttor på stället jag stod på förra året och det var utomhus i ett blåshål på en gräsplan (äng) och båten stod stabilt hela vintern.
2. Om man köper en begagnad vagga, vad ska man tänka på då? Hur försäkrar man sig om att båten passar vaggan? En sak är ju höjdjusteringen men hur är det med breddmåttet? Jag har hittat en vagga som använts till en båt som är 50 cm kortare, 10 cm smalare och sticker 20 cm djupare. Stöttorna har god justermån. Borde väl passa?

/Patrik

Coca
Trogen medlem

Re: Fråga om vagga/stöttor

Inlägg av Coca » fre 29 aug 2014, 12:22

Om det är en segelbåt och du vill våga röra dig på däck så skaffa en vagga. Vaggan ska vara konstruerad så att kölen står PÅ vaggan. Om kölen inte står på vaggan så är det risk att vaggan glider i sidled och allt stjälper. Skulle aldrig våga palla upp min segelbåt med stöttor, förvånar mig att försäkringsbolagen ersätter sådana båtar som stjälpt då de stått på stöttor.

sjöstrand
Silvermedlem

Inlägg av sjöstrand » fre 29 aug 2014, 12:47

Coca skrev:Skulle aldrig våga palla upp min segelbåt med stöttor
Intressant tanke, dock inget som direkt oroar mig, självklart förbinder man SB och BB stötta så att de bildar en enhet så att de inte kan glida isär. Har svårt att se att det skulle bli några problem då. Problemet uppstår nog mer om man utomhus får för sig att förankra presenningen i stöttorna, en höststorm tar nog lätt med sig en stötta skulle jag gissa.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 29 aug 2014, 13:09

sjöstrand skrev:
Coca skrev:Skulle aldrig våga palla upp min segelbåt med stöttor
Intressant tanke, dock inget som direkt oroar mig, självklart förbinder man SB och BB stötta så att de bildar en enhet så att de inte kan glida isär. Har svårt att se att det skulle bli några problem då. Problemet uppstår nog mer om man utomhus får för sig att förankra presenningen i stöttorna, en höststorm tar nog lätt med sig en stötta skulle jag gissa.

Alldeles korrekt. Rätteligen skall stöttorna också kopplas samman mot för och akter, inte bara tvärs. Stöttor skall säkras, och då är de trygga lösningar.Men allt kan hända, och gör det. Jag är som jag är, och har dels en lambertsäter "krubba" ( http://www.ilasmarine.no/b%C3%A5tproduk ... tID=PROD64) OCH fyra flyttbara stöttor. En av Seaquipstöttorna blev påkörd i vintras, och då håller de inte så bra, men det gick bra ändå, utan tvivel pga min allmänt pessimistiska livssyn (=onödigt många stöttor, som jag fått höra någon gång). Den helt lealösa och skenbart rickliga norska byggsatsvaggan blir heller inte stabil förrän den satts an och säkrats upp.

Minsta osäkerhet på detta, så skall man nog ha en stålvagga i stället för bockar. Inget hindrar (såklart) att man har en bock eller två som komplement om man inte har fullt förtroende för vaggan och detta är smidigt då man målar.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 29 aug 2014, 18:26

Hm, ja, jo ...

Vaggor kom i allmännt bruk när seriebåtsproduktionen kom igång. Innan dessa var det mest olika former av bockar. Dess moderna motsvarighet är varianter av metallstöttor.

En enkel och mycket funktionell variant är den sk Göteborgsmodellen:
två ordentliga bockar i ändskeppen som båten egentligen hänger i. Dessa är som sådana fullt tillräckliga.
Men som vi gärna vill att det skall vara stabilt, två kraftiga sidobockar. De skall dimensioneras så att de går in under slaget / böjen/ knäet/ på båten, och därmed ta upp de sidokrafter som kan komma.

Detta kan var och en enkelt bygga i tryckimpregnerat trä för totalt under 1000:-, medan en enkel metallstötta med allt kostar väl ca 2000:-, varav det behövs 6 (sex) stycken!

Var och en väljer på sitt sätt.

/J

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » lör 30 aug 2014, 02:44

Grefab i Göteborgsområdet stöttar alla båtar som står på land med endast Seaquip-modellen av stöttor. Sedan går båtägarna på båtarna för att rigga presseningar o dyl. inför vintern. Och dessa står utomhus....

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 30 aug 2014, 11:25

Har sex stöttor till en båt som är 8,6 m. De tre paren sammanbundna tvärs parvis. Stöttorna ordentligt nertryckta i gruset; tar ett par dagar/veckor innan det satt sej, därefter mycket stabilt. Båten står temporärt med tre stöttor, men det är tryckt att ha minst två per sida när man behöver flytta stötta i sidled.

/j

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » sön 31 aug 2014, 11:52

Har under många år använt egentillverkade stöttor enligt bifogad bild. Det är viktigt att stöttorna står vinkelrätt mot skrovet - annars får man stjälpande krafter. Stöttorna förbinds nertill med ett par brädor / plankor. Sedan en sträva så att stöttan inte faller ner om trycket skulle upphöra. Varje bock förbinds sedan med brädor/plankor till kölpallningen samt strävor som förhindrar bocken att röra sig i långskeppsled.

Om man använder skruv med mutter så kan man enkelt montera ihop bockarna för sommarens förvaring.

Sedan - man ska aldrig förbind täckningen med uppallning/bockar. Risken är att vinterns stormar tar med sig pallningen :cry: .Täckningen ska fästas i båten eller något annat.
Stöttor.JPG

Skriv svar