Vinterkonservering - ok metod?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
MD5
Erfaren medlem

Vinterkonservering - ok metod?

Inlägg av MD5 » sön 17 aug 2014, 08:40

I normala fall så brukar jag vinterkonservera på följande vis:
- när båten fortfarande ligger i vattnet så ställer jag en hink jämte motorn, stänger ventilen på drevet och flyttar kylvattenslangen från drevet till hinken. Jag fyller sedan på hinken kontinuerligt från en vattenpost. Hinken funkar alltså som en buffert.
- jag startar motorn och kör en halvtimme med hinken hela tiden halvfull så att det spolas rent med sötvatten. Jag reglerar vattennivån med gasen alt. med kranen på vattenposten.
- på slutet häller jag i en 50/50 vatten/glykol-blandning i hinken och låter den tömmas

Notera att drevet inte spolas rent när jag gör på detta vis. Är det ett problem?

SteX
Diamantmedlem

Re: Vinterkonservering - ok metod?

Inlägg av SteX » sön 17 aug 2014, 11:40

Du måste vara säker på att få in glykol "innanför" termostaten, det är väldigt svårt att veta om termostaten är öppen eller inte. Enda säkra metoden jag känner till var att plocka ur termostaten i samband med vinterkonservering, du kan ju läsa i min skrift "MD5 for Dummies".
Det är inga problem med drevet, när båten lyfts rinner vattnet ur bakvägen. Kom bara ihåg att dra ventilen för kylvattnet på drevet några gånger, gärna med någon dags mellanrum och lämna i 45 graders vinkel.
Stefan

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 17 aug 2014, 16:05

Och den glykolblandning som sugs in i motorn från hinken, vart tar den vägen??? Går den inte ut i havet tillsammans med avgaserna? Det är HELT förkastligt. Du måste samla upp glykolvattnet igen så det inte går ut i havet. Det gäller även om du spolar rent och sedan kör glykolvatten genom motorn om båten står på land. Glykol är giftigt.

MD5
Erfaren medlem

Inlägg av MD5 » sön 17 aug 2014, 18:31

sangris skrev:Glykol är giftigt.
Det är inte överdrivet giftigt enligt denna sida http://kontakt.naturskyddsforeningen.se ... /d/glykol/. Men visst, man ska inte dricka det i koncentrerad form, så det är möjligt att några plankton runt utloppet kan må dåligt:

Jag tror i varje fall inte att det är värre att jag trycker ut 2 liter glykol i havet jämfört med att en motorbåt trycker ut 2 ton diesel under någon semestervecka (vilket jag tycker borde vara straffbart). Jag förbrukar själv 15 liter diesel per säsong.

Inte så att jag känner att jag har 'nåt tillgodo' på något sätt, utan jag vill bara relatera till vad som tydligen är ok, och vad som inte är det. Jag försöker verkligen värna miljön.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 17 aug 2014, 19:03

MD5 skrev:
sangris skrev:Glykol är giftigt.
Det är inte överdrivet giftigt enligt denna sida http://kontakt.naturskyddsforeningen.se ... /d/glykol/. Men visst, man ska inte dricka det i koncentrerad form, så det är möjligt att några plankton runt utloppet kan må dåligt:

Jag tror i varje fall inte att det är värre att jag trycker ut 2 liter glykol i havet jämfört med att en motorbåt trycker ut 2 ton diesel under någon semestervecka (vilket jag tycker borde vara straffbart). Jag förbrukar själv 15 liter diesel per säsong.

Inte så att jag känner att jag har 'nåt tillgodo' på något sätt, utan jag vill bara relatera till vad som tydligen är ok, och vad som inte är det. Jag försöker verkligen värna miljön.

Man väljer med fördel i så fall propylenglykol, ju billigare, ju bättre (till detta). Enda skälet att använda det är som frysskydd. På sjövattenkylda motorer rekommenderas annars att man använder sk "mantelolja" i sista kylvattnet, som ger en skyddande hinna på kylmanteln. Rostskyddsoljan är förstås inte alldeles bra den heller.

Då måste man dock dränera kylsystemet, och det är där glykolen blir en latmanslösning - inga frysskador om man har kvar 50%-ig glykol/vatten i någon del av systemet, och det är heller inte alla båtar som medger att man dränerar ordentligt.
Men i den stora miljökonkursen spelar ett par kilo propylen- (eller ens etylen-) glykol kanske ingen större roll men det är troligen bättre att spilla det på land (båtplatsen) i så fall. Själv tömmer jag kylsystemet med kranarna efter att ha blåst avgassystemet "torrt" med en liten varvning, avgasröret tål frost, men inte motorn och skulle jag fylla hela sjövattenkretsen med glykol blir det många liter.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » sön 17 aug 2014, 20:16

Brukar köra tills det börjar komma glykol blandning i avgaserna. Aldrig mer än 10 l. Att man samlar upp glykol blandningen på våren är enkelt. En hink under avgasröret när den står på land brukar lösa det problemet. Sedan kan man med fördel återanvända glykolen nästa till hösten.

En annan sak som jag brukar göra är att skruva av avgasslangen vid avgaskröken. Vattenlåset som sitter 40-50 cm nedströms avgaskröken har ingen avtappnings plugg. Inbillar mig att detta minskar korrosion på ventiler på den första cylindern närmast avgaskröken. Har fått för mig att det inte kan vara bra att ha vatten ståendes så nära?

MD5
Erfaren medlem

Inlägg av MD5 » sön 17 aug 2014, 20:31

Är det verkligen nödvändigt att ha kvar glykolblandningen i kylkanalerna? Räcker det inte med att det blir kvar en skyddande glykolhinna i kylgångarna?

Glykolen är väl inte bara till för att det inte ska frysa, den hindrar väl även korrosion?

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 17 aug 2014, 21:26

Glykol har väl i alla tider bedömts vara giftigt. Kanske finns det nya rön på området, eller har man annan typ av glykol nu för tiden...?

Oceansailor, jag gör precis som du. På min gamla motor, en Yanmar YSE 8, lossade jag kylvattenslangen vid avgaskröken och lät glykolblandningen (50/50) strömma genom motorn tillbaka till hinken där sugslangen från kylvattenintaget sög i sig blandningen.
Med min nya motor, en Lombardini 502, samlar jag upp blandningen i en hink vid avgasutsläppet. Jag kör alltså ingen glykolblandning som jag riskerar släppa ut i havet och jag spiller inget heller på land. Jag förstår inte trådskaparens ide om att göra detta med båten liggande i sjön, om man inte ska låta båten ligga i hela vintern förståss.... Man ska ju ta sig till upptagningskranen också och inte kan man väl ligga och ta tid vid kranen för konserveringen? Däremot fixar jag olje-och filterbyte med fördel innan båten lyfts ur vattnet. Då har man möjlighet att varmköra ordentligt utan att behöva krångla till det med vattenslangar od.
Sedan undrar jag förståss vad det är för motorbåt som trycker ut 2 ton diesel i havet under en vecka ......?

MD5
Erfaren medlem

Inlägg av MD5 » sön 17 aug 2014, 21:58

sangris skrev:Jag förstår inte trådskaparens ide om att göra detta med båten liggande i sjön
Jag kan ligga jämte upptagningskranen, och det finns en vattenpost där. Jag tycker dessutom att det känns bra att strömma igenom färskvatten under ett bra tag innan den sista glykolen. Men visst, det är kanske inte nödvändigt...

Efter konserveringen suger jag ut den varma oljan, och låter motorn kallna innan jag fyller på ny.

Du måste ju varmköra motorn när du konserverar den, för annars öppnar ju inte termostaten. Och du ska ju inte varmköra den nypåfyllda oljan, för den har väl nån typ av rostskyddsmedel i sig som förstörs när den varmkörs? Vet inte hur noga detta är, men detta är enda sättet som jag kommit på och dessutom är det busenkelt.
sangris skrev:Sedan undrar jag förståss vad det är för motorbåt som trycker ut 2 ton diesel i havet under en vecka ......?
Någon semestervecka skrev jag :wink: . Oslo-Göteborg-Oslo blir ca 300 nm (googlade jag nyss fram). Om man kör med denna båt så blir det väl ca 2 kubikmeter http://www.bohuscharter.com/specifikati ... asp?id=221.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » sön 17 aug 2014, 22:14

Hehe....ja, det är ju en ganska vanligt förekommande båttyp.... En liten jolle på 52 fot :lol:
Sedan tänker vi nog lite olika. Antar att du menar bränsleförbrukning och inte som du skrev att den släpper ut 2 ton diesel i havet. Så stora bränsletankar har ju inte båten ens...
Jag har inte koll på vad en liter diesel väger, så kan inte räkna ut vad 150 l/h blir och tror nog inte att någon blåser på nonstop mellan Gbg och Oslo på semestern.... Då missar man ju hela vackra Bohuslän!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 18 aug 2014, 06:21

Två saker:

Glykol skyddar obetydligt mot rost i denna applikation. De medel som finns i motorglykol är avsedda att buffra kylvätskan, agera vätmedel (så kylningen blir bättre) och att minska på våt-korrosion. När vätskan torkat bort (avdunstat) har den inga goda egenskaper kvar, den lämnar inga "nyttiga rester". Däremot är den hygroskopisk och drar till sig fukt, men det spelar ingen roll eftersom den samtidigt skyddar, så länge den är våt. Men den viktiga anledningen att använda den är att skydda motor och avgasrör från frostsprängning - skulle det stå kvar vatten, så fryser inte detta, och just det vattnet är heller inte farligt ur rostsynpunkt. Vill man minska korrosionen i kylkanalerna en gjutjärnsmotor använder man hellre konserveringsolja (skärolja, olja blandbar med vatten), men då måste man å andra sidan vara säker på att alla fryskänsliga delar är torra.

Alla kvalitetsoljor från något så när kända tillverkare fungerar utmärkt som konserveringsolja, och en varmkörning (eller ens två-tre timmars bruk) sliter inte på korrosionsskyddet. Tvärtom skall oljan helst cirkulera och ersätta den (kanske) slitna olja som finns i motorn, så ett kallbyte utan runtkörning är faktiskt inte att rekommendera. Lagerytor, kontaktytor och oljekanaler skall också byta olja, och om man inte kör en stund händer inte detta. Den som vill vara RIKTIGT fjäskig mot sin motor byter olja två gånger, men det är inte meningsfullt. Möjligen kan man göra så om man tar över en motor där det är uppenbart att oljan gått för länge och bär på stora mängder sot och slam, men byter man inom 100 timmar eller så behövs inte detta. Men att köra runt den nya oljan bör man göra, det tar ju bara fem minuter eller så.
Anders S

Göran A
Platinamedlem

Inlägg av Göran A » tis 19 aug 2014, 06:51

Har själv en MD5 som är sjövattenkyld. Gör som de flesta och varmkör motorn ordentligt, men innan jag kör in glykol i motorn så tappar jag ut vattnet via ventilen under luftintaget.
Så har jag gjort i flera år och det har fungerat, men troligen hade det även gått lika bra utan att tappa ut vattnet först men det känns säkrare.
Samtidigt får jag bort lite "gegga" som samlats vid ventilen. Öppnas inte avtappningsventilen under flera år så kommer det troligen inte ut något vatten utan rensning.
Förvånar mig att volymen vatten är så liten, troligen under litern.

Göran A

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » tis 19 aug 2014, 18:29

För att återgå till trådskaparens fråga så är det väl bra att spola rent motorn med sötvatten före konserveringen, men att köra ut glykolblandning i havet är inte ok, även om någon framhåller att det inte är så farligt. Glykol är giftigt. Tömmer man ut glykolblandning ur en bil på marken och en katt eller något annat djur slickar i sig av den söta blandningen så har det alltid sagts att djuret dör. Jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men så har det alltid sagts.
Jag har min båt i Hinsholmskilen Göteborg. Där ligger drygt 1500 båtar, de flesta med inombordsmotorer. Om alla där skulle köra ut 9 liter glykolblandning 50/50 i havet (de allra flesta hinkar är väl ca 10 liter och enl Göran A blir det en liter kvar i motorn) skulle det betyda 6750 liter glykol!!! Många motorer är större än MD5:an så där stannar mer än en liter kvar. Nästa år blir det förbjutet att slå en sjua över relingen, så vem kan påstå att det är ok med 6 kubikmeter glykol i Hinsholmskilen? Årligen......

Svaret på frågan är given: Nej, det är inte ok metod!

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 19 aug 2014, 18:40

sangris skrev:För att återgå till trådskaparens fråga så är det väl bra att spola rent motorn med sötvatten före konserveringen, men att köra ut glykolblandning i havet är inte ok, även om någon framhåller att det inte är så farligt. Glykol är giftigt. Tömmer man ut glykolblandning ur en bil på marken och en katt eller något annat djur slickar i sig av den söta blandningen så har det alltid sagts att djuret dör. Jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men så har det alltid sagts.
Jag har min båt i Hinsholmskilen Göteborg. Där ligger drygt 1500 båtar, de flesta med inombordsmotorer. Om alla där skulle köra ut 9 liter glykolblandning 50/50 i havet (de allra flesta hinkar är väl ca 10 liter och enl Göran A blir det en liter kvar i motorn) skulle det betyda 6750 liter glykol!!! Många motorer är större än MD5:an så där stannar mer än en liter kvar. Nästa år blir det förbjutet att slå en sjua över relingen, så vem kan påstå att det är ok med 6 kubikmeter glykol i Hinsholmskilen? Årligen......

Svaret på frågan är given: Nej, det är inte ok metod!
Nej det blir inte förbjudet att "slå en sjua över relingen". Däremot blir det förbjudet att tömma toatanken i svenskt vatten.

Annars håller jag med dig om glykolen, det bör inte hällas i havet. Om det skall spillas ut så bör man använda polyetylenglykol
( inte etylenglykol)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar