Nätkasse

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Nätkasse

Inlägg av Spider » ons 09 jul 2014, 22:15

Ska köpa en nätkasse för att släpa potatis. Vet att många gör det ,men har inte hittat någon bra kasse. Maskorna i nätet måste ju vara så små så päran blir kvar. Såg att Biltema har någon variant, funkar den? Kom gärna med förslag på inköpsställe.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nätkasse

Inlägg av Peter_K » ons 09 jul 2014, 22:17

Alla borde ha skägg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Nätkasse

Inlägg av Spider » tor 10 jul 2014, 06:16

Stort tack, ibland är lösningen enkel. Har 1km till bryggan från jobbet.

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Nätkasse

Inlägg av WhitePearl » fre 11 jul 2014, 00:13

Hej,

Jag har använt nätkassar som är avsedda för dykning i många år för detta ändamål. Samtidigt har jag kompisar som kört med enklare nätkassar. De har inte haft någon potatis kvar när vi kommit till hamn/naturhamn.
Jag kan inte bedömma kvaliten på den länkade, men man måste ha en som är riktigt robust.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nätkasse

Inlägg av Anders S » fre 11 jul 2014, 06:38

WhitePearl skrev:Hej,

Jag har använt nätkassar som är avsedda för dykning i många år för detta ändamål. Samtidigt har jag kompisar som kört med enklare nätkassar. De har inte haft någon potatis kvar när vi kommit till hamn/naturhamn.
Jag kan inte bedömma kvaliten på den länkade, men man måste ha en som är riktigt robust.

/Fredrik
Här får ju den ekonomiskt äventyrlige göra en avvägning: Vad kostar potäter och vad kostar seriösa nätsäckar? En i potatisskalning via nät helt obevandrad inser dock att här bör man inte lägga alla ägg..., förlåt, potatisarna i samma (nät)korg, i alla fall inte förrän man har en väl utvecklad metod. Ett knöligt problem, kan jag tänka. En skalbar lösning är nog nödvändigt.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Nätkasse

Inlägg av Fredrik » fre 11 jul 2014, 06:49

Lite off-topic här då frågan gällde nätkassar, men jag kan väl ändå få fylla på med mitt bästa potatistips:

Släng ned potatisen i en hink (spann, ämbar, så, pyts, stäva), häll på lite vatten. Använd någon slags käpp, t.ex. en trädgren, båtshaken, en träslev eller vad man har närmast och veva runt i hinken en stund. Det går väldigt fort att ta hand om en större mängd potatis och det är inga potatisar som slinker genom maskorna eller bromsar båtens fart genom vattnet. Några pärer kan dock få för sig att hoppa ur, så det gäller att vara alert!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Nätkasse

Inlägg av Spider » fre 11 jul 2014, 09:54

Fredrik skrev:Lite off-topic här då frågan gällde nätkassar, men jag kan väl ändå få fylla på med mitt bästa potatistips:

Släng ned potatisen i en hink (spann, ämbar, så, pyts, stäva), häll på lite vatten. Använd någon slags käpp, t.ex. en trädgren, båtshaken, en träslev eller vad man har närmast och veva runt i hinken en stund. Det går väldigt fort att ta hand om en större mängd potatis och det är inga potatisar som slinker genom maskorna eller bromsar båtens fart genom vattnet. Några pärer kan dock få för sig att hoppa ur, så det gäller att vara alert!
Lysande :D .
Snart kommer tråden handla om nätpåse i samband med foldingpropeller eller fast. Att ha fast propeller och samtidigt ha en påse potatis på släp måste vara en dödssynd........... 8)

johzac01
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 31 okt 2012, 13:57

Re: Nätkasse

Inlägg av johzac01 » fre 11 jul 2014, 10:29

Om man får för sig att använda potatisen som drivankare eller för nödstyrning. Hur många kilo går då åt, för ny- respektive "gammel"- potatis?
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Nätkasse

Inlägg av Spider » fre 11 jul 2014, 11:27

johzac01 skrev:Om man får för sig att använda potatisen som drivankare eller för nödstyrning. Hur många kilo går då åt, för ny- respektive "gammel"- potatis?
Det beror delvis på hur tjock lina du har :mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nätkasse

Inlägg av Anders S » fre 11 jul 2014, 12:53

Spider skrev:
Fredrik skrev:Lite off-topic här då frågan gällde nätkassar, men jag kan väl ändå få fylla på med mitt bästa potatistips:

Släng ned potatisen i en hink (spann, ämbar, så, pyts, stäva), häll på lite vatten. Använd någon slags käpp, t.ex. en trädgren, båtshaken, en träslev eller vad man har närmast och veva runt i hinken en stund. Det går väldigt fort att ta hand om en större mängd potatis och det är inga potatisar som slinker genom maskorna eller bromsar båtens fart genom vattnet. Några pärer kan dock få för sig att hoppa ur, så det gäller att vara alert!
Lysande :D .
Snart kommer tråden handla om nätpåse i samband med foldingpropeller eller fast. Att ha fast propeller och samtidigt ha en påse potatis på släp måste vara en dödssynd........... 8)
Här ser jag potential för att göra potatischips (tunna blad) eller åtminstone potatismos(grövre propellrar). Men det var kanske inte det du menade?
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Nätkasse

Inlägg av Spider » fre 11 jul 2014, 13:48

Det fredag Anders S, då är alla idéer goda, både chips och mos är ok. Måste lösa problemet med viss fuktighet bara, hatar vattningt mos........

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Nätkasse

Inlägg av Seawolf » fre 11 jul 2014, 14:00

Asch, limma vattenfast 40-papper på en skiva med lite mindre dia än botten på hinken, skruva fast skivan på en stadig gängstång som sticker upp ur hinken, och kör detta med skruvdragarn. Luft och sänk det hela några centimeter rytmiskt så potatisarna tumlar runt i vattnet.

Med en bra skruvdragare räcker laddningen hela semestern!

Spar en lång bit av gängstången och montera en modellflygspropeller på den, så funkar skruvdragarn som elmotor (Thaiversion!) till gummibåten också!

Simsalabim!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nätkasse

Inlägg av Anders S » lör 12 jul 2014, 06:22

Seawolf skrev:Asch, limma vattenfast 40-papper på en skiva med lite mindre dia än botten på hinken, skruva fast skivan på en stadig gängstång som sticker upp ur hinken, och kör detta med skruvdragarn. Luft och sänk det hela några centimeter rytmiskt så potatisarna tumlar runt i vattnet.

Med en bra skruvdragare räcker laddningen hela semestern!

Spar en lång bit av gängstången och montera en modellflygspropeller på den, så funkar skruvdragarn som elmotor (Thaiversion!) till gummibåten också!

Simsalabim!
Med en tillräckligt grov gängstång behövs heller ingen särskild propeller. Helt i enlighet med förslagsställarens skruvade tanke.

För att vara Potatis-topic, så beskriver Seawolf en scoutvariant av en potatisskalare/rensare från (tror jag) Nils-Johan. Jodå, så var det: http://www.google.com/imgres?imgurl=htt ... =0&ndsp=53
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Nätkasse

Inlägg av Seawolf » lör 12 jul 2014, 14:09

Anders S skrev:
Med en tillräckligt grov gängstång behövs heller ingen särskild propeller. Helt i enlighet med förslagsställarens skruvade tanke.
Näää, men en dj-t särskild skruvdragare vars chuck klarar stångdiametern :-)

För övrigt, genom att köra thai-motorn i hinken lär man få skivad potatis. (Fast detta är delvis oprövat).

Modellpropeller och elmotor provade jag i garaget för ett halvt liv sedan. Försöket lades ned efter att jag vänt plus och minus fel, så att provhinkens innehåll kastade upp i ansiktet på mig på någon sekund. Skulle förstås haft nån form av mjukstart.... :-)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Howlinbob
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 22:29
Ort: Stockholm

Re: Nätkasse

Inlägg av Howlinbob » sön 13 jul 2014, 17:13

Jag testade nätkassen från Erlandson i helgen. Den som är länkad ovan. På förpackningen så utlovas att man ska kunna skrubba potatis och nätet är extremt finmaskigt, närmast silduksstruktur skulle jag säga. För ökat effekt kan man tydligen slänga i en scotch brite i påsen också.

Men jag körde aldrig potatis, bara öl. OCH då har jag en erfarenhet att dela med mig av. Lägg inte ner flaskor med så kallad twist off kapsyl. Två av tre hade ingen öl kvar när man drog upp påsen efter att ha haft den på släp.

MVH
Robin

Skriv svar