Första och enda segelbåt.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PetraH
Rookie

Första och enda segelbåt.

Inlägg av PetraH » tis 08 jul 2014, 12:09

Hej Sailguide.

Jag tänkte att jag kunde ställa frågan om vilken segelbåt som vi borde köpa/titta närmre på när vi får båtplats.
Vi har ingen erfarenhet, så vi kommer att lära oss segla med denna båt, vi vill sedan behålla den och inte byta upp oss så att säga, bla pga ekonomi. Alltså en båt som vi kan ha resten av vår aktiva tid också, så att säga. Hyfsad seglar, hyfsat bekväm, lätt att lära sig segla med (om det finns något sådant :wink: )
Vi är 2,5 vuxna.
Mest planerar vi att segla över dagen eller möjligen någon övernattning, men visst kanske man vill mer senare. Vi bor i Göteborg.
Oöm?
Toa är ett krav.
Max 9x3 meter.
Max 100000kr.

Hoppas på hjälp, om det ens är möjligt, kanske kan man komma nära i alla fall. :oops:

PetraH

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Re: Första och enda segelbåt.

Inlägg av Seagull » tis 08 jul 2014, 13:50

Nu har jag ingen aning om hur gamla ni är och hur många år ni har tänkt att nyttja båten. Men det är sällan man lyckas träffa så rätt att man som sin första båt hittar den perfekta. När man fått prova på någon säsong brukar man komma på något man skulle vilja ändra på eller så saknar man något -saker som kanske inte går att få till med den båt man har och då är man där, dags att byta alltså. Men det är samtidigt jobbigt att byta båt, jobbigt att både sälja och köpa. Så det allra bästa är naturligtvis att man hittar rätt från början.
Några tips i storleks/prisklassen kan vara dessa, båtar som seglar OK, är lagom stora och det finns hyggligt många:
Maxi 84
Albin Cumulus
NF
Shipman 28

Och som vanligt då det gäller båtar som har ett antal år på nacken så är det viktigt att den är omskött och uppdaterad, hellre en välskött lite dyrare än ett dåligt skött "fynd". Fyndet kommer att kosta mer i slutändan och resan blir inte rolig.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 08 jul 2014, 14:01

Det var flera förslag, men ett står ut då det är störst utbud och enklast att värdera : maxi84.

Gå igenom annonserna på blocket så får du ett begrepp om prisläget, ta sedan reda på ett par i närområdet som du kikar närmare på för att "förankra" båttypen ( men handla sannolikt inte detta varv)

Sedan går du återigen igenom annonser och tar ut en lista på tänkbara båter. Åk och kika på dem, ha med handpenning. Slå till om allt stämmer. Var inte rädd för att "segla hem den" det ordnar sig alltid .
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 08 jul 2014, 14:24

Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 jul 2014, 18:38

Detta är ett (som jag ser det) ett fullt realistiskt pris och med litet is i magen kan man säkert hitta alternativ också. Men samtidigt förefaller det onekligen som man får något för slanten.
Anders S

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » ons 09 jul 2014, 17:21

Seagull skrev:Nu har jag ingen aning om hur gamla ni är och hur många år ni har tänkt att nyttja båten. Men det är sällan man lyckas träffa så rätt att man som sin första båt hittar den perfekta. När man fått prova på någon säsong brukar man komma på något man skulle vilja ändra på eller så saknar man något -saker som kanske inte går att få till med den båt man har och då är man där, dags att byta alltså. Men det är samtidigt jobbigt att byta båt, jobbigt att både sälja och köpa. Så det allra bästa är naturligtvis att man hittar rätt från början.
Håller med om att det är svårt att hitta rätt första gången man köper något, och det är nog svårare än det mesta om det gäller att köpa en segelbåt. Vill man ha en långkölad båts stabilitet eller en fenkölad båts större livlighet? Vill man ha mastheadrigg eller partialrigg? Hur viktigt är det med komfortprylar ombord (toalett, ugn, ...). Vi har nog alla olika preferenser här. Och tittar man på de förslag ni fått så är det i mina ögon mycket stora skillnader mellan t.ex. en Maxi 84 och en NF på många olika sätt. (Stor genua eller självslående fock, smalt och trångt eller gott om utrymmen, varvsbyggd eller (oftast) hembyggen/halvfabrikat)

Så jag föreslår att ni tänker om lite; antingen köper något som ni är inställda på är en förstabåt för att få erfarenheter av vad just ni vill ha för egenskaper på er båt, eller också hyr båt via t.ex. RTC. Det sistnämnda gjorde jag i många år innan jag köpte min första egna. Då visste jag vad jag prioriterade när det var dags att köpa något eget. Genom att hyra kan ni prova på många båttyper för i sammanhanget ganska små pengar. Aktuella hyrpriser verkar vara ca 8000/v för en Maxi 84, knappt 6000/v för en Shipman 28, 7-8 000/v för en Cumulus.

rödmule
Rookie

Inlägg av rödmule » ons 23 jul 2014, 20:20

Jag har haft Vega tidigare i sammanlagt ca 10 år. Det funkade utmärkt för 2,5 pers.
Lättseglag och trygg. Inget fartvidunder, men en bra kompromiss.
Lite tråkig på kryssen, men vid 6-8m<7s och halv vind, så kör man om många större båtar.
Båten är ganska kursstabil och fungerar bra med egenhändigt tillverkad autopilot av en tamp och några gummilinor.

Det finns Vegor för ca 50-60000 om man har is i magen.
Resten av pengarna VET jag kommer att behövas för att komplettera/ersätta delar och annat.
Viktigt är motor och segel. Det kostar en hel del när man börjar få problem med de grejerna.

Numera har jag en Lill-Scampi som är en fantastisk seglare, men utrymmena är väl inte direkt familjevänliga.

Snackar man ekonomi, så lär det väl hamna runt 2000,-månad, allt inräknat.
Underhåll, uppläggning, båtplats försäkringar m.m.

Under semestern har vi ju de smärtgränshöga gästhamnsavgifterna plus allt annat man unnar sig...

Segling är inget billigt nöje, men det är värt NÄSTAN vartenda öre.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 23 jul 2014, 21:13

rödmule skrev: Segling är inget billigt nöje, men det är värt NÄSTAN vartenda öre.
Det är värt vartenda öre.
Det finns inga fickor på svepningen.
Seglar på sommaren.
http://lasselundell.se/adagio.html
http://lasselundell.se/windica.html
Motorbåt på vintern.
http://lasselundell.se/februari.html

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 23 jul 2014, 21:59

rödmule skrev:Jag har haft Vega tidigare i sammanlagt ca 10 år. Det funkade utmärkt för 2,5 pers.
Lättseglag och trygg. Inget fartvidunder, men en bra kompromiss.
Lite tråkig på kryssen, men vid 6-8m<7s och halv vind, så kör man om många större båtar.
Båten är ganska kursstabil och fungerar bra med egenhändigt tillverkad autopilot av en tamp och några gummilinor.

Det finns Vegor för ca 50-60000 om man har is i magen.
Resten av pengarna VET jag kommer att behövas för att komplettera/ersätta delar och annat.
Viktigt är motor och segel. Det kostar en hel del när man börjar få problem med de grejerna.

Numera har jag en Lill-Scampi som är en fantastisk seglare, men utrymmena är väl inte direkt familjevänliga.

Snackar man ekonomi, så lär det väl hamna runt 2000,-månad, allt inräknat.
Underhåll, uppläggning, båtplats försäkringar m.m.

Under semestern har vi ju de smärtgränshöga gästhamnsavgifterna plus allt annat man unnar sig...

Segling är inget billigt nöje, men det är värt NÄSTAN vartenda öre.
Ursäkta men : vad är en lillscampi ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 24 jul 2014, 07:27

Lill-Scampi är IW 26, finns mer info under båtfakta här på sailguide

Skriv svar