Hink till Gasol flaskor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Foxtrot Charlie
Erfaren medlem

Hink till Gasol flaskor

Inlägg av Foxtrot Charlie » sön 06 jul 2014, 21:44

Hej! Har nyligen köpt en 33 år gammal Contrast 33 med gasol kök och varmare. Tyvärr har tidigare ägaren inte haft någon hink eller dränering till gasol flaskorna. Vi skulle vilja ha PA6 ( 6kg aluminium) flaskor i sittbrunsstuvs utrymme. Har någon erfarenhet av en lämplig storlek tätt hink (och var köpte ni den) som skulle fungera för att förvara och dränera dessa flaskor, utan att kosta en förmögenhet? Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Hink till Gasol flaskor

Inlägg av Anders S » mån 07 jul 2014, 06:53

Foxtrot Charlie skrev:Hej! Har nyligen köpt en 33 år gammal Contrast 33 med gasol kök och varmare. Tyvärr har tidigare ägaren inte haft någon hink eller dränering till gasol flaskorna. Vi skulle vilja ha PA6 ( 6kg aluminium) flaskor i sittbrunsstuvs utrymme. Har någon erfarenhet av en lämplig storlek tätt hink (och var köpte ni den) som skulle fungera för att förvara och dränera dessa flaskor, utan att kosta en förmögenhet? Tack för hjälpen!
De flesta tillräckligt stora hinkar kan brukas till sådant. Det som kan vara knepigt är dräneringen och genomföringen till gasolledningen, men tittar du på en köpehink ser du principen. Ett par genomföringar löser detta. Inget hindrar (tycker jag) att man gör ett fack i glasfiberplast, en sådan "hink" kan anpassas helt efter befintligt utrymme. Min egen lösning (annan båt, annan sorts ankarlucka) är en avdelning i tampstuv och gaslåda, allt platsbyggt med glasfiber på skumkärna (glasfiber på ena sidan, sedan tillputsning och "punktplastning" med glasfiber spackel, därefter glasfiber till lämplig styrka (de här klumparna väger som ett ankare, bör ej komma på driven).

Sedan bör du tänka dig för när det gäller flasktypen. Måste du ha ha PA6 för storlekens skull (de är, om jag minns det rätt) litet mindre diameter och något längre), eller är det alu-flaskan (lätt) som lockar? Det finns glasfiberflaskor numera, och de blir vanligare och är lätta, jämfört med en stålflaska. Se till att facket blir generellt (passar flera sorters 5-6 kg-flaskor), bara du kan ordna det!
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 07 jul 2014, 07:18

Till min P6a valdes en hink avsedd att jäsa vin i.
Tätslutande lock.
"Bordgenomförningar"
Senast redigerad av 1 Lasse L, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 07 jul 2014, 08:17

Kontakta www.fogas.se de har färdiga gasolhinkar för 6kg flaskor.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Foxtrot Charlie
Erfaren medlem

Inlägg av Foxtrot Charlie » mån 07 jul 2014, 22:26

Tack för all information och tips. Vinjäsningshinkar ser lovande ut!!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 08 jul 2014, 17:22

Foxtrot Charlie skrev:Tack för all information och tips. Vinjäsningshinkar ser lovande ut!!
Till slanggenomförningen använde jag "kabelförskruvning"
kabel.jpg
kabel.jpg (5.3 KiB) Visad 3414 gånger

Skriv svar