Föresegeltrim - Få bort rynkor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av AndersGustafsson » lör 05 jul 2014, 12:57

Ingen stor sak, men jag retar mig litet på det. Seglen är gamla, men är annars helt OK och de har varit via segelmakare och fått nya sömmar påsydda. Det är dock omöjligt att få focken plan. Det bildas alltid rynkor, horisontellt från pistolhakarna och inåt. Vad beror detta på och kan det åtgärdas?
/Anders G

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av MartinM » lör 05 jul 2014, 15:53

Horisontella rynkor kan normalt tas bort med ökad fallspänning.
Går rynkorna däremot längs med förstaget är fallspänningen för hög.
Sedan är det inte alltid så att segel är fria från rynkor när de är som snabbast. Men i detta fall gissar jag på att du skall spännande fallet mer.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av AndersGustafsson » lör 05 jul 2014, 16:15

Har testat spänna fallet så mycket vi orkar.
/Anders G

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av Seawolf » lör 05 jul 2014, 17:47

Gissningsvis så har liktampen som är fastsydd i seglet krympt så att det endast är den som sträcks då man spänner fallet. Be segelmakaren att ta bort dess sömmar mot seglet och lätta sen på den upptill och/eller nedtill och sy fast igen. Sen kommer segelduken också att kunna sträckas via fallet.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av AndersGustafsson » lör 05 jul 2014, 19:01

Gissningsvis så har liktampen som är fastsydd i seglet krympt så att det endast är den som sträcks då man spänner fallet
Ah. Låter ganska sannolikt. Skall föra in seglet till honom i vinter. Nu i sommar får jag leva med det.
/Anders G

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av MartinM » sön 06 jul 2014, 08:31

AndersGustafsson skrev:Har testat spänna fallet så mycket vi orkar.
Låter konstigt. Jag förutsätter att du spänner med en winch. Normalt borde du orka slita sönder seglet om du tar i allt du orkar.
Seawolf skrev:Gissningsvis så har liktampen som är fastsydd i seglet krympt så att det endast är den som sträcks då man spänner fallet. Be segelmakaren att ta bort dess sömmar mot seglet och lätta sen på den upptill och/eller nedtill och sy fast igen. Sen kommer segelduken också att kunna sträckas via fallet.
Liktampen brukar vara av tämligen medioker kvalitet och inte klara av att hålla emot om man winchar hem fallet.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av AndersGustafsson » sön 27 jul 2014, 20:45

Har testat litet nu och jag lutar nog åt att seglet helt enkelt tappat formen. Det står hyfsat på kryss då det blåser 8-10m/s, men i lättare vindar rynkar det och det verkar spela mindre roll hur man försöker trimma det. Har suttit på fördäck i lättvind och dragit i alla kanter...

Vi fick ett till med båten, dock med en trasig lattficka. Skall testa ta med det och se om det står bättre, annars får vi väl köpa nytt. En fock till en NF kostar ju ingen förmögenhet.
/Anders G

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av stangen » tis 29 jul 2014, 12:56

Beg NF segel kan du bla hitta här: http://www.nfseglare.com/?page_id=872&a ... egory_id=4
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av AndersGustafsson » ons 30 jul 2014, 14:22

Tack. Några synpunkter på leverantörer av nya segel?
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av Peter_K » ons 30 jul 2014, 21:09

Ja. Du skall köpa av den segelmakaren som inte bara bryr sig om vad du har för båt, utan som också tar sig tid att fråga hur du använder den och vad du har för behov med ditt nya segel, och som frågar saker som förstags-sagg och mastlut, eller tar mått.
Vänta till i augusti-september, maila flera. Bra rabatter ian man få om seglen kan levereras under vintern när som helst.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Föresegeltrim - Få bort rynkor

Inlägg av AndersGustafsson » mån 04 aug 2014, 13:29

Bra kommentarer alla. Jag tror dock att jag undersöker begmarknaden först.
/Anders G

Skriv svar