Byta rullfockssystem...
Byta rullfockssystem...
Så hände det, förmodligen skar ett lager i den övre delen av mitt gamla rullfockssystem så nu går inte genuan att rulla in längre... Stressen och styrkan i mina armar (och vinschen) gjorde dessutom att profilen twistat sig i toppen så nu är det bara att gräva i plånboken och köpa nytt. Då kommer en massa frågor, både praktiska och ekonomiska:
- Jag har ingen mastkran i närheten så jag funderar på om det går att koppla ett extra förstag (vajer, lina etc) och därefter ta ner det befintliga med rullfocksbeslaget, byta ut prylarna och därefter koppla på det igen. Någon som testat? Är det görbart eller blir det bara krångligare?
- Vad ska man satsa på för system? Har ett gammalt Furlex nu. Vill hitta den bästa kombinationen av pris/prestanda för vackert-vädersegling primärt (familjen är inte lika förtjust i segling som jag är så det blir mest segling om det blåser en bra bit under 10 m/s). Sen ska ju det gamla seglet passa i profilen såklart.
- Jag har ingen mastkran i närheten så jag funderar på om det går att koppla ett extra förstag (vajer, lina etc) och därefter ta ner det befintliga med rullfocksbeslaget, byta ut prylarna och därefter koppla på det igen. Någon som testat? Är det görbart eller blir det bara krångligare?
- Vad ska man satsa på för system? Har ett gammalt Furlex nu. Vill hitta den bästa kombinationen av pris/prestanda för vackert-vädersegling primärt (familjen är inte lika förtjust i segling som jag är så det blir mest segling om det blåser en bra bit under 10 m/s). Sen ska ju det gamla seglet passa i profilen såklart.
Re: Byta rullfockssystem...
Chansen är stor att selden kan sälja just de delar som gått sönder.sjöstrand skrev:Så hände det, förmodligen skar ett lager i den övre delen av mitt gamla rullfockssystem så nu går inte genuan att rulla in längre... Stressen och styrkan i mina armar (och vinschen) gjorde dessutom att profilen twistat sig i toppen så nu är det bara att gräva i plånboken och köpa nytt. Då kommer en massa frågor, både praktiska och ekonomiska:
För mindre än priset av en ny rulle kan du kanske hitta en marinfirma som gör jobbet åt dig.
ALternativet är att leta reda på en mastkran och gör jobbet själv.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Furlex brukar anses vara ett "bra" system. Själv har jag använt Facnor i ett par svängar (tidigare Furlex), och kan man tåla den grövre profilen, så har åtminstone mina fungerat bra. Det billigaste NYA revbara systemet på marknaden tror jag är Plastimo, men jag skulle inte direkt vara rädd att köpa en begagnat Furlex och gå igenom den. Toppsvirveln och profilen är ju vad du behöver, och rullen nertill får du då en reservdel till (med litet tur). Alternativt, hör med Selden!
Givetvis tror jag på att lagret skurit, men tänk på vid monteringen att försäkra dig om att den andra, vanligaste, faran inte kan uppstå, att det är för dålig vinkel mellan fall och toppsvirvel och att (om det klippar minsta lilla i lagret) fallet följer med runt. Sådana incidenter HAR inträffat (hur jag nu vet det...) och om man i det läget vevar för kungen, drottningen och Högkvarteret, så händer det du beskriver, då också. Byter du modell kanske inte fallbygeln sitter på bästa ställe - bör kollas.
Teoretiskt skall det gå att lossa nederdelen på Furlexstaget (skruvat ändstycke) och så kan man dra ut hela rullmekanismen den vägen, med masten uppe, men har grejor havererat och snott sig kanske det inte går så bra (det tror jag alltså inte). Dessutom vill du nog ha en ny wire, för den här rullen du nu monterar kommer ju att sitta länge. Att nuvarande wire fått stryk i tumultet är ju tänkbart, för att inte säga troligt. Så staga upp masten ordentligt, ta ner hela paketet, gör ett nytt (mät flera gånger) och montera tillbaka det igen. Det blir förstås MYCKET lättare med mastkran. Att gå upp i en mast som är tillfälligt stagad vill man kanske inte, men det beror ju på riggtypen och hur mycket man kan staga upp toppen. Underskatta inte knepigheterna med att arbeta i masttoppen i så fall.
Givetvis tror jag på att lagret skurit, men tänk på vid monteringen att försäkra dig om att den andra, vanligaste, faran inte kan uppstå, att det är för dålig vinkel mellan fall och toppsvirvel och att (om det klippar minsta lilla i lagret) fallet följer med runt. Sådana incidenter HAR inträffat (hur jag nu vet det...) och om man i det läget vevar för kungen, drottningen och Högkvarteret, så händer det du beskriver, då också. Byter du modell kanske inte fallbygeln sitter på bästa ställe - bör kollas.
Teoretiskt skall det gå att lossa nederdelen på Furlexstaget (skruvat ändstycke) och så kan man dra ut hela rullmekanismen den vägen, med masten uppe, men har grejor havererat och snott sig kanske det inte går så bra (det tror jag alltså inte). Dessutom vill du nog ha en ny wire, för den här rullen du nu monterar kommer ju att sitta länge. Att nuvarande wire fått stryk i tumultet är ju tänkbart, för att inte säga troligt. Så staga upp masten ordentligt, ta ner hela paketet, gör ett nytt (mät flera gånger) och montera tillbaka det igen. Det blir förstås MYCKET lättare med mastkran. Att gå upp i en mast som är tillfälligt stagad vill man kanske inte, men det beror ju på riggtypen och hur mycket man kan staga upp toppen. Underskatta inte knepigheterna med att arbeta i masttoppen i så fall.
Anders S
Fast måste man upp i masten? givetvis så känns det bättre, men måste man (om ni inte staget ska bytas)? På min profurl så kan man plocka ner allt nerifrån...
Får du tillbaka allt nerifrån också?gvs skrev:Fast måste man upp i masten? givetvis så känns det bättre, men måste man (om ni inte staget ska bytas)? På min profurl så kan man plocka ner allt nerifrån...
När det gäller Furlex kan man teoretiskt ta ner allt underifrån. Haken där är att terminalen är ett skruvat ändstycke, som monteras sist då man sätter ihop alltsammans, och lossas först om man delar det hela. Med en ny kona (förbrukningsartikel) kan man i alla fall i teorin sätta ihop alltsammans igen till fullgod styrka. Hur det lyckas när allt tufsats till är svårare att avgöra. Det känns viktigt att ha full koll på att wiren är hel och oskadad, och det kräver att man kollar den noga, utan profil.gvs skrev:Fast måste man upp i masten? givetvis så känns det bättre, men måste man (om ni inte staget ska bytas)? På min profurl så kan man plocka ner allt nerifrån...
Anders S
Var idag och hämtade en ny Plastimorulle.
Min segelsömmare rekomenderade Plastimo som en bra produkt.
Klart prisvärd.
Det går att installera rullen utan att ta ner masten.
"Bara" att klättra upp och lossa förstaget.
Förstaget bör innan ersättas med exv. fockfallet.
Se: http://www.navinordic.com/sv/plastimo-r ... rullfockar
Jag gynnar gärna lokala återförsäljare och hantverkare.
Det är värt ett lite "överpris" bara för att kunna "slinka" in i deras verkstad, segelloft för att få hjälp och goda råd om det strular.
Kan man kalla det loft när golvet ligger i markplan och sömmarna är nergrävda i "gropar" i golvet?
Min segelsömmare rekomenderade Plastimo som en bra produkt.
Klart prisvärd.
Det går att installera rullen utan att ta ner masten.
"Bara" att klättra upp och lossa förstaget.
Förstaget bör innan ersättas med exv. fockfallet.
Se: http://www.navinordic.com/sv/plastimo-r ... rullfockar
Jag gynnar gärna lokala återförsäljare och hantverkare.
Det är värt ett lite "överpris" bara för att kunna "slinka" in i deras verkstad, segelloft för att få hjälp och goda råd om det strular.
Kan man kalla det loft när golvet ligger i markplan och sömmarna är nergrävda i "gropar" i golvet?