Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av dvraptor » mån 16 jun 2014, 17:05

Lyckades med konststycket att dra ut en av single line revlinorna ur en seldenbom.
Hur trär man tillbaka det på smidigaste sättet?
Bommen är 4meter lång, rätt så stor och tung sak. Popnitad i framkant och skruvad i bakkant.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av Schvidja » mån 16 jun 2014, 19:14

Ta bort ändstyckena stoppa i ett par lattor, elrör eller som jag, tunneltältspinnar eller det som du har i närheten.
Dra i tampen och nita tillbaka beslagen
Jag trodde att jag skulle få igenom tampen genom att ställa bommen rakt upp men det gick inte alls.

dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av dvraptor » mån 16 jun 2014, 19:28

Ok, så det räcker inte att endast lossa det aktre skruvade beslaget?

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av MartinM » mån 16 jun 2014, 19:34

Borde räcka att ta bort akterbeslaget.
Det finns ofta ett block inne i bommen, det märker du om någon bit av tampen är kvar.
Kolla i Selden katalogen så hittar du sprängskiss men vi rör eller liknande är till mycket stor hjälp.

dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av dvraptor » mån 16 jun 2014, 19:56

image.jpg
Hittade denna skiss, det är första revet som ska tillbaka, antar att blocket vid pilen möjligen kan ställa till det om jag vill undvika att borra ur nitarna ur främre beslaget.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av Mackey » mån 16 jun 2014, 21:02

Blocket/trissan går väl att ta bort utan att borra ur nitarna, då får man lite mera plats att pilla ut linan.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av dvraptor » mån 16 jun 2014, 21:14

Ok, jag får pröva imorgon, tack för hjälpen så länge!

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av MartinM » tis 17 jun 2014, 07:28

Lina 3 antar jag att sitter kvar.
Sedan är plattan 5 lös och bör enkelt glida ut till änden av bommen, tappa inte lina 3. Det betyder att du bara behöver få revlinan igenom bommen en gång, sedan har du allt vid ändbeslaget.

Martin

OE36Crown
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 17:14

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av OE36Crown » tis 17 jun 2014, 19:49

Hej.
Det där hände oss för ett par veckor sedan.
Försökte med lattor och metspö av lång modell med krok på utan framgång.
Förliga beslaget är nitat och det aktra är skruvat.
Jag och kära hustrun monterade ned bommen med seglet kvar i likrännan. (lösfotat) Hölls uppe av storfallet som omtag.
Ställde upp bommen på land lutad mot mastkranen. Med det aktra beslaget avmonterat, detta blev den nedre änden. Därefter med tunn ledlina och en blyvikt leddes förbi avlastaren till revet.
När vi matade på kom den ut vid bomslutet. Beslog tunna linan runt revlina med en sjömans hemlighet och eltejp och matade in den igen. Kontrollerade att det inte snott sig
runt block eller de andra revlinorna. Klart!
Gick tillbaka till båten och återmonterade både bom, beslag och segel.
Tog mindre än en timme.
Lycka till.
Håkan och Jenny

NF230
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 30 apr 2014, 18:57

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av NF230 » tis 17 jun 2014, 21:42

Hej
Har nyligen dragit nya revlinor i bommen. Köpte rensband för avlopp på Jula och tog bort fjädern och niten som höll den.
Mitt ändbeslag i aktern var skruvat så jag tog bort det sen var det bara och trä igenom rensbandet från framänden tejpa fast revlinan och dra igenom det.

// Roger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av Anders S » ons 18 jun 2014, 06:33

Om man nu, trots viss misstro från somliga, försöker sig på att låta gravitationen göra jobbet, så är det klassiska knepet att använda en liten bit cykelkedja. Det kan vara lättare att få tag på än en blykedja, men eftersom den är magnetisk är del två i tipset är att man kan använda en magnet på utsidan av (aluminium!)bommen för att få kedjan (och den tunna följelinan) att göra de konster man önskar runt invändiga nitar och annat som hindrar att allt bara faller på plats.

Nu får vår olycklige givetvis berätta hur det till slut lyckas, för nöden är uppfinningarnas moder. Alla sätt som lyckas är bra, och ibland är det vanlig envishet som triuumferar. Eller så får vi hoppas på en kanonsommar, utan kulingar och slikt.
Anders S

dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Hjälp! Drog ut en revlina ur bommen av misstag

Inlägg av dvraptor » ons 18 jun 2014, 14:02

Det löste sig till slut.

Eftersom det andra revet satt kvar kunde jag dra igenom en ledlina, så det var lätt att få ut revet i det bortskruvade akte bombeslaget.
Men sen blev det lite klurigt eftersom den inre plattan(5) med ett block inte gick att dra hela vägen ut i bakkant eftersom 2 fasta revlinor (3 på första bilden) satte stopp för det.
Då de var ordentligt splitsat med shackel och allt drog jag mig för att lossa den, istället lyckades jag krångla in armen i bommens bakkant och med hjälp av en böjd ståltråd och många försök lirka tampen runt blocket.

Tack för fina tips och råd, kedjan och magneten lät klurigt, värt att testa nästa gång det händer :D
seldenbom1.jpg

Skriv svar