Värmarplacering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jonta
Guldmedlem

Värmarplacering

Inlägg av Jonta » tis 20 maj 2014, 10:45

Jag håller på och kompletterar mitt värmesystem och har stött på ett litet problem.
Min ide' var att koppla ihop motor, varmvattenberedare och vattenburen värmare i serie, problemet är att värmaren hamnar högre än motorn. Finns ingen lägre placering av värmaren. Är enda lösningen ett separat expansionskärl till värmaren och köpa en värmeväxlare som kopplingspunk mellan motor och resten av systemet? Tips och ide'er uppskattas!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Värmarplacering

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 20 maj 2014, 11:17

Att koppla motorvattnet o värmarvattnet som en enhet i serie rekomenderas inte alls enligt erfarna varvsgubbar. I så fall ska du ha en värmeväxlare som för över värmen från motorn till värmarvattnet.
Sen behöver du kunna köra en cirkpump i värmarvattnet, utan att värmaren är påslagen, för att kunna dra nytta av motorvärmen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 20 maj 2014, 11:29

Jag hade mitt vattenburna värmesystem ihopkopplat med motorvattnet via en värmexäxlare. Värmaren var en gammal Eber med separat cirkpump så det var enkelt att ha pumpen igång utan att värmaren var påslagen. Sen pajade Ebern helt bortom räddning o jag köpte en Webasto med integrerad cirkpump. För att få motorgångsvärme då måste jag sätta dit en till cirkpump.... Den släpper ju igenom vattnet även när den inte är igång, men den hindrar nog cirkulationen mer eller mindre. Med två cirkpumpar igång när man ligger still så drar det mer ström....
Så jag skippade helt enkelt hopkopplingen, är det kallt när jag kör för motor får värmarna vara igång, dieselförbrukningen är så låg så den spelar ingen roll.

Ett sätt att utnyttja motorvärmen är att ha ett fläktpaket kopplat enbart på motorvattnet o sätta det där gångvärme är mest behövligt. Ett sånt paket sprutar nog ur sig betydligt mer med värme än om motorvärmen ska gå omvägen genom flera andra system o slangar.

Du kan få köpa min värmeväxlare om du vill. Den är helt i koppar tror jag, var inte billig när jag köpte den.

Ligger hemma i feber o stönar nu, men jag tror värmeväxlaren är en sån här:
http://www.autotermo.se/produkt.php?p=c52
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Jonta
Guldmedlem

Inlägg av Jonta » tis 20 maj 2014, 13:59

Jag har kört tre säsonger med fläktpaket kopplat med cirkulationspump till varmvattenberedaren som var kopplad till motorns färskvattenkylning och har haft värme i båten både vid motorgång och landström. Fick inte ut lika mycket värme vid landström som vid motorgång men helt ok. Vet att man rekommenderar värmeväxlare framförallt av säkerhetsskäl.

Skriv svar